Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
UNET realiseert landelijk IP-netwerk voor Bruna
Geïntegreerd WAN levert retailketen efficiency- en kostenvoordelen op
Almere, 27 januari 2011 - UNET, aanbieder van informatie- en communicatiediensten via breedbandverbindingen, heeft een meerjarige overeenkomst gesloten met detailhandelsketen Bruna, voor de uitrol en het beheer van een volledig geïntegreerd, op het Internet Protocol (IP) gebaseerd Wide Area Network (WAN). Dit digitale netwerk, een combinatie van glasvezel- en xDSL-verbindingen, koppelt de 375 Bruna-winkels, de toeleveranciers en het hoofdkantoor van de organisatie in Houten aan elkaar, met alle efficiency- en kostenvoordelen van dien. De geplande opleverdatum is 1 juni 2011.
Het aan te leggen WAN omvat tevens de benodigde functionaliteit van een Virtual Private Network (VPN): een besloten IP-netwerk voor alle dataverkeer tussen de winkels en het hoofdkantoor. Hierop zijn ook de kassa's, de PIN-terminals en streaming muziek aangesloten. Naast een voor iedereen gelijke basisvoorziening kunnen franchisenemers van Bruna zelf bepalen welke aanvullende diensten ze nog meer af willen nemen. Ze hebben hierbij de keuze uit verschillende opties, die vermeld staan op een zogenaamde 'menukaart', variërend van Voice over IP, waarbij gebruik wordt gemaakt van een virtuele, door UNET beheerde telefooncentrale, tot vrij internet in de winkel en Alarm over IP, voor alarmmeldingen. Verder stelt UNET Bruna een portaal ter beschikking, waarmee de organisatie kan voorzien in het beheer van de specifieke IT-behoeften van zo
wel de eigen als de franchisewinkels.
Integratie en transparantie
"Wij hebben om vier redenen voor UNET gekozen", zegt Elise Hansen, Manager IT & Procesbeheer bij Bruna. "De integratie van voice- en alarmfuncties met datadiensten ten behoeve van franchisenemers - inclusief gratis onderling bellen - is voor ons bijzonder aantrekkelijk. Hetzelfde geldt voor de geboden transparantie door de inzet van een portaal dat ook voor ons hoofdkantoor toegankelijk is. Daarbij zijn de tarieven die UNET rekent voor het basispakket en de menukaart zeer concurrerend. En ten slotte is het een organisatie die qua schaalgrootte goed bij ons past. De keuze was dan ook snel gemaakt."
"Ons systeem is gebaseerd op totale integratie. Het biedt niet alleen vergaande flexibiliteit en controle met betrekking tot het bestellen of verhuizen van verbindingen, maar ook als het gaat om het beheer van de diverse diensten. Dat maakt onze dienstverlening uniek", aldus Gert van der Weide, algemeen directeur van UNET. "Bijzonder aan deze opdracht is dat Bruna een van de grotere retailers in Nederland is als je kijkt naar het aantal vestigingen en daarmee een nieuwe klinkende naam op ons fraaie en almaar uitdijende klantportfolio."
Over Bruna
Bruna is een landelijke detailhandelsonderneming die met 375 winkels actief is op de markt van boeken, tijdschriften, papier- en schrijfwaren, dagbladen, wenskaarten en multimediaproducten. Bruna is marktleider in deze branche. De winkelformule bestaat sinds 1868. Naast de winkels biedt Bruna een ruim assortiment boeken, e-books, e-readers, fotoproducten en cadeauartikelen, zoals Bladcadeau en Cadeaubox, aan via zijn website. Het hoofdkantoor van de onderneming is gevestigd in Houten. Voor meer informatie: www.bruna.nl.
Over UNET
UNET B.V. is leverancier van informatie- en communicatiediensten via breedbandverbindingen. UNET is een landelijke speler op de markt en heeft een onafhankelijk positie opgebouwd door onder andere samenwerking met diverse netwerkproviders. Het bedrijf opereert vooral op de zakelijke markt en biedt zijn portfolio daarnaast ook aan op basis van wholesale. De focus ligt daarnaast op retail en onderwijs. Tot de klanten behoren onder meer BT, Verizon, IBM, Pioneer, Gemeente Rotterdam, Gemeente Almere, Pfizer, ROC Flevoland, Coltex, Jumbo, Cinderella, Almeerse Scholengroep, CCV, Scala, Unamic, KPN, AstraZeneca, ASM Europe, Zorggroep Almere en De Slegte. Voor meer informatie: www.unet.nl.