Gemeente Stichtse Vecht
Stichtse Vecht bouwt aan haar dienstverlening
De gemeente Stichtse Vecht bestaat vandaag een maand. Uit een eerste
inventarisatie blijkt dat de inwoners van Stichtse Vecht de weg naar
het gemeentekantoor goed weten te vinden. Er wordt ook veel gebruik
gemaakt van de mogelijkheid om een afspraak te maken voor bijvoorbeeld
een reisdocument, rijbewijs of vergunning. De eerste kinderziekten in
de dienstverlening werden snel verholpen.
In de meeste gevallen kiezen inwoners ervoor om naar Maarssen te gaan
om hun burgerzaken te regelen of het Wmo-loket te bezoeken. In de
eerste weken leverde dit zelfs problemen op met parkeren. Nog dit jaar
wordt onderzoek gedaan naar de parkeerdruk bij het gemeentekantoor. De
serviceloketten in Breukelen en Loenen worden bezocht door zo'n 5 á 15
inwoners per dag.
Afspraak maken deze week ook online mogelijk
De ruime mogelijkheden om op afspraak een reisdocument, rijbewijs of
vergunning aan te vragen vallen in goede aarde. Steeds meer mensen
maken er gebruik van. Vanaf deze week is het ook mogelijk om zelf een
afspraak in te plannen via de website. De verwachting is dat ook deze
service zeer veel gebruikt gaat worden.
Website in ontwikkeling
Op 4 januari 2011 is de website van Stichtse Vecht online gegaan.
Klanten kunnen veel informatie terug vinden, hun huwelijk online boeken
en betalen, de afvalkalender bekijken, een aantal webformulieren
gebruiken zoals `afspraak maken' en `meldingen maken' bij het Digitaal
Meldpunt. Maar we zijn er nog niet, de website moet nog verder
uitgebouwd worden. Het Digitaal loket wordt dagelijks verder aangevuld.
Onder het digitaal loket vallen o.a. de wettelijke taken, een aantal
veel gebruikte formulieren, maar bijvoorbeeld ook het aanvragen van
uittreksels en online betalen. Zoals gezegd, kunnen inwoners deze week
afspraken maken via het `afsprakenformulier'.
Opstartproblemen Wmo-loket, Sociale Zaken verholpen
Gemeente Stichtse Vecht is blij dat de opstartproblemen van het
Wmo-loket, de technische haperingen bij Sociale Zaken en de storingen
in de telefonische bereikbaarheid zijn verholpen. Iedereen is
teruggebeld, de meeste aanvragen in behandeling en er wordt hard
gewerkt om inwoners zo snel mogelijk te berichten over het verloop van
hun aanvraag.
Als het gaat om de Wmo is er niet veel veranderd, alle regelingen
blijven tijdelijk van kracht. De locatie van het Wmo-loket is
tegenwoordig gevestigd in het Gemeentekantoor aan de Endelhovenlaan 1
en niet meer in het Bisonbad. Het Wmo-loket heeft in Breukelen en
Loenen twee ochtenden per week spreekuur van 9.00 tot 12.00.
Voor mensen waarvoor het niet mogelijk is om naar het gemeentehuis te
komen, komen de consulenten op huisbezoek..
Telefonisch Informatie Centrum (TIC)
Het TIC is bereikbaar onder het algemeen telefoonnummer van de
gemeente, de medewerkers verstrekken informatie, maken afspraken en
meldingen en regelen het ophalen van grof vuil. Het TIC handelt
momenteel tussen de 500 - 700 telefoontjes per dag af. In het begin was
dit bijna 900 per dag. De wachttijd liep daardoor regelmatig op. Dit
was mede het gevolg van het feit dat de doorkiesnummers nog niet bekend
zijn bij de contacten van medewerkers, maar dat iedereen het nieuwe
nummer belt. De verwachting is dan ook dat dit normaliseert.