De iPad, de Smartphone, niets voor mij.

27/01/2011 11:28

Altran

Altran, een adviesbureau voor innovatie dat actief is op vlak van reorganisatie en beheer van het bedrijfsproces, heeft een enquête laten uitvoeren door Belga-IVOX bij 500 Belgen* over de toekomst van hun communicatie. 70% van de Belgen plant geen aankoop van een iPad, 64% wil geen Smartphone en 53% van de mensen onder de 29 jaar denkt dat de voertaal op het werk het Engels zal worden.

Brussel, 27 januari 2011 - De Belgen, die ondervraagd werden over de technologieën die hun omgeving in dit decennium het meest hebben veranderd, verkiezen het internet. Eveneens hoog eindigden de computer en de gsm. Het resultaat: deze drie middelen hebben al voor een zodanige revolutie gezorgd binnen de communicatiebehoeftes dat de Belgen niet echt van plan zijn om de laatste nieuwe snufjes te gaan gebruiken.

Slechts 20% van de ondervraagden toonde interesse voor de aankoop van een Smartphone en 6% denkt er één aan te kopen in de nabije toekomst. Vandaag bezit slechts 10% van de Belgen een Smartphone. Het gaat hierbij vooral om mannen en jongeren onder de 29 jaar.

Terwijl de Smartphone slechts weinig bijval kent, heeft de iPad zelfs nog minder succes. 70% van de deelnemers geeft aan geen enkele aankoopintentie te hebben, 22% geeft blijk van een bepaalde aankoopinteresse en slechts 7% denkt erover na er binnenkort één te kopen. Het percentage eigenaars van dit jonge product bedraagt vandaag 1% in België.

Vooral voor de Vlaamingen blijken alle grote revoluties in onze manier van communiceren voorbij. Voor de Franstaligen, in tegendeel, is een nieuwe revolutie nabij, maar die revolutie situeert zich elders dan in ons gebruik van de technologie. 74% van de Franstaligen is ervan overtuigd of zelfs zeer overtuigd dat er tussen nu en 2020 enkel nog Engels zal gesproken worden in ondernemingen. 77% van de Nederlandstaligen gaat echter niet volledig of helemaal niet akkoord met die stelling. Met 53% (zeer) overtuigde personen bij de mensen jonger dan 29 jaar zien de jongeren hun toekomst ongeacht de taalaanhorigheid toch ook in English.

*De studie werd bij 500 werkende Belgen uitgevoerd door het onderzoeksbureau Belga-IVOX.

Over Altran

Altran, Europees leider in advies in innovatie en high tech, richt zich op drie complementaire consultancy takken: advies in technologie en innovatie (bijna de helft van het zakencijfer), raadgeving op vlak van organisatie en informatiesystemen (een derde van het zakencijfer) en consultancy in strategie en management. De missie van de internationale Altran Groep bestaat uit het concretiseren van de ideeën en projecten van haar klanten en het opdrijven van hun prestaties door middel van technologie en innovatie.

De 17.140 medwerkers van de Groep, waaronder 750 consultants in België, ondersteunen bedrijven in elke fase van hun innovatieprocessen: vanaf de markt studie, de technische en process analyse en het optimaliseren van de industrialisatie en de informatiesystemen, tot advies op vlak van innovatie management (quality, performance, dienst en project) enz. Ze zijn bovendien ervaren in alle sectoren: telecommunicatie, financiën, energie, farmaceutische industrie, automobielsector, luchtvaart, ruimtevaartindustrie enz. De Altran Groep werd in 1982 opgericht en is actief in 26 landen. In 2009 bereikte het een zakencijfer van 1.403 miljard euro.

Voor eventuele hyperlinks en bijlagen: Zie het origineel