Béthune, Frankrijk, 26 januari 2011
Historisch record voor de Franse binnenvaart in 2010
Op het moment dat Voies navigables de France zijn 20-jarige bestaan viert, maakt het binnenvaarttransport zijn grootste groei door in 30 jaar: een toename van bijna 9% in het jaar 2010 alleen. Deze bemoedigende cijfers benadrukken de significante evolutie van de bedrijfspolitiek op het gebied van transport en logistiek voor een concurrerende, betrouwbare en duurzame transportwijze. Deze positieve jaarafsluiting is niet alleen het resultaat van de investerings- en ontwikkelingspolitiek van VNF, maar ook van de inspanningen van alle belangrijke spelers binnen de binnenvaart. VNF is zeer verheugd dat - op zijn twintigste verjaardag - een toenemend aantal waterweggebruikers hun vertrouwen in deze transportwijze meer dan ooit laat blijken.
Binnenvaart wint aan marktaandeel
Daar waar het jaar 2009 werd gekenmerkt door een groeistagnatie (-1,1%), wordt 2010 gekarakteriseerd door een opbloei van de binnenvaartactiviteit met een groeipercentage van 8,8%. Dit is inclusief short sea shipping en transport over de Rijn (8,6% voor de binnenvaart alleen). De afgelopen 12 maanden is er 73 miljoen ton getransporteerd inclusief short sea shipping en transport over de Rijn (60,4 miljoen ton voor de binnenvaart alleen). Uitgedrukt in tonkilometers is de activiteit gelijk aan 9,5 miljard (8 miljard eenheden voor de binnenvaart alleen).
Terwijl het transport over het spoor zich het eerste halfjaar van 2010 stabiel toonde (+0,2% ten opzichte van het eerste halfjaar van 2009), namen de binnenvaartactiviteiten tijdens dezelfde periode toe met 11,8%.
Deze tendens toont eens te meer aan dat de binnenvaart in het merendeel van de stroomgebieden significant bijdraagt aan een modale verschuiving. Eén enkele transportwijze kan niet in de groeiende transportbehoeftes van de grote agglomeraties voorzien. De rivier die het centrum van steden doorkruist is een strategische partner om deze logistieke uitdagingen aan te gaan. De waterwegen zijn een onmisbare schakel van de logistieke keten van de toekomst, een waardeverhogend element van de transportketens en leveren een bijdrage aan de ontwikkeling van het achterland van de Franse zeehavens.
Verdeling van de activiteit op het Franse vaarwegennet in 2010 (in miljoen ton en tkm)
()
2010, het jaar van de internationale handel
De goede resultaten kunnen grotendeels worden toebedeeld aan de groei in het transport van en naar het buitenland (+15,3%) en meer specifiek aan de groei in de import (+25,6%). Drie goederensoorten verklaren deze waarneming: vaste brandstoffen (toename van import met 45%), metalen (+26%) en chemische producten en mestproducten (+42%). Deze stijgingen vinden hun oorsprong voornamelijk in het oosten van Frankrijk. Daarnaast is het interne verkeer met 4,9% toegenomen.
Verdeling van het binnenlandse verkeer in 2010 (in miljoen ton en tkm)
()
Resultaten per goederensoort
De meest belangrijke sectoren van het jaar 2010: metalen en landbouwproducten
Het geheel van alle sectoren toont een positief saldo. Twee van hen zijn echter verantwoordelijk voor bijna de helft van de toename: metalen en landbouwproducten.
Opdeling van het binnenvaartverkeer naargelang het type goed in 2010 (in miljoen ton en tkm)
()
Metalen
Zowel het transport van ertsen en metaalresiduen als van metalen registreert een aanzienlijke groei van 40%. Aangezien er in 2009 sprake was van een dalende tendens voor deze goederensoort (-27%), is de waargenomen stijging in 2010 des te opmerkelijker.
Landbouwproducten
Hoewel de groei van het transport van landbouwproducten iets bescheidener is (+7,5%), is de impact op de globale groei vergelijkbaar met de impact van metalen vanwege het belang van deze sector voor de binnenvaart. Ondanks een dalende landbouwproductie in 2010/2011 als gevolg van de lentedroogte (-7% voor de graanproductie, -11% voor de productie van oliezaden), heeft de binnenvaart voordeel uit de stijgende Franse export van tarwe weten te halen gezien de afwezigheid van Rusland op de markt. Vooral op de Moezel en het Noord-Nauw van Calais werden goede resultaten behaald; respectievelijk +16,1% et +11,5%.
Aardolieproducten
Ook de aardoliesector maakt een aanzienlijke opbloei (+19,5%) door die vrijwel over de gehele linie van vaarwegen aanwezig is: Rhône-Saône (+27,4%), Rijn (+22,4%) en Seine (+15,2%).
Bouwmaterialen
Eén van de meest belangrijke goederensoorten voor de vaarwegen en registreert een lichte groei (+2,6%) ondanks een globale teruglopende activiteit. Het Noord-Nauw van Calais en de Rhône tonen echter buitengewoon goede resultaten met +17,7% et +29%. Bovendien kan in het laatste trimester een groei van 7% ten opzichte van dezelfde periode in 2009 worden waargenomen.
Containers en zware lading
Het transport van halffabrikaten en eindproducten in containers van en naar zeehavens presteert dit jaar wederom goed (+8,1%). Het blijkt daarentegen dat de sociale onrust in de Franse zeehavens tijdens het laatste trimester een impact heeft gehad op de jaarlijkse resultaten en de groei heeft teruggebracht tot 4,5% (vergeleken met het laatste trimester van 2009). De groei binnen deze sector kan voornamelijk worden toegeschreven aan de Rijn (+30%) en de Rhône (+18%). Op de Seine is de groei teruggelopen tot 2,2%.
Opmerkelijk is overigens dat het transport van deze productcategorie in 2010 voor 9,7% heeft bijgedragen aan de totale binnenvaartactiviteit, terwijl dit 10 jaar geleden nog maar 3% was.
Resultaten per stroomgebied
Het stroomgebied dat het meest heeft geprofiteerd van het economisch herstel is de Moezel (+26,4%), dat beschikt over een solide positie binnen de twee voornaamste sectoren van 2010: metalen en landbouwproducten. De stroomgebieden in het noorden van Frankrijk eindigen het jaar nek-aan-nek met scores tussen 10 en 15%. De Seine en de Rijn, tot slot, behalen een resultaat van ongeveer 5%.
Opdeling van het binnenvaartverkeer per stroomgebied in 2010 (in miljoen ton en tkm)
()
NB: De tkm hierboven hebben een oorsprong en/of eindbestemming op één van de betreffende stroomgebieden, maar zijn gemeten op het gehele nationale netwerk, hierdoor komt het totaal tkm hoger uit dan bij de eerder gepresenteerde activiteit. Het aantal ton is eveneens tweemaal geregistreerd op het moment dat ze twee stroomgebieden bevaren.
Over VNF: