Ingezonden persbericht
Amsterdam, 27 januari 2011
Filmeducatieprijzen 2010 uitgereikt
Woensdagmiddag 26 januari zijn op de Nationale Onderwijs Tentoonstelling (NOT) de Filmeducatieprijzen 2010 uitgereikt. De Filmeducatieprijzen 2010 zijn een initiatief van EYE Film Instituut Nederland dat daarmee filmeducatie in Nederland wil stimuleren en versterken.
De stimuleringsprijs van de Filmeducatieprijzen 2010 werd gewonnen door de programmaredactie van Filmhuis Rialto, zo maakte Ron Sterk (directeur Nederlandse Vereniging voor Bioscoopexploitanten) woensdagmiddag namens de jury bekend tijdens de feestelijke uitreiking in de Jaarbeurs Utrecht. Binnen dit project vervullen leerlingen uit het voortgezet onderwijs verschillende functies om samen tot een filmprogramma te komen. "Een goede aanpak die waardering van film bevordert en de leerlingen inzicht geeft in het opzetten, organiseren en uitvoeren van een filmprogramma. Bovendien krijgen zij op deze manier de mogelijkheid een echte werkstage te lopen bij een professionele filmorganisatie."
Aan de prijs is een bedrag verbonden van ¤3000,- waarmee de realisatie van het project wordt ondersteund.
Uit meer dan zestig inzendingen van o.a. filmfestivals, scholen, centra voor cultuureducatie, filmtheaters, bioscopen en bibliotheken, koos een deskundige jury o.l.v. voorzitter Frans Timmermans (Tweede Kamerlid PvdA) vijf winnaars. Naast de stimuleringsprijs ontvangen de winnaars van de Rode Loper in de vier overige categorieën een geldprijs van ¤1000,-, ter ondersteuning van hun project. De winnaars zijn;
Categorie 1: Landelijke Activiteiten - Stichting BROET
"Deze ambitieuze inzenders creëren door het geven van advies en technische ondersteuning, het bieden van een netwerk en een ontmoetingsplek, letterlijk een broedplaats voor onafhankelijke film. Een initiatief met veel potentie!"
Categorie 2: Landelijke Materialen - Leskoffer Pluk van de Petteflet van Cinekid
"Deze multimediale leskoffer biedt een totaalpakket dat voorziet in het boek, de verfilming, lesmateriaal en een webcam om een eigen film mee op te nemen. Het gekozen boek is bekend en geliefd bij zowel kinderen, ouders, meesters en juffen. Bovendien helpt dit materiaal basisscholen en bibliotheken een concrete plek te bieden aan mediaonderwijs."
Categorie 3: Regionale Activiteiten - CINETIK van het Christelijk Gymnasium en Filmtheater 't Hoogt uit Utrecht
"De kijkervaring en reflectie op de kijkervaring leren leerlingen om kritisch te kijken en een eigen filmsmaak te ontwikkelen. Het volgen van een doorlopende leerlijn zorgt er voor dat kennis beklijft. Bovendien wordt deze kennis overdragen doordat leerlingen uit het laatste jaar een programma samenstellen voor het eerste jaar."
Categorie 4: Regionale Materialen - Poldox van DUS media & design
"De grote populariteit van het vak geeft aan dat deze innovatieve aanpak aansluiting heeft bij de doelgroep. Kortom: innovatief wetenschappelijk onderwijs."
Noot voor redacties
Meer informatie (
Ingezonden persbericht