Nieuws en persberichten
Via2018 School: eerste project Maastricht Europese Culturele Hoofdstad
2018
Het VIA2018 schoolproject is het eerste project in het kader van de
kandidatuur van Maastricht tot culturele hoofdstad van Europa 2018
georganiseerd door Bureau VIA2018. Het project wordt mede mogelijk
gemaakt door de Provincie Limburg.
Via2018 School is een educatief project, gebaseerd op eerdere
ervaringen in de Europese culturele hoofdstad Linz09, waarbij
internationaal gerenommeerde kunstenaars samenwerken met lokale
kunstenaars en leerkrachten in kunst- en cultuurprojecten op
verschillende schooltypes.
Het Schoolproject is geen typisch kunstproject; het stimuleert
creativiteit in het onderwijsprogramma en maakt daarbij gebruik van
uitvoerende kunsten. Het is de bedoeling dat creativiteit net zo'n
belangrijke plaats in het onderwijsprogramma krijgt als bijvoorbeeld
taal of letterkunde. Daarnaast is van belang dat de scholieren van nu
het cultuurpubliek van morgen en dus van culturele hoofdstad in 2018
zullen zijn. Schoolgaande jongeren van nu zijn de cultuurdragers van de
toekomst; de huidige schooljeugd is dus de logische partner van
culturele hoofdstad 2018. Daarom is het belangrijk jongeren te
mobiliseren voor kunst en cultuur. Deze doelgroep is een belangrijke
basis voor het draagvlak onder de culturele hoofdstad. Het verschil met
andere culturele projecten op scholen zit in de intensiteit (een groot
aantal lesuren), de duur (acht weken) en het begeleidingsteam
(professionele artiesten, samen met de leerkrachten).
Het project is 3 januari van start gegaan en speelt zich af in lagere
en middelbare scholen in Heerlen/Parkstad, stad Aken, regio Aken, Luik,
Sittard-Geleen, Maastricht en Eupen. De afronding vindt plaats in de
herfst. De eerste deelnemende scholen zijn OBS de Piramide AZC school
en OBS de Piramide Freinet, beide in Heerlen.
Directrice Thea Penders van de Freinetschool in Heerlen zegt er het
volgende over: 'Voor ons is dit een unieke kans om op een intensief
creatieve wijze met de kinderen te werken, omdat in dit project de
eigenheid van het kind wordt aangesproken. Ik zie hoe ze zich
verwonderen en de kans krijgen hun eigen verhaal te verbeelden. Wij
zijn pas net begonnen en als je ziet hoe de kinderen energiek en
enthousiast meewerken en de gezichten stralen, dat is heel boeiend.
Opmerkelijk dat ook de taalverschillen geen rol spelen. Kunstenares
Martina Winkel spreekt geen Nederlands, maar weet alle kinderen te
bereiken. Kunst heeft geen taal nodig, dat zie je dan maar weer!'
Maandag 31 januari wordt het project toegelicht tijdens een
persconferentie gehouden in OBS de Pyramide AZC te Heerlen.
Projectleider Airan Berg en de deelnemende kunstenaars en
vertegenwoordigers van de scholen zijn daar aanwezig voor het geven van
tekst en uitleg. Ook gedeputeerde Odile Wolfs van cultuur en
cultuurwethouder Lex Smeets van Heerlen zijn aanwezig.
27-1-2011 15:38
Provincie Limburg