---
Persbericht
Leeuwarden, 27 januari 2011
Zes scholen genomineerd voor Onderwijsprijs Fryslân
In totaal zes scholen in Fryslân zijn genomineerd voor de tweejaarlijkse Onderwijsprijs Fryslân.
In de categorie primair onderwijs zijn dat:
? Harkema, OBS 't Holdersnest
? Sintjohannesga, De Trieme
? Wijckel, CBS de Regenboog
Ook in de categorie voortgezet onderwijs zijn drie scholen genomineerd:
? Bolsward, Marne College
? Drachten, Singelland Het Drachster Lyceum/ISK
? Leeuwarden, AOC Friesland
De jury bestaat dit jaar uit:
? Jan Dijksma, redacteur onderwijs Leeuwarder Courant
? Egbert Klazenga, directeur PCBO De Wyngert, winnaar Onderwijsprijs Fryslân 2007-2009 (en daarna de Nationale Onderwijsprijs)
? Annigje Toering, lid Provinciale Staten (FNP)
Door voor de Nationale Onderwijsprijs
De winnaar gaat door naar de finale van de Nationale Onderwijsprijs in Amsterdam. De Nationale Onderwijsprijs, een initiatief van het Instituut voor Nationale Onderwijspromotie (INOP), is ingesteld om de creativiteit en inventiviteit in het onderwijs voor het voetlicht te brengen. De prijs werd voor het eerst uitgereikt in 1993.
---
Informatie voor de redactie
Welkom bij de prijsuitreiking
Jannewietske de Vries en Tineke Schokker, gedeputeerden van de provincie Fryslân, maken op 10 februari om 15.30 uur de winnaars van de Onderwijsprijs Fryslân bekend. Dit gebeurt tijdens een feestelijke bijeenkomst in het provinciehuis, Snekertrekweg 1 te Leeuwarden.
Vertegenwoordigers van de media zijn van harte uitgenodigd.
In de bijlage vindt u meer informatie over de genomineerde projecten.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Kees Koppers, directeur INOP, telefoon 0487 512311/0651526359.
Genomineerde scholen Onderwijsprijs Fryslan 2009-2011
Primair onderwijs
Harkema, OBS 't Holdersnest: Kids en Company
Contactpersoon: Willem Wouda (directie@holdersnest.nl)
Om ondernemend gedrag van leerlingen, leerkrachten, directie en ouders te stimuleren en het ambitieniveau te verhogen, de leerresultaten te verbeteren en de doorstroming naar hoger voortgezet onderwijs te verbeteren, is het project Kids en Company gestart. Dit project omvat een aantal ondernemende projecten. Er worden er hier twee gepresenteerd: De Boerderijwinkel en de Kindergids Noordoost- Friesland.
In samenwerking met een boerderij is een winkel opgezet. Leerlingen, leerkrachten en ouders maakten hier een succesvolle onderneming van. De Kindergids Noordoost-Friesland is een toeristische website voor en door kinderen waarbij meerdere scholen de toeristische attracties en evenementen in hun dorp beschrijven.
Sintjohannesga, De Trieme: Boerderijeducatie
Contactpersoon: Tiny Aalbers (trieme@xs4all.nl)
Een boerderij biedt een rijke en krachtige leeromgeving voor opgroeiende kinderen. Een leeromgeving waar de kinderen naar hartenlust kunnen kijken, voelen, beleven, proeven, ruiken en horen. Doordat kinderen zich fysiek inspannen, ervaren ze hun eigen lichaam en kunnen ze zich ook motorisch ontwikkelen. De natuur en de landbouw bieden een rijkdom aan belevenissen. Terug op school wordt teruggekeken op die ervaringen, bijvoorbeeld door het maken van een werkstuk of het verzorgen van een presentatie. Dit alles met het doel om alle talenten te benutten en gebruik te maken van de mogelijkheden die de wereld om ons heen biedt.
Wijckel, CBS de Regenboog: Boppeslach
Contactpersoon: Ackelyn Stapensea (regenboog@nijegaast.nl)
De school ziet haar leerlingenaantal dalen en men wil zich dan ook onderscheiden van andere scholen. De Regenboog werkt met vakdocenten. Iedere leerkracht geeft instructie in haar/zijn eigen vak. De leerlingen volgen deze instructie op vaste momenten in de week. Er zijn minder leerkrachten nodig, veel taken kunnen namelijk door goedkoper personeel worden uitgevoerd. Te denken valt aan corrigeren, hulpvragen e.d. De leerlingen maken gebruik van flexibele werkplekken, er is een stilteplein, een werkplein waar je kunt samenwerken of kunt kiezen voor het klaslokaal. Alle vakdocenten en onderwijsassistenten zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor alle leerlingen in de school.
Voortgezet onderwijs
Bolsward, Marne College: Ontwikkeling van de doorlopende leerlijn
Contactpersoon : Minke Koornstra (info@marnecollege.nl)
In de afgelopen jaren heeft de school gewerkt aan het ontwikkelen van een programma voor de doorlopende leerlijn voor het vak Techniek van PO naar VO. Docenten uit het basisonderwijs zijn geschoold door een leerkracht techniek uit het VO. In werkgroepverband met externe begeleiding zijn de doorlopende leerlijnen ontwikkeld en heeft men ingezoomd op haalbare opdrachten in het basisonderwijs. Twee grote opdrachten hebben op een uitdagende manier vorm gekregen in wedstrijdverband. Vervolgens zijn er twee grotere manifestaties geweest waarbij leerlingen van de basisschool hun prestaties aan elkaar konden tonen, onder begeleiding van leerlingen VMBO van het Marne College.
Drachten, Singelland Het Drachster Lyceum/ISK: de multiculturele samenleving.
Contactpersoon: H. Bontekoe
Sinds een aantal jaren organiseert het Singelland een groot multicultureel project voor de brugklasleerlingen en de Internationale Schakelklas (ISK). Dit project neemt een aantal dagen in beslag. Het thema is de multiculturele samenleving. Op de projectdagen volgen de leerlingen diverse workshops en aan het eind van de dagen vindt een presentatie plaats waarbij alle ouders worden uitgenodigd. De dagen worden afgesloten met een gezamenlijke maaltijd die door de leerlingen bereid is voor alle leerlingen, ouders en medewerkers. Er is aardig wat mediabelangstelling en hiermee wordt een belangrijke stap gezet in het kweken van begrip voor elkaars culturen.
Leeuwarden, AOC Friesland: Bezoek de Buren! - een uitwisselingsproject
Contactpersoon: H. Swart (h.swart@aocfriesland.nl)
Er vond een uitwisseling plaats tussen twee scholen, het Vredenburgh College uit Rijswijk ging naar het AOC Friesland in Leeuwarden en omgekeerd. Het thema van die dagen was taal. Taal is de basis om elkaar te leren kennen, te communiceren. Op het AOC spreekt men Fries en in Rijswijk spreken veel leerlingen Turks of Marokkaans. Tijdens de eerste kennismaking bleek al dat er veel vooroordelen t.a.v. elkaar waren. Diversiteit wat betreft taal, geloof, sociaal milieu en opleiding kwamen aan bod. Het project is geëvalueerd, door docenten, leerlingen en ouders.
---- --
Provincie Friesland