Sligro Beheer NV

Jaarcijfers 2010

Nettowinst 2010 Sligro Food Group ¤ 70,2 miljoen

De winst over het boekjaar beddroeg ruim ¤ 70 miljoen. Dat is ¤ 4 miljoen of 5,5% mi minder dan in 2009. Zoals op 5 januari jl. is bericht, bedroeg de omzet over 2010 ¤ 2.286 miljoen, een toename vann 1,3%. De autonome omzetgroei beliep 3,6%.

Koen Slippens, directievoorzitter:

'In pittige marktomstandigheden heeft Sligro Food Group de markt in beide segmenten met 4 à 5% overtroffen. De recordwinst uit 2009 kon niet worden geëvenaard. Dat is vooral het gevolg van éénmalige integratiekosten bij het project 'Groot Amsterdam', prijsdruk in de markt en de extra 53e week in 2009. In 2010 is onze marktpositie in zowel foodservice als foodretail verbeterd en bovendien is vanuit project 'Groot Amsterdam' een solide basis gelegd om in de komende jaren ons rendement te verhogen.'

Kerncijfers

x ¤ miljoen

Mutatie in %

Omzet

2.286


1,3

Bruto bedrijfsresultaat (ebitda)

146

(2,2)

Bedrijfsresultaat (ebit)

91

(7,4)

Nettowinst

70

(5,5)

Operationele kasstroom

107

(13,4)

Eigen vermogen

500

3,7

Netto rentedragende schuld

156

18,8

De brutowinst nam met 0,6% toe tot ¤ 529 miljoen. De procentuele brutowiinstmarge nam af met 0,2% tot 23,1%, vooral door een toename van promoties en prijsdruk in de afzetmarkten.

De kosten als percentage van de omzet namen toe met 0,2% tot 19,3%. Deze kostentoename is onder meer het gevolg van éénmalige kosten, die samenhangen met het project 'Groot Amsterdam', dat de samenvoeging van alle activiteiten in deze regio omvat en relatief bescheiden kosten in week 53 van 2009.

Wij schatten dat het totale éénmalige effect van het integratieproject 'Groot Amsterdam' op het resultaat circa ¤ 10 miljoen bedraagt, waarvvan meer dan de helft non-cash kosten betreft. Het betreft voor circa ¤ 5 miljoen versnelde afschrijvingen, circaa ¤ 2 miljoen boekverliezen en reserveringen voor sluitiingskosten en ¤ 3 miljoen extra operationele kosten om dde kwaliteit van de dienstverlening te garanderen. Inmiddels is sprake van een stabiele organisatie met kwalitatief goede dienstverlening en zijn we hard op weg om de oorspronkelijke doelstellingen te realiseren.

Het totale bedrijfsresultaat nam met ¤ 7 miljoen af tot ¤ 91 91 miljoen. Als percentage van de omzet betekende dit een afname van 0,3% tot 4,0%.

Het bedrijfsresultaat van Foodservice nam met ¤ 15 miljoen af tot ¤ 78 miljoenoen. Zoals hiervoor vermeld speelde het project 'Groot Amsterdam' hierin een belangrijke rol en geeft de onderliggende trend een beter beeld. De al twee jaar afnemende markt heeft daarnaast tot veel prijsconcurrentie geleid.

Het bedrijfsresultaat van Foodretail verbeterde met bijna ¤ 7 miljoen tot ¤ 13 miljoen. Als percentage ve van de omzet betekende dat een toename met 1,0% tot 1,8%. De positieve omzetontwikkeling als gevolg van de succesvolle executie van het Masterplan Foodretail vormde een belangrijke basis voor deze verbetering. Bij Foodretail heeft de prijsconcurrentie zich in het tweede halfjaar verscherpt.

De winst per aandeel beloopt ¤ 1,59 ten oopzichte van ¤ 1,68 in 2009, een afname van 5,4%.

In verband met de sterke verbetering van de vrije kasstroom in de afgelopen jaren, wordt voorgesteld om het dividend geleidelijk te verhogen tot 50% van de nettowinst, geheel te betalen in contanten. Over 2010 wordt een dividend van ¤ 0,70 per aandeel voorgesteld. Dit betekent eenn uitkeringspercentage van 44.

De financiële positie is in 2010 verder versterkt door opname van lange termijnfinanciering in de vorm van een US private placement. Alle bankschulden zijn in 2010 afgelost en de liquide middelen zijn toegenomen tot ¤ 67 miljoen. De netto renteedragende schuld is in 2010 toegenomen met ¤ 25 miljoen tot ¤ 156 miljoen. Dit hangt samen met het (jubileum)diividend over 2009 ad ¤ 44 miljoen, inkoop eigen aandelenn (van bijna ¤ 4 miljoen) en een netto koopsom voor acquuisities (en verkopen) van ruim ¤ 40 miljoen.

Voooruitzichten

Wij moeten constateren dat de consument nog steeds de hand op de knip houdt en erg prijsbewust is geworden, terwijl de economische omstandigheden en vooruitzichten daartoe niet echt aanleiding geven. Het zit dus vooral 'tussen de oren'.

De laatste maanden lopen de grondstofkosten voor voedsel sterk op, hetgeen zich geleidelijk vertaalt in toenemende inkoopprijzen. Door scherpe prijsconcurrentie in onze beide afzetmarkten kunnen die maar moeilijk doorberekend worden. Daardoor ontstaat extra prijsdruk in de markt. De foodservicemarkt is in de afgelopen crisisjaren gekrompen met circa 8%. Wij verwachten niet dat de markt in 2011 verder afneemt, al zal het herstel langzaam op gang komen. De trend naar 'value for money' zet door in de horecamarkt.

Wij verwachten dat Sligro Food Group in 2011 een betere omzetontwikkeling zal doormaken dan de markt, zowel in Foodretail als in Foodservice, net zoals dat de afgelopen tijd het geval was.

Bij Foodretail is dat het gevolg van de maatregelen uit het Masterplan Foodretail, die nog verder tot volle wasdom moeten komen. Bij Foodservice zelfbediening worden wij ondersteund door de kracht van de Sligro-formule.

Bij Foodservice bezorging komt dat door de goede prijs/kwaliteitverhouding. Dat bleek onlangs ook nog eens uit een ingesteld klantenonderzoek. Bovendien hebben wij recent een groot contract afgesloten dat in 2011 zorgt voor ruim 2% extra groei in Foodservice als geheel.

Zoals gezegd zal er ook in 2011 sprake zijn van pittige concurrentie, die druk op de prijzen zet. We gaan uit van een relatief beheerste kostentoename door de verwachte groei in volume. Daarenboven zullen wij geleidelijk gaan profiteren van de besparingen uit de projecten 'Groot Amsterdam' en het logistiek project 'Plop', terwijl wij in 2010 juist met veel incidentele kosten werden geconfronteerd.

Al met al zien wij 2011 met vertrouwen tegemoet, doch vinden wij de huidige marktontwikkelingen te onzeker om concrete uitspraken te doen over de te verwachten resultaten.

Het jaarverslag over 2010 verschijnt op 8 februari 2011. In onze trading update van 21 april 2011 zullen wij nader ingaan op de ontwikkelingen in het eerste kwartaal van 2011. Op 21 juli 2011 worden de halfjaarcijfers gepubliceerd.

De jaarcijfers worden heden toegelicht op een persconferentie en in een analistenbijeenkomst. De betreffende presentatie is opgenomen op www.sligrofoodgroup.nl .

Veghel, 27 januari 2011