27 januari: bijeenkomst âStudiesucces door diversiteitâ
Op 27 januari 2011 is er een presentatie van de resultaten van het
diversiteitsproject 2009-2010 en de aftrap voor het nieuwe project in
2011. Thema van de bijeenkomst is âStudiesucces door diversiteitâ.
Culturen
Rietje van Dam, Vice-rector Magnificus, opent de bijeenkomst.
Diversiteit is een must, meent Van Dam: â We hebben immers alle
hoofden, harten, denkkracht, invalshoeken, culturen, disciplines en
talenten nodig om de grote maatschappelijke uitdagingen die op ons
afkomen tegemoet te treden.â
Talenten en obstakels
De projectleiders Sabina Beijne en Jorien Boesveld geven daarna een
impressie van het project. Beijne vertelt: âDe afgelopen jaren hebben
wij met veel enthousiasme en in samenwerking met tientallen collegaâs
en studenten gewerkt aan het diversiteitbeleid van de Universiteit
Leiden. Steeds met als doel: àlle studenten moeten hun talenten
optimaal kunnen ontplooien. Steeds met als vraag: welke obstakels komen
met name allochtone studenten daarbij tegen en hoe pakken we die aan?
En steeds met als uitgangspunt: àlle studenten kunnen profiteren van
de activiteiten en producten die we daarbij ontwikkelen.â
Vier presentaties
Vier presentaties geven daarna een beeld van de deelprojecten bij
faculteiten van de afgelopen jaren:
* PoPcorner: begeleiding en advies op maat voor studenten bij Sociale
Wetenschappen
* Carrièreplanner: een website die studenten van Wiskunde en
Natuurwetenschappen op weg helpt in studie en baan
* Back on Track: een cursus Studievaardigheden voor studenten
Archeologie
* Taal & communicatie van de aanstaande dokter: een project voor
studenten in het LUMC
Verder in 2011
In 2011 wordt het project vervolgd. Op drie fronten wordt diversiteit
aan de Universiteit Leiden bevorderd: bij studiekeuze, bij de start van
de studie en bij de taalvaardigheid.
Bij studiekeuze verbetert het beeld van de universiteit, zodat dat de
diversiteit die de Universiteit Leiden in huis heeft uitstraalt. De
toegankelijkheid en de wervingskracht van de website worden uitgebouwd,
onder andere met inzet van social media.
Om de start van de studie succesvoller te laten verlopen, worden in een
tweede project zaken als het verwachtingspatroon van nieuwe studenten,
hun studievaardigheden, hun sociale binding en academische integratie
aangepakt.
Bij het project taalvaardigheid staan interculturele communicatie,
spreekvaardigheid en schriftelijke taalvaardigheid centraal. Er komen
online taaltoetsen en een taalhulp. Hiermee kunnen studenten zelf
online hun taalvaardigheid (grammatica, spelling en woordenschat)
verbeteren.
Links
* Programma en aanmelden bijeenkomst 27 januari 2011
* Dossier Diversiteit
Universiteit Leiden