Ingezonden persbericht



Doorn, 26 januari 2011

Modische én comfortaanbod bieden retailer uitstekende omzetkansen Schoenenbranche sluit 2010 goed af

De schoenenbranche heeft in 2010 verrassend positief afgesloten met een totale omzetstijging van van 5,9%. Het omzetverlies waarmee 2009 eindigde, is daarmee goedgemaakt. In alle segmenten werden positieve omzetstijgingen genoteerd. Over 2011 verwacht CBW-MITEX slechts een geringe omzetstijging tot gemiddeld 1%. Met het oog op de inflatieontwikkeling zal er daarmee geen sprake zijn van reële groei.

Waarde
Zowel het segment dames- (6,4%), heren- (6,7%) als kinderschoenen (4,1%) werd afgerond met een positief resultaat. In het segment dames- en kinderschoenen was de omzetstijging te danken aan een hogere waarde van de verkochte schoenen. Er werden ongeveer evenveel damesschoenen verkocht als een jaar eerder. De omzet in kinderschoenen daalde met -4,6%. In het segment herenschoenen is de omzetstijging vrijwel geheel te danken aan meer verkochte paren. Gemiddeld steeg de prijs nauwelijks.

Goed jaar
Het jaar sloot in alle productgroepen positief af. Innovaties bij de merken, de populariteit van bijvoorbeeld Birckenstock in de zomercollectie en van Uggs in de wintercollectie én de run op snowboots hebben onder meer bijgedragen aan het succes. "Het is qua omzetontwikkeling een goed jaar geweest om op terug te kijken," stelt Dave Quadvlieg, branchemanager Schoenen vast. Tegelijk constateert hij dat er nog veel meer mogelijkheden zijn voor de traditioneel ingestelde schoenenbranche. "Goed is dat veel retailers de voorraden hebben teruggebracht. Halverwege het jaar toonde de uitverkoop geen extreme afprijzingen direct bij de start. En de uitstekende verkoopmaand november heeft goed kunnen bijdragen aan een beter rendement en hoger omzetresultaat."

Verloop
Het eerste kwartaal startte matig met 3,6% minder omzet dan in januari 2009. De twee daarop volgende maanden maakten dit ruimschoots goed met omzetstijgingen van 3,1% en 16,8%. April was in alle product categoriën de slechtste maand van 2010 met een omzetmin van 10,6%. Mei bleef ook nog achter met-1,4% maar de laatste maand van het tweede kwartaal maakte met een omzetstijging van 8,8% veel goed. Vooral voor de verkopers van kinderschoenen was juni een top verkoopmaand met 21,1% meer omzet dan in 2009. De uitverkoopmaand juli was heel matig en bleef 6,4% achter op het jaar ervoor. Met de introductie van de herfst- en wintercollectie in augustus trokken de verkopen weer aan. Er werd in de achtste maand een omzetstijging van 18,9% genoteerd en een maand later werd 13,9% meer geplust dan in 2009.

(tabel)

Bron: CBW-MITEX Schoenmonitor.nl

Consumenten blijven onzeker door de aangekondigde bezuinigingen, de economische onzekerheid en de druk op de koopkracht. Die verbetert niet in 2011. De retail moet 12 maanden lang gespitst zijn op omzetkansen die zich voordoen, om het jaar 2011 positief af te kunnen afsluiten.


Noot voor de redactie,