GroenLinks
Geen immuniteit voor buitenlandse mensenrechtenschenders
Donderdag 27 januari 2011, 12:51u - arjanelfassed
GroenLinks wil dat minister Rosenthal van Buitenlandse Zaken meteen
ophoudt met zijn verkenningen die leiden tot een mogelijke
straffeloosheid van buitenlandse politici die verdacht worden van
mensenrechtenschendingen. Het KRO-programma reporter legde de hand op
een memo over dit onderzoek.
GroenLinks Kamerlid Arjan El Fassed: "Mensenrechten moeten wereldwijd
erkend worden. Tot onze schrik vindt Minister Rosenthal goede
diplomatieke verhoudingen belangrijker."
Als minister Rosenthal zijn zin krijgt kunnen buitenlandse politici met
mensenrechtenschendingen op hun geweten gewoon in Nederland op bezoek
komen zonder dat ze bang hoeven te zijn voor strafvervolging. `Dat is
de omgekeerde wereld', aldus Tofik Dibi. `De internationale rechtsorde
verzet zich nu juist tegen het creëren van een vrijhaven voor
mensenrechtenschenders'.
GroenLinks vindt dat Nederland juist veel actiever moet inzetten op de
opsporing en vervolging van buitenlandse politici die zich schuldig
maken aan mensenrechtenschendingen en oorlogsmisdrijven.
`Het zou onaanvaardbaar zijn als Nederland doodleuk buitenlandse
staatshoofden ontvangt, waarvan iedereen weet dat zij bloed aan hun
handen hebben. Dan kan Nederland niet met droge ogen beweren dat zij
Den Haag ziet als hoofdstad van de internationale rechtsorde', zo stelt
Arjan El Fassed.
Schrifelijke vragen van de leden Dibi en El Fassed (beiden GroenLinks)
aan de ministers van Buitenlandse Zaken en van Veiligheid en Justitie
over een verkenning om strafvervolging van buitenlandse politici in
Nederland tegen te gaan
1. Kloppen de berichten `Minister Rosenthal wil vervolging
buitenlandse politici in Nederland tegengaan', KRO Reporter,
www.reporter.kro.nl. dat u laat onderzoeken hoe kan worden
voorkomen dat buitenlandse politici in Nederland worden vervolgd
voor het schenden van mensenrechten?
2. Kloppen onze constateringen dat u dus kennelijk de goede bilaterale
betrekkingen met de autoriteiten van staten waar mensenrechten
worden geschonden belangrijker vindt dan de handhaving van de
internationale rechtsorde, waar nu juist de universele werking van
de mensenrechten van enorme betekenis wordt geacht? Sinds wanneer
prevaleert voor de Nederlandse overheid de vrees voor de gevolgen
van een `onwelkom ontvangst' van buitenlandse
overheidsfunctionarissen boven de verbolgenheid over ernstige
schendingen van de rechten van de mens?
3. Hoe verhoudt zich deze voorgenomen koerswijziging zich tot de door
Nederland geratificeerde mensenrechtenverdragen en het streven van
de Nederlandse regering om een actief beleid te voeren om
schendingen van de mensenrechten en misdaden tegen de menselijkheid
actief te vervolgen, om het bestaan van een vrijhaven voor
dergelijke internationale misdrijven te voorkomen en om Den Haag te
profileren als de spreekwoordelijke hoofdstad van de internationale
rechtsgemeenschap?
4. Deelt u onze angst dat deze benadering er uiteindelijk alleen maar
toe zal leiden dat feitelijke straffeloosheid
mensenrechtenschendingen alleen maar in de hand zal werken,
waardoor het gevoel van internationale gerechtigheid zal
afbrokkelen? Zo nee, waarom niet?
5. Bent u met andere woorden dus bereid om bijvoorbeeld president
Mugabe van Zimbabwe toegang tot Nederland te verlenen en wellicht
zelfs officieel te ontvangen, in de wetenschap dat hij
internationaal erkende vrijheidsrechten, zoals de gewetens-,
uitings- en demonstratievrijheid en de vrijheid van drukpers, met
handen en voeten treedt?
6. Bent u bereid om ogenblikkelijk elke verkenning te staken die ertoe
leidt dat afgezien wordt van strafvervolging van buitenlandse
overheidsfunctionarissen en juist nog actiever in te zetten op de
bestrijding van dit soort ernstige misdrijven? Zo nee, waarom niet?