Rijksoverheid
27 januari 2011
Effecten snelheidsverhoging naar 130 km/u
Geachte Voorzitter, Hierbij bied ik u de antwoorden aan op de door de leden Van Veldhoven en Verhoeven (D66) ingezonden schriftelijke vragen over het kabinetsvoornemen om de maximumsnelheid op het hoofdwegennet te verhogen naar 130 km/u. De kamervragen met het kenmerk 2010Z20015 zijn ingezonden op 21 december 2010. Vraag 1 Bent u bekend met de brief van de demissionaire minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer aan de informateur inzake `Verhoging maximumsnelheid en CO2-uitstoot?' 1) Antwoord Ja. Vraag 2 Wat is uw reactie op de conclusies van deze brief, namelijk dat een generieke verhoging van de maximumsnelheid naar 130 km/u zal leiden tot een toename van de CO2-uitstoot met 0,6 mton en van de NOx-uitstoot met 25%, en dat nader onderzoek nodig is om de gevolgen van specifieke snelheidsverhogingen voor bepaalde wegvakken en bepaalde uren in kaart te brengen? Antwoord De bevindingen die in genoemde brief zijn opgenomen betreffen indicatieve schattingen va
n (de advies- bureaus) TNO en PBL. Voor een nauwkeuriger beeld van de effecten is nader onderzoek noodzakelijk. Daarvoor is het noodzakelijk de vormgeving van de (dynamische) verhoging van de maximumsnelheid uit te werken. Uw kamer wordt vanzelfsprekend over de uitkomsten van deze onderzoeken geïnformeerd.
1) Brief `verhoging maximumsnelheid en CO2-uitstoot', 25-08-2010, DGM/K&L2010023432 (Bijlage bij Kamerstuk 32 417, nr. 16).
Vraag 3 Waarom is de verhoging van de maximumsnelheid opgenomen in het Regeerakkoord, terwijl uit bovengenoemde brief blijkt dat dat negatieve effecten op de CO2- en NOx-uitstoot heeft? Vraag 4 Wat zijn de gevolgen van een toename van de CO2-uitstoot en de NOx-uitstoot door het verhogen van de maximumsnelheid voor het halen van de emissiedoelen op Europees niveau en in het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit? Kunt u aangeven welke specifieke knelpunten ontstaan door een verhoging van de CO2- en de NOx-emissies? Vraag 5 Bent u bereid onderzoek te doen naar de effecten op CO2-uitstoot en luchtkwaliteit van de snelheidsverhoging naar 130 km/u op specifieke trajecten en op specifieke tijdstippen, alvorens u overgaat tot een verhoging van de maximumsnelheid op deze trajecten? Zo nee, waarom niet? Vraag 6 Bent u bereid de onderzoeken van TNO en het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) met indicatieve inschattingen van de gevolgen van de verhoging van de maximumsnelheid voor
de CO2-uitstoot naar de Tweede Kamer te zenden? Antwoord vraag 3 t/m 6: In het voorjaar verwacht ik u te kunnen informeren over de aanpak van de verhoging van de maximumsnelheid, waaronder de wijze waarop de effecten van de snelheidsverhoging worden onderzocht. Hierbij zal ik de vragen die u hierboven gesteld heeft meenemen Vraag 7 Zijn er meer onderzoeken in verband met de verhoging van de maximumsnelheid uitgevoerd in opdracht van de informateur? Zo ja, over welke aspecten handelen deze onderzoeken? Bent u bereid deze onderzoeken naar de Kamer te zenden? Antwoord Er zijn geen andere onderzoeken uitgevoerd in opdracht van dan wel ten behoeve van de informateur. Hoogachtend, DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU
mw. drs. M.H. Schultz van Haegen