Ingezonden persbericht


Persbericht

|Datum            |26 januari                                                   |
|Kenmerk          |20101216                                                     |
|Introductie                                                  |
|De deelraad van West vergadert tijdens de Politieke Avonden. |
|De Politieke Avonden vinden twee tot drie keer per maand     |
|plaats op een dinsdag. Op de eerste Politieke Avond vormen   |
|raadsleden hun mening. Tijdens de tweede avond neemt de raad |
|ook besluiten. De derde avond kan de raad naar eigen keuze   |
|vrij besteden. Naar aanleiding van de avond waarin de raad   |
|ook besluiten neemt, ontvangt u iedere maand dit persbericht.|
|Indien u zich hiervoor wil afmelden kunt u dit aangeven door |
|een e-mail te sturen aan r.van.sen@west.amsterdam.nl         |
|                                                             |
|U bent van harte welkom om de Politieke Avonden bij te wonen!|
|                                                             |
|Overzicht besluiten Politieke Avond 25 januari 2011          |
|                                                             |
|Vaststellen:                                                 |
|Rapport gemeentelijke ombudsman 'nadeelcompensatie en        |
|ondernemersrisico op de schop'                               |
|Nota Risicomanagement en weerstandvermogen                   |
|Voorbereidingsbesluit FoodCenter Amsterdam                   |
|Groslijst onderzoeksonderwerpen 2011 Rekenkamer Amsterdam    |
|Benoeming extra sessievoorzitters                            |
|Beschikbaar houden E 6,7 miljoen voor planontwikkeling       |
|Tramremise De Hallen                                         |
|Verslagen Politieke Avond 23 november, 30 november, 7        |
|december en 14 december 2010                                 |
|Geheim: verslag Politieke Avond 14 december (gedeelte Blok   |
|Besluit).                                                    |
|Aanbevelingen gemeentelijke Ombudsman aangenomen             |
|                                                             |
|De stadsdeelraad heeft besloten de aanbevelingen van de      |
|Gemeentelijke Ombudsman uit het rapport 'Nadeelcompensatie en|
|ondernemersrisico op de schop' over te nemen voor zover deze |
|betrekking hebben op de stadsdeelraad van Amsterdam West.    |
|De Gemeentelijke Ombudsman heeft aanbevolen tot invoering van|
|een nadeelcompensatieverordening. Verder beveelt de Ombudsman|
|aan te gaan werken met een checklist voor infrastructurele   |
|projecten. Tot slot is de aanbeveling om,                    |
|in samenwerking met de bij de uitvoering betrokken partijen, |
|na drie jaar de                                              |
|werking van de nadeelcompensatieverordening te evalueren.    |
|Ondernemers en burgers worden regelmatig geconfronteerd met  |
|(omzet)schade als gevolg van werkzaamheden. Naast grote      |
|infrastructurele- en ruimtelijke                             |
|ordeningprojecten vinden er jaarlijks vele (kleinschalige)   |
|herinrichtingen en                                           |
|groot onderhoud van de openbare ruimte, aan wegen, groen en  |
|straatmeubilair plaats. De vraag speelt dan wie opdraait voor|
|de gevolgen, zoals                                           |
|slechte bereikbaarheid en dalende omzet. De gemeente wijst nu|
|vrijwel altijd claims af met een verwijzing naar normale     |
|ondernemersrisico. De inschatting en afhandeling van risico's|
|kan beter, zegt de ombudsman in het rapport. Er is behoefte  |
|aan eenduidige en laagdrempelige procedure voor het indienen |
|en afhandelen van compensatieclaims.                         |
|Nota Risicomanagement en weerstandvermogen                   |
|                                                             |
|De stadsdeelraad heeft de nota Risicomanagement en           |
|weerstandsvermogen vastgesteld. In deze nota staat beschreven|
|hoe het stadsdeel West risicomanagement gaat vormgeven. De   |
|stadsdeelraad heeft met het amendement van Tjakko Dijk van de|
|VVD besloten dat er een hoofdstuk aan de 'nota               |
|risicomanagement en weerstandsvermogen' moet worden          |
|toegevoegd genaamd 'evaluatiemoment van het                  |
|risicomanagement'. Dit hoofdstuk dient de volgende tekst te  |
|bevatten: "Jaarlijks is er een formeel evaluatiemoment om de |
|voortgang van de invoering  van het risicomanagementbeleid te|
|bespreken met de Stadsdeelraad. Dit evaluatiemoment vindt    |
|plaats rond de behandeling van de jaarrekening. Daarnaast is |
|besloten voor het eerste evaluatiemoment een set             |
|evaluatiecriteria aan de Stadsdeelraad te doen toekomen.     |
|Risicomanagement is een continue proces van het              |
|inventariseren en beoordelen van risico's, het treffen van   |
|beheersmaatregelen en het beheersen van de risico's. In 2010 |
|is gewerkt aan het voldoen aan de wet en regelgeving, is een |
|start gemaakt met opleiding van medewerkers en is de         |
|bestaande risico-inventarisatie actueel gemaakt. In 2011 gaat|
|de stadsdeelorganisatie ook een inventarisatie maken van de  |
|niet-financiële risico's. In 2012 is het risicobeleid        |
|structureel ingevoerd. De raad heeft zo inzicht in het       |
|risicoprofiel van het stadsdeel.                             |
|Food Center Amsterdam                                        |
|                                                             |
|In februari 2010 is de aanbesteding gestart voor de          |
|herontwikkeling van het bedrijventerrein Food Center         |
|Amsterdam. De nieuwe ontwikkeling wijkt af van de            |
|mogelijkheden van het huidige bestemmingsplan Van            |
|Slingelandtstraat/Centrale Groothandelsmarkt. Het nieuwe     |
|bestemmingsplan is nog niet afgerond. Voor dit gebied heeft  |
|de raad in februari 2010 een voorbereidingsbesluit genomen.  |
|Met dit besluit kunnen ongewenste bouwaanvragen die niet     |
|passen bij de het bestemmingsplan dat nu wordt voorbereid,   |
|worden aangehouden. Dit voorbereidingsbesluit vervalt op 5   |
|februari 2011 terwijl er dan nog geen ontwerp bestemmingsplan|
|ter inzage is gelegd. Daarom zal de stadsdeelraad het        |
|voorbereidingsbesluit verlengen.                             |
|Planontwikkeling Tramremise De Hallen                        |
|                                                             |
|De stadsdeelraad heeft besloten E 6,7 miljoen beschikbaar te |
|houden voor de ontwikkeling van Tramremise de Hallen. Dit is |
|onderdeel van de nog te ontvangen opbrengst uit de verkoop   |
|van het stadsdeelkantoor Oud-West.                           |
|                                                             |
|Meer informatie                                              |
|Zie www.depolitiekeavonden.nl voor meer informatie over de   |
|stadsdeelraad West, waaronder data van de Politieke Avonden, |
|agenda's, verslagen en besluitenlijsten. U kunt op deze site |
|tevens de vergaderingen van de raad live volgen of           |
|terugzien.                                                   |



Ingezonden persbericht