Ingezonden persbericht


()

Edelman Trust Barometer 2011:

Vertrouwen stijgt wereldwijd, behalve in Amerika

Vertrouwen in bedrijven beste buffer voor slecht nieuws

Amsterdam, 26 januari 2011 - In de Verenigde Staten is het vertrouwen in instituten gekelderd, terwijl dit wereldwijd toeneemt. Dat is één van de uitkomsten van de Edelman Trust Barometer 2011, die jaarlijks het vertrouwen in bedrijven, overheden, media en NGO's meet. Nederlandse opinieleiders hebben in alle instituten het meeste vertrouwen, op Brazilië en de Verenigde Arabische Emiraten na. Nederlandse CEO's worden meer vertrouwd, maar niet voldoende om eigenhandig de geloofwaardigheid van hun bedrijf te verzekeren. Ook blijkt het vertrouwen in bedrijven bepalend voor hun veerkracht bij slecht nieuws. Bovendien laten de Nederlandse resultaten zien dat, voor het tweede jaar op rij, vertrouwen in en transparantie van bedrijven belangrijker zijn dan de kwaliteit van hun producten of diensten.

Wereldwijd groeide het vertrouwen in bedrijven met 2%, terwijl Amerika hierin 8% verloor. Het vertrouwen in de overheid nam in alle landen gemiddeld 5% toe, tegen een verlies van 6% in de Verenigde Staten. Op de ranglijst van vertrouwen in instituten staan de Verenigde Staten vier-na-laatste. Drie jaar geleden behoorden ze tot de eerste vier. In Nederland, nog steeds Europa's koploper van vertrouwen, wordt vooral de betrouwbaarheid van de media beter gewaardeerd (2010: 58%, 2011: 69%). Binnen de media vertrouwen de Nederlandse opinieleiders informatie over een bedrijf het meest als het verschijnt in traditionele media (top 3: vaktijdschriften 26%, radio en TV 23%, kranten 21%), gevolgd door zoekmachines (17%). Als men zelf op zoek gaat naar bedrijfsinformatie rekent men op Google (44%), nu.nl (12%) en NRC Handelsblad (8%).

CEO wint onvoldoende vertrouwen
Als betrouwbare woordvoerders scoren experts in Nederland hoog. Academici, technisch specialisten en analisten voeren de lijst aan, gevolgd door NGO's. 'Iemand als ikzelf' wordt minder betrouwbaar gevonden dan vorig jaar (54% versus 59%). Het vertrouwen in CEO's stijgt met 17% (naar 46%), maar die krijgen daarmee pas de een-na-laatste plaats, net boven de werknemer (38%). De opinieleiders uit het onderzoek vinden overheidsfunctionarissen (47%) net iets geloofwaardiger dan CEO's. Voor geloofwaardige communicatie is het belangrijk een combinatie van woordvoerders in te zetten.

Geloofwaardigheid als buffer
"Vertrouwen komt te voet en gaat te paard, dit geeft ons onderzoek meer dan ooit aan," zegt Annemieke Kievit, general manager Edelman Benelux. "Als een bedrijf vertrouwen geniet, gelooft 58% positief nieuws van dat bedrijf vrijwel meteen. Negatieve informatie over zo'n bedrijf wordt slechts door 24% voor waar aangenomen. Bij een organisatie die als onbetrouwbaar te boek staat, zijn de cijfers heel anders. Daarover gelooft 58% bijna direct negatieve berichtgeving. En maar 9% hecht waarde aan goed nieuws rond dat bedrijf. Dit laat zien dat investeren in vertrouwen de moeite waard is. Bedrijven die werken aan hun geloofwaardigheid bouwen een buffer voor slecht nieuws en een vliegwiel voor positief nieuws."

Vertrouwen gaat boven kwaliteit en prijs van producten en diensten Voor het bepalen van de reputatie van een bedrijf vinden Nederlandse opinieleiders wederom vertrouwen en transparant zaken doen belangrijker dan de kwaliteit en prijs van producten of diensten (67% en 64% versus 61%). Leiderschap en financieel rendement voor investeerders staan op de laatste plaats (18% en 20%).

Over de Edelman Trust Barometer - www.edelman.com/trust De jaarlijkse Trust Barometer van Edelman is een wereldwijd onderzoek naar het vertrouwen van opinieleiders in overheden, bedrijfsleven, media en non-gouvernementele organisaties (NGO's). De twaalfde editie van dit onderzoek is uitgevoerd door middel van een half uur durend telefonisch interview met 5.075 opinieleiders in de leeftijdscategorie 25-64 jaar in 23 landen, waaronder Nederland (200 respondenten). Alle interviews zijn afgenomen tussen 11 oktober 2010 en 13 januari 2011.

Opinieleiders zijn in het onderzoek gedefinieerd als hoogopgeleiden met een inkomen dat in de top 25% ligt van mensen in dezelfde leeftijdscategorie uit hetzelfde land. Ze volgen meerdere keren per week zakelijke en nieuwsmedia en publieke beleidsissues.

Over Edelman- www.edelmanpr.nl Edelman is het grootste onafhankelijke full service PR-bureau ter wereld met 3.600 werknemers verdeeld over 54 kantoren in Europa, Noord-Amerika, Zuid-Amerika en Azië. Het Nederlandse kantoor, gevestigd in Amsterdam, telt ruim 60 communicatieprofessionals en diverse gespecialiseerde teams: Corporate, Consumer Brands, Healthcare en Technology. Edelman is ervaren in het plannen, organiseren en uitvoeren van corporate, CSR, interne communicatie, crisis- en marketingcommunicatieprogramma's voor (inter-)nationale bedrijven en organisaties.

In 2010 won Edelman Nederland een Sabre Award voor de nationale handenwascampagne van Dettol. Edelman wereldwijd werd in 2010 door European Excellence Award uitgeroepen tot ´Agency of the Year´. Dezelfde prijs werd in 2009 aan Edelman toegekend door PRWeek.




Ingezonden persbericht