ChristenUnie
Inbreng ChristenUnie tweede termijn debat Afghanistan
donderdag 27 januari 2011 15:04 De inbreng van de ChristenUnie in de
tweede termijn van het Algemeen Overleg over de missie Afghanistan
zoals deze wordt uitgesproken door Tweede Kamerlid Joël Voordewind.
Voorzitter, ik dank de bewindslieden voor de antwoorden van het kabinet
in eerste termijn en de brief die we vanmorgen hebben ontvangen.
In de beantwoording en in de brief komt het kabinet aan belangrijke
bezwaren van de ChristenUnie-fractie tegemoet, zoals ik ze gisteren heb
opgesomd. Dat waardeert mijn fractie.
We zien daarmee dat het kabinet bereid is om de missie zodanig aan te
passen cq. om te bouwen, dat de politie ook daadwerkelijk de taken
zullen gaan doen die horen bij de politie, met uiteraard begrip voor de
complexe veiligheidssituatie waarin men moet leven in Afghanistan.
Ik noem de toezeggingen aan de ChristenUnie die voor mijn fractie
belangrijk zijn:
1. De basisopleiding wordt verlengd.
2. Het Curriculum van de NTM-A-training wordt meer gericht op kennis
van de wet, ethiek, respecteren van de mensenrechten en op
alfabetisering.
3. De Afghan Uniformed police zal niet gemandateerd zijn om militaire
taken uit te voeren, en indien dit wel het geval is, volgen er
sancties, waarbij het ook kan betekenen dat er gestopt wordt met de
NAVO-trainingen.
4. Onze militaire en trainers zullen zo snel als mogelijk
ondergebracht worden in beschermde slaapgelegenheden.
5. Onder de juridische experts zal minstens 1 expert gespecialiseerd
zijn in religieuze minderheden om aandacht te vragen voor ondermeer
de positie van christenen en het kabinet zal zich tot het uiterste
inspannen om de 2 bekeerde christenen die nu de doodstraf dreigen
te krijgen, vrij te krijgen.
6. Er geen geld betaald aan de missie uit de middelen voor
armoedebestrijding.
Voorzitter, de brief en dus sommige toezeggingen roepen ook vragen op
bij de fractie van de ChristenUnie over de hardheid van de toezeggingen
en de precieze invulling ervan. Voordat mijn fractie een afgewogen
oordeel kan vellen in de derde termijn, vraag ik aan het kabinet een
verdere verduidelijking en specifieke invulling. De Kamer stelt nu de
randvoorwaarden vast waaronder we ja zeggen tegen de missie. Dus
precieze helderheid is cruciaal.
Ik noem de cruciale punten voor de ChristenUnie, waar wij helderheid en
toezeggingen willen hebben.
Overeenkomst niet-militaire inzet:
1. Dat luistert nauw, want het gaat in essentie om een ontbindende
voorwaarde voor het doorgaan van de missie. Kan de regering dat
bevestigen? En hoe wordt de doorwerking/nakoming op provinciaal
niveau geborgd? Dit moet echt concreter, want we hebben te maken
met de nakoming van de toezegging in Kunduz, de gevaarlijkste
noordelijke provincie. Duidelijk moet zijn in de overeenkomst die
met Kabul wordt gesloten dat de Uniformed police geen offensieve en
militaire zullen uitvoeren. Dus geen schouder aan schouder
meevechten met de Afghaanse nationale politie.
2. Hoe wordt dus de nationaal gesloten overeenkomst, geborgd op
provinciaal niveau in Kunduz? Kan het kabinet ook toezeggen dat dat
geregeld wordt voor de start van de missie?
3. Als de politiecommandant in Kunduz zich hier niet aan houdt, dan
zal Nederland maatregelen nemen. In het debat van gisteren noemde
de minister 2 concrete sancties; aandringen op vertrek van de
commandant of het stoppen van Nederland aan de NAVO-trainingsdeel.
En kan de minister aangeven wanneer deze sancties zullen ingezet
worden? Kan de minister deze sancties nogmaals noemen aangezien ze
niet in de brief stonden?
Training
1. Nederland wil een stuwende kracht zijn in verbeteren van de
kwaliteit van de opleiding. Betekent dit dat Nederland aanpassingen
van het curriculum bij de NAVO zal bepleiten, maar dus zelf niet in
staat is dit door te voeren als een kop bovenop de standaard
NAVO-training van 6 weken? Men zegt alleen zelf al de
alfabetisering te kunnen doorvoeren, maar de andere zaken dus niet?
Waarom niet? De Duitsers doen toch ook een eigen trainingsprogramma
die uitgebreider is dan de NAVO?
2. Kan het kabinet toezeggen dat er een meer evenwichtige
urenverdeling van de onderwerpen zal plaatsvinden, nog los van de
genoemde onderwerpen nu?
3. Lengte: wij zijn blij met de toezegging van de verlenging van de
basisopleiding naar 8 weken. Kan Nederland zelfstandig daartoe
besluiten? Ik wil klip en klaar horen dat Nederland de training
verlengt.
4. Onze experts zeggen dat het beter is de 8 en 10 weken
aaneengesloten te laten plaatsvinden. Waarom wordt hier niet voor
gekozen? Om de analfabeten alsnog na 8 weken het veld in te sturen
wordt als onverantwoord gezien.
5. Zijn die aanvullende 10 weken opleiding nu een voornemen of gaat
dit echt gebeuren? Kan Nederland dat zelf besluiten?
Rekrutering en tegengaan uitval
1. Hoe gaat Nederland medeverantwoordelijk zijn voor de rekrutering?
Hoe wordt dit concreet ingevuld?
2. In de brief wordt niets gezegd over het actief terugdringen van het
uitvalpercentage van nu 40%. Graag een concrete invulling hiervan.
3. In de brief over de ODA gelden wordt het bedrag van 9 miljoen
genoemd. Het totaalbedrag wat nu niet uit de armoedebestrijding
wordt gehaald is 30 miljoen. Kan het kabinet dat bevestigen? En kan
erkent worden dat de 50 marechaussees niet onder de ODA gelden
vallen? In de brief staat dat dit wel het geval is, maar de
staatssecretaris heeft erkent dat dit niet zo was. Graag
bevestiging hiervan.
Politiecommandant
1. Hoe gaat Nederland toezien op de politiecommandant of er sprake is
van eventuele corruptie of eenzijdige selectie van etnische
groepen?
Veiligheid
1. Nederland gaat aandringen op verdere verbetering van de uitrusting
van de opgeleide agenten. Waarom gaat Nederland dit niet gewoon
regelen. Het is toch onverantwoord dat onze opgeleide agenten met
een tekort aan bescherming de poort uitgaan?
2. Lead Nation Duitsland. Als Duitsland stopt als Lead Nation zei
collega Ormel gisteren dat de missie dan per direct moest stoppen.
Vindt het kabinet dit ook? Hoe wordt dan de force protection
geregeld? Vereist dat niet een nieuw weegmoment?
3. Waarop baseert het kabinet de constatering dat de veiligheid in
Kunduz de laatste maanden merkbaar is verbeterd? Ik heb een ander
beeld gekregen van de situatie. Kan een structurele verslechtering
ook betekenen dat we de missie voortijdig moeten afbreken? "nader
bezien" is ons te vaag.
Financiën
1. Voorzitter tot slot. Er zijn allerlei toezeggingen gedaan zoals
verlenging van de trainingen, geen ODA-gelden, etc. die financiële
consequenties hebben voor de begroting. Kan het kabinet dit
doorrekenen en waar gaat het kabinet dit uit betalen?
Ik dank u wel.
Joël Voordewind