Oratie: Filosofisch denken essentieel voor onderwijsonderzoek
Oratie Opvoedkunde
woensdag 26 januari, 16.00 uur
Dhr. prof. dr. M. Merry, hoogleraar Opvoedkunde, in het bijzonder Grondslagen en Geschiedenis van de Onderwijskundige Wetenschappen: De rol van filosofie in onderwijsonderzoek.
Michael Merry stelt tijdens zijn oratie dat filosofisch denken vitaal is voor de gezondheid van onderwijsonderzoek. Hij doet dit door een schets te geven van het algemene belang van het onderzoeken van epistemologische en ethische vragen opgeroepen door onderwijsonderzoek. Merry vindt dat filosofisch denken ons kan helpen ongegronde aannames te betwisten, doelen te verduidelijken en de theoretische fundamenten van onderwijsonderzoek te verbeteren. Eerste reflecteert hij op de relatie van filosofie met onderwijsonderzoek in breder perspectief, later gaat hij in op een specifiek moreel idee binnen het onderwijsonderzoek, namelijk paternalisme.
Locatie: Aula van de UvA, Singel 411, Amsterdam.
Universiteit van Amsterdam