BELGISCH FAMILIEBEDRIJF JULES DESTROOPER MAG 125 KAARSJES UITBLAZEN

26/01/2011 17:07

Destrooper Jules Biscuiterie

De wereldberoemde koekjes van Jules Destrooper bestaan dit jaar precies 125 jaar.

Wat in 1886 startte als hobby van een koloniaal handelaar is vandaag uitgegroeid tot een sterk autonoom familiebedrijf met verkopen in 75 landen. Biscuiterie Jules Destrooper bekleedt momenteel dan ook een unieke positie in de koekjesmarkt en is stilletjes aan deel gaan uitmaken van het Belgische erfgoed. Op een druk bijgewoonde persconferentie in Brugge lichtte de familie Destrooper haar plannen voor het jubileumjaar én de toekomst van haar bedrijf uitvoerig toe.

Een rijke geschiedenis

West-Vlaanderen, tweede helft van de negentiende eeuw- Gedreven door passie combineert Jules Destrooper, een koloniaal handelaar, de allerbeste kruiden die hij uit Afrika en uit het Oosten importeert met de meest exclusieve natuurlijke ingrediënten zodat hij een uiterst unieke smaak kon geven aan zijn Amandelbrood, een delicaat koekje dat nog vele fijnproevers over de hele wereld zou behagen. Zo wordt in 1886 de Biscuiterie Jules Destrooper opgericht.

De kunst om de kwaliteit en versheid van de producten te bewaren is de belangrijkste bekommernis van de tweede en derde generatie van de familie Destrooper. Dankzij een belangrijke innovatie op het vlak van de verpakking slaagt ze erin om de deur te openen naar een wereldwijde export. Het begin van een echt succesverhaal-

Anno 2011

Vandaag is Biscuiterie Jules Destrooper nog steeds een volledig autonoom familiebedrijf met Jules' achterkleinzonen Peter en Patriek Destrooper aan het hoofd. Het bedrijf met 160 enthousiaste medewerkers en een jaaromzet van meer dan 25 miljoen euro produceert zo'n twee en een half miljoen koekjes per dag. Deze vinden gretig de weg naar fijnproevers in 75 landen. Het exportgedeelte was vorig jaar dan ook al goed voor 65% van de totale omzet.

Belangrijkste reden van de mooie evolutie van het bedrijf is zonder twijfel de getrouwheid aan de eigen kernwaarden (authenticiteit, liefde voor het vak, Belgische origine, eerlijkheid en onafhankelijkheid). De manier van produceren mag dan fel geëvolueerd zijn doorheen de tijd, aan de (geheime) recepten met echte boter en de drang naar kwaliteit van de stichter is nooit geraakt.

Een tweede verklaring voor de wezenlijke groei die het bedrijf de laatste jaren heeft gekend is het respect voor de consument en andere culturen met een juist evenwicht tussen globaal en lokaal handelen. Voeg daarbij een eigentijdse, creatieve aanpak en de durf om te innoveren vanuit een goede voorbereiding, en de belangrijkste succesfactoren zijn aangehaald.

Druk jubileumjaar

2011 belooft in binnen- en buitenland een belangrijk en druk jaar te worden voor de boterkoekjes uit het West-Vlaamse Lo.

De Belgische Hofleverancier zet de ingeslagen weg van duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid versneld verder. Zo zijn er tal van initiatieven (o.a. zonnepanelen in Lo en een project met leverancier CHEP) om de ecologische voetafdruk maximaal te reduceren. In het najaar start een samenwerking met het Quality Partner Program van chocoladegigant Barry Callebaut en volgt een donatieprogramma voor Make a Wish Foundation Belgium. Vanzelfsprekend stelt Jules Destrooper alles in het werk om ook in haar jubileumjaar opnieuw - en dan voor de tiende keer op rij - de hoogste onderscheiding te krijgen van het British Retail Consortium (BRC) voor haar beide productievestigingen in Lo en Ieper.

In lijn met de verwachtingen lanceert Jules Destrooper naar aanleiding van haar belangrijke verjaardag op internationaal niveau ook enkele nieuwe producten. Het Amandelbrood - het koekje waar het allemaal mee begon - krijgt een geheel nieuwe verpakking. In maart kunnen liefhebbers van Belgische chocolade hun duimen en vingers aflikken van datzelfde Amandelbrood bedekt met een laagje pure chocolade. Twee jubileumblikken en een uitbreiding van het speciale gamma voor horecazaken staan eveneens op het programma. En ook het recent door Stichting Kunstboek uitgebracht boek over Jules Destrooper mag niet ontbreken in deze lijst. Een boek dat overigens enkele weken geleden de prestigieuze World Cookbook Award heeft gewonnen in de categorie 'Beste bedrijfsboek'.

Speciaal voor de Belgische markt start op 1 februari een unieke consumentenwedstrijd in samenwerking met de stad Nieuwpoort en projectontwikkelaar Sea-Coast. De hoofdprijs is niets minder dan een mooi, nieuw te bouwen appartement in de havengeul van het fraaie Nieuwpoort. Begin 2012 weten we wie zich de eigenaar mag noemen van dit prachtige appartement aan de Belgische kust.

Klaar voor de toekomst

"De onderneming en haar gemotiveerde medewerkers zijn klaar voor het schrijven van nog eens 125 mooie jaren," stelt Peter Destrooper, Algemeen Directeur van Biscuiterie Jules Destrooper. "Onze focus ligt in de eerste plaats op het creëren van enthousiaste klanten en merkambassadeurs. Hierbij willen we het kwaliteitsimago van onze koekjes verder versterken en nieuwe producten ontwikkelen in lijn met de heersende consumententrends. Mijn broer en ik zullen er ook alles aan doen opdat Biscuiterie Jules Destrooper een onafhankelijk, Belgisch familiebedrijf zou blijven."

Zoals is te verwachten zet Jules Destrooper fors in op zowel thuismarkt België als haar exportlanden. Peter Destrooper licht toe : "Dicht bij huis zullen we vooral de klemtoon leggen op assortimentsuitbreiding. Dit betekent concreet dat we wensen te innoveren binnen ons gamma voor Retail en dat we een herlancering van het merk voorzien in de speciaalzaken. Aanvullend ben ik er sterk van overtuigd dat er nog heel wat extra potentieel ligt voor onze koekjes in de horeca- en business to business markt. In onze exportlanden is het enerzijds de bedoeling om de gewogen distributie verder uit te bouwen en dit met een specifiek plan per land. Anderzijds wensen we in een aantal landen voor ons nieuwe markten zoals airline catering, foodservice en business to business te betreden. Ook hier zal productinnovatie en assortimentsuitbreiding een cruciale rol spelen in de slaagkansen."

Meer info