Ingezonden persbericht


Verschuivende journalistiek kwalificaties

Toekomstige journalisten zullen hun maatschappelijke rol opnieuw moeten definiëren. Betrouwbaarheid, relevantie en transparantie zijn in de ogen van het werkveld meer dan ooit kritische succesfactoren. Dat is de uitkomst van het onderzoek 'Bakens van Betrouwbaarheid', dat in opdracht van de vier Nederlandse vakopleidingen voor de Journalistiek is uitgevoerd.

Het onderzoek is vandaag gepresenteerd bij Fontys Hogeschool Journalistiek in Tilburg tijdens de eerste Vlaams-Nederlandse rondetafelconferentie voor journalistiekopleidingen (zes Vlaamse en vier Nederlandse bacheloropleidingen).

Diepgaande verandering
Wereldwijd bevindt de journalistiek zich in een staat van diepgaande verandering. De overvloed aan informatie zet opbrengsten onder druk en zorgt voor een gewijzigde economische context. Daarnaast veroorzaken technologische innovaties ingrijpende veranderingen in de infrastructuur en sociaal-culturele ontwikkelingen bevorderen fragmentatie en veranderende voorkeuren bij het publiek. Hoe moet de toekomstige journalistiek worden gedefinieerd tegen deze achtergrond?

Rangorde
In het onderzoek zijn journalistieke sleutelpersonen uit het Nederlandse (N=50) en Europese werkveld (N=350) geselecteerd om hun visie te geven op noodzakelijke veranderingen in het kwalificatieprofiel van (beginnende) journalisten: Welke kwalificaties moeten in het journalistieke onderwijs de komende jaren meer aandacht krijgen? Deze oordelen uit het werkveld zijn vergeleken met de oordelen van docenten (N=75) en studenten (N=200) van de vier Nederlandse vakopleidingen. Er blijkt een duidelijke rangorde te bestaan voor wat betreft het toekomstig belang van de vijftig kwalificaties uit het profiel. Betrouwbaarheid, initiatief tonen, analytisch vermogen, een goede algemene ontwikkeling en een transparante werkwijze staan aan de top. Minder belangrijk zijn ondermeer: 'marktomstandigheden kennen', 'beginselen van vormgeving beheersen' en 'praktische aspecten van het freelancen kennen'.

Innovatie
De journalistiek kampt met financiële problemen door een krimpend bereik en met functionele problemen door een krimpende betekenis. Dat vraagt om innovatie op alle facetten van het vak: product (vorm en inhoud), proces, platform, publiek en professie. De innovatie die de grootste steun krijgt, ligt op het gebied van het product: het bieden van relevante en betrouwbare inhoud die in een betekenisvolle context wordt geplaatst ('navigatie'). Op de voet gevolgd door procesinnovatie: het garanderen van een betrouwbare, open werkwijze en de bereidheid daarover verantwoording af te leggen ('transparantie'). Opmerkelijk genoeg krijgen innovaties op het gebied van platform ('crossmedialiteit') en publiek ('participatie') minder steun.

Het onderzoek is mede mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage van het Stimuleringsfonds voor de Pers.

//// EINDE PERSBERICHT ////



Ingezonden persbericht