PERSBERICHT
Amsterdam, 27 januari 2011
Ahrend sectorwinnaar Transparantiebenchmark
o Transparantiebenchmark geeft inzicht in wijze waarop organisaties verslag doen van hun MVO-activiteiten
o Initiatief van ministerie van Economische Zaken
o Kritische beoordeling jaarverslagen
o Ahrend beste in sector 'handelsondernemingen'
Met zijn financieel en maatschappelijk jaarverslag is inrichter Ahrend winnaar geworden van de Transparantiebenchmark binnen de sector 'handelsondernemingen'. Met deze benchmark beoogt het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie inzicht te geven in de wijze waarop Nederlandse bedrijven verslag doen van hun MVO-activiteiten.
De Transparantiebenchmark 2010 (over het verslagjaar 2009) werd onlangs bekendgemaakt op de nieuwjaarsreceptie van MVO Nederland en het Initiatief Duurzame Handel (IDH).
De overheid vraagt bedrijven transparant te zijn over hun MVO-beleid en -activiteiten. Een goede verslaggeving over de MVO-inspanningen van een organisatie maakt het voor stakeholders mogelijk op een gefundeerde wijze met haar in gesprek te gaan.
MVO-verslagen en jaarverslagen van ondernemingen uit veertien verschillende sectoren werden kritisch onder de loep genomen. Daarbij is gekeken naar de mate waarin een helder inzicht wordt gegeven in zaken als ondernemingsbestuur, strategie, economische prestaties, milieu, sociale aspecten, stakeholdersbelangen, verificatie, uitwerking en ketenverantwoordelijkheid.
Ahrend handelsmaatschappij
BAM bouw & maritiem
Corio retail
DHV dienstverlening
DSM industriële goederen
KPN technologie
Nuon energie, olie en gas
Philips consumentenproducten
Q-Park overig
Rabobank banken en verzekeraars
Reed
Elsevier media
TNT transport
Unilever voedsel en drank
Universiteit Utrecht universiteiten
Over de Transparantiebenchmark
De Transparantiebenchmark brengt de mate van helderheid in maatschappelijke verslaggeving in beeld. Het is een onderzoek naar de kwalitatieve en kwantitatieve ontwikkeling van maatschappelijke verslaggeving onder de grootste organisaties en ondernemingen van Nederland.
In 2010 is de Transparantiebenchmark verbreed, verdiept en vernieuwd. De belangrijkste veranderingen zijn:
- De onderzoeksgroep is uitgebreid tot bijna 500 ondernemingen;
- Er wordt meer nadruk gelegd op thema's als ketenverantwoordelijkheid en integratie van maatschappelijk verantwoord ondernemen in de kernprocessen van de ondernemingen;
- Er is een nieuwe prijs in het leven geroepen, in samenwerking met de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA): De Kristal. Deze wordt op basis van de Transparantiebenchmark uitgereikt aan het bedrijf met de beste MVO-verslaglegging (over 2010: KPN);
- De Transparantiebenchmark wordt uitgevoerd met behulp van een self assessment;
- Door het uitvoeren van een self assessment kunnen deelnemende ondernemingen de eigen scores vergelijken met Europese en internationale referentiegroepen.
De Transparantiebenchmark wordt ieder jaar uitgevoerd. In opdracht en onder verantwoordelijkheid van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie wordt de Transparantiebenchmark in 2010 en 2011 uitgevoerd door KPMG.
Over Ahrend Koninklijke Ahrend NV richt - samen met klanten, architecten en andere partners - omgevingen in waar mensen worden geprikkeld tot optimale prestaties. Ahrend zorgt ervoor dat mensen professioneel, plezierig en productief kunnen werken en leren in mooie, functionele en duurzame werk-, leer- en leefomgevingen. Ahrend wil duurzaam zijn in alle betekenissen van het woord en houdt bij al haar besluiten en handelingen rekening met de gevolgen voor people, planet en profit.
Het assortiment van Ahrend als ontwerper en producent van herkenbaar, tijdloos 'Dutch Design'-meubilair omvat stoelen als Ahrend 350, Ahrend 250 en de legendarische Revolt, wereldwijd toegepaste tafels als Mehes en Ahrend 500, en vele andere bekroonde stoelen, tafels en opbergsystemen. Bezoek voor meer informatie de site: www.ahrend.com.
Koninklijke Ahrend NV
Koninklijke Ahrend NV