JCDecaux: Recordomzetcijfer van 2.350 miljoen euro voor 2010 - een stijging met 22,5%

27/01/2011 17:48

JCDECAUX

JCDecaux nv (Euronext Parijs: DEC), leider in buitencommunicatie in Europa en Azië-Stille Oceaan en op één na grootste ter wereld, publiceerde vandaag zijn omzetcijfer voor 2010: 2.350,0 miljoen euro, dat wil zeggen 22,5% meer dan voor 2009. Deze stijging is het gevolg van de duidelijke organische groei van het omzetcijfer met 9,1% en de forse bijdrage van de recente aanwerving van Wall en Titan. De organische groei van de reclameomzet bedraagt 9,8%.

In het vierde kwartaal steeg de omzet met 23,1%, tot 691,3 miljoen euro (organische groei van 8,4%), dankzij het feit dat tijdens het kwartaal op al onze markten heel wat reclamebudget werd vrijgemaakt.

Stadsmeubilair: het omzetcijfer voor 2010 bedraagt 1.147,0 miljoen euro, wat neerkomt op een stijging van 22,8% ten opzichte van 2009. Bij een constante consolidatiekring en bij constante wisselkoersen wordt een organieke groei van 7,3% genoteerd. De organische reclameomzet, verkoop en verhuur van materiaal en onderhoudscontracten niet meegerekend, gaat met 8,0% naar boven. De Europese markten, waaronder Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, boekten een forse groei van hun omzet in 2010, terwijl de groei in Noord-Amerika en Azië-Stille Oceaan in twee cijfers wordt uitgedrukt.

In het vierde kwartaal wordt een omzetcijfer geregistreerd van 346,0 miljoen euro, een stijging van 20,6% ten opzichte van het vierde kwartaal van 2009 (4,8% in interne groei). De organische reclameomzet, verkoop en verhuur van materiaal en onderhoudscontracten niet meegerekend, ligt 5,5% hoger.

Transport: het omzetcijfer voor 2010 bedraagt 777,6 miljoen euro, goed voor een stijging van 31,9%. Bij een constante consolidatiekring en bij constante wisselkoersen stijgt de omzet met 15,6%, hoofdzakelijk door een forse groei uitgedrukt in twee cijfers van de omzet in Frankrijk, Noord-Amerika en Azië-Stille Oceaan.

In het vierde kwartaal stijgt het omzetcijfer met 42,3%, tot 229,1 miljoen euro (21,1% in interne groei). De organische groei is in het vierde kwartaal zeer sterk gebleven, met name dankzij de terugkeer naar een organische groei uitgedrukt in twee cijfers in het Midden-Oosten en dankzij de noemenswaardige bijdrage van Azië-Stille Oceaan, ondanks het einde van de wereldtentoonstelling van Shanghai in oktober.

Affichage: het omzetcijfer voor 2010 bedraagt 425,4 miljoen euro, goed voor een stijging van 7,7%. Bij een constante consolidatiekring en bij constante wisselkoersen stijgt het omzetcijfer met 3,8%. Het Verenigd Koninkrijk zag zijn organische omzet met een groeivoet in twee cijfers stijgen en ook Frankrijk registreerde een forse organische groei. De rationalisering van het reclamepatrimonium wordt in 2010 in Frankrijk verder doorgezet. De organische omzet van de afdeling Affichage is lichtjes gedaald in de rest van Europa, wat het gevolg is van de lastigere marktomstandigheden in Zuid-Europa.

In het vierde kwartaal bedroeg de omzet 116,2 miljoen euro, een stijging van 2,2% (-0,5% in organische groei).

Ter gelegenheid van de publicatie van de omzet voor 2010 verklaarde Jean-Charles Decaux, Voorzitter van het Directorium en Algemeen Mededirecteur van JCDecaux:

"We zijn bijzonder tevreden over het feit dat JCDecaux in 2010 eens te meer buitengewoon goed heeft gepresteerd op de wereldreclamemarkt, met een forse organische groei van het omzetcijfer met 9,1%. In de meeste landen waar de Groep actief is, werden uitstekende prestaties neergezet, met een bijzondere vermelding voor de indrukwekkende groei van het omzetcijfer in Azië-Stille Oceaan en Noord-Amerika, terwijl Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk weer een stevige omzetgroei kenden. Dankzij deze sterke organische groei en de bijdrage van opportune aanwervingen in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Turkije, kon JCDecaux in 2010 een recordomzet laten noteren van 2.350 miljoen euro.

Naar goede gewoonte zullen we commentaar geven bij onze activiteiten van het eerste kwartaal wanneer onze jaarresultaten van 2010 in maart worden gepubliceerd. We kunnen echter nu al melden dat onze eerste planningreservaties bemoedigend zijn voor het eerste kwartaal van het jaar.

Deze positieve dynamiek van onze omzet hebben we nog steeds te danken aan de deskundigheid en inzet van onze teams, de kwaliteit van onze reclamepanelen, de verbetering van onze portefeuille zonder weerga, de selectieve inbreng van het digitale, maar ook aan een positieve blootstelling in de groeilanden en tot slot aan een groter leiderschap op het vlak van buitencommunicatie."

Volgende berichtgeving:

Jaargegevens 2010: 9 maart 2011 (vóór de beursnotering)

Key Figures for the Group:

- 2010 revenues: ¤2,350 m

- JCDecaux is listed on the Eurolist of Euronext Paris and is part of the Euronext 100, Dow Jones Sustainability and FTSE4Good indexes

- No.1 worldwide in street furniture (428,000 advertising panels)

- No.1 worldwide in transport advertising with 163 airports and more than 300 transport contracts in metros, buses, trains and tramways (380,200 advertising panels)

- No.1 in Europe for billboards (230,500 advertising panels)

- No.1 in outdoor advertising in the Asia-Pacific region (239,600 advertising panels)

- No.1 worldwide for self-service bicycle hire

- 1,040,600 advertising panels in 55 countries

- Present in 3,500 cities with more than 10,000 inhabitants

- 9,940 employees

Communications Department: Agathe Albertini

+33 (0) 1 30 79 34 99 - agathe.albertini@jcdecaux.fr

Investors Relations: Martin Sabbagh

+33 (0) 1 30 79 79 93 - martin.sabbagh@jcdecaux.fr

Voor eventuele hyperlinks en bijlagen: Zie het origineel