Gemeente Amersfoort

Persbericht gemeente Amersfoort - donderdag 27 januari 2011

Verkeer en vervoer tot 2030: gebruiker staat centraal

Amersfoort moet bereikbaar blijven. Nu en in de toekomst. Daarom maakt de gemeente dit jaar een nieuwe visie op mobiliteit, waarin antwoorden staan op vragen als: Met welk vervoermiddel kunnen inwoners in 2030 van de ene naar de andere bestemming komen? Bij het uitwerken van de visie gaat het niet om mobiliteit als een op zichzelf staand thema, maar om de combinatie met toekomstige ontwikkelingen op het gebied van economie, ruimte, wonen en duurzaamheid.

Ambities op gebied van verkeer en vervoer
Amersfoort moet ook in de toekomst een stad zijn waar inwoners fijn kunnen leven. Een stad waarin inwoners zich kunnen blijven bewegen maar waar de overlast van mobiliteit beperkt is. Voor de gemeente betekent dit dat mobiliteit moet worden afgestemd op de wensen van de gebruiker en dat alternatieve en innovatieve mogelijkheden op het gebied van verkeer en vervoer nader moeten worden onderzocht. Ook het stimuleren van gedragsverandering bij inwoners kan bijdragen aan een duurzame, leefbare en bereikbare stad. Iedere wijk in de stad is uniek en daarom is een gebiedsgerichte aanpak het meest passend. Met een dergelijke aanpak kunnen om verkeer- en vervoermogelijkheden zodanig worden vormgegeven dat deze nauw aansluiten op de wensen van de gebruikers, met als resultaat dat investeringen zo effectief mogelijk zijn.

Wethouder Hans Buijtelaar van Mobiliteit: "De toekomst voor verkeer en vervoer in onze stad draait om de weggebruikers: van voetganger tot automobilist en van fietser tot OV-gebruiker. Hoe willen de inwoners, ondernemers en werknemers zich in Amersfoort verplaatsen in 2030? De keuze is uiteraard aan iedereen zelf, de gemeente zorgt ervoor dat de gewenste opties mogelijk blijven."

Proces
Het college legt de gemeenteraad nu vier langetermijnambities voor, die als uitgangspunt gelden voor het toekomstbeeld. De koersnota "Wat beweegt Amersfoort" is de inspiratiebron voor deze ambities. De gemeenteraad geeft op 8 februari zijn mening over deze ambities, waarna een besluit volgt. Vervolgens is er in het participatietraject ruimte voor de inbreng van inwoners, weggebruikers, vertegenwoordigers van belangengroeperingen en deskundigen. Dit traject start in maart 2011. De planning is om eind 2011 een Verkeer- en Vervoerplan 2012-2030 te hebben, waarin de visie en enkele concrete stappen zijn verwoord.

Meer informatie over het Verkeer- en Vervoerplan en de koersnota is te vinden op www.amersfoort.nl/mobiliteit2030

Noot voor de redactie,