Manpower kondigt 'The Human Age' aan op het Wereld Economisch Forum in Davos

26/01/2011 10:00

MANPOWER BELGIUM

* Economische heropleving luidt het begin van een nieuw tijdperk in.

* Talent wordt nieuwe differentiator.

* Van kapitalisme naar talentisme

* Anders leven en werken dankzij technologie en communicatie

* Enorme uitdagingen en omgekeerde rollen

Brussel, 26 januari 2011 - De waarden en wetten die de economie de voorbije decennia geleid hebben, staan onder druk aan het begin van een nieuw tijdperk: The Human Age. Niet langer het kapitaal en de organisatie, maar vooral het individueel menselijk talent vormt de echte motor voor economische groei en ontwikkeling. Dat was de teneur van de boodschap die Jeffrey Joerres, topman van Manpower Inc, bij de start van het 41ste Wereld Economisch Forum in het Zwitserse Davos, de wereld instuurde.

Van 26 tot 30 januari wisselen honderden toonaangevende bedrijfsleiders, wetenschappers, economen en politici van gedachten in het Zwitserse stadje Davos. Een uitgelezen platform voor de voorzitter en CEO van Manpower Inc, Jeffrey A. Joerres, om de geboorte van een nieuw tijdperk aan te kondigen: The Human Age.

In het verre verleden werden tijdperken gekenmerkt door de grondstoffen die de mens naar zijn hand zette (steentijd, bronstijd, ijzertijd). Later door de technologische vooruitgang die de mens in bepaalde domeinen realiseerde (het industrieel, ruimte- en informatietijdperk). Vandaag staan we aan het begin van The Human Age waarin het menselijk talent de nieuwe drijvende kracht wordt achter de economische vooruitgang en innovatie.

Talent wordt nieuwe differentiator

De recessie, de razendsnelle technologische ontwikkeling, de opkomst van nieuwe economische grootmachten en de veranderende demografie zetten de bestaande businessmodellen, waardepatronen en sociale systemen zwaar onder druk (zie onderaan 'De 20 grote veranderingen van The Human Age'). Om hun positie te consolideren en te versterken, moeten bedrijven meer doen met minder. Tegelijk groeit het besef dat vooruitgang enkel mogelijk is met het juiste talent, op de juiste plaats, in de juiste job. Ondernemers die de echte kracht van het menselijke kapitaal erkennen en haar kansen biedt om te ontplooien, zullen meer bereiken dan ze ooit voor mogelijk hielden. "Talent wordt de nieuwe differentiator in The Human Age", aldus Joerres. "De slaagkansen van de bedrijven, overheden en de individuen om zich aan de nieuwe manier van werken, aan dit nieuwe tijdperk aan te passen, hangt af van hun vermogen om het menselijk potentieel in al zijn dimensies te ontplooien."

Van kapitalisme naar talentisme

Volgens de recentste editie van de Manpower-Enquête naar tekort aan talent (2010) vindt 27% van de Belgische werkgevers, ondanks de hoge werkloosheid, moeilijk geschikt personeel. Dat bevestigt dat het almaar moeilijker wordt om het juiste talent te vinden. "Nu de economie opnieuw aantrekt, kan de oorlog om (technisch) talent weer volop losbarsten", zegt Philippe Lacroix, Managing Director Manpower België-Luxemburg. "Geloof me, een succesvolle zoektocht naar talent is veel belangrijker dan aan vers krediet of kapitaal raken. Wat ben je als bedrijf met een lening van 100 miljoen als je die 125 ingenieurs niet vindt die je nodig hebt voor een nieuw internationaal project?" Bovendien overstijgt talent het individu. "Talent is die medewerker die tegemoet komt aan de behoefte van dat moment. En die dankzij de juiste vaardigheden, gedrag en manier van werken optimaal fungeert in een globale, chaotische omgeving. Op die manier wordt talent de differentiator bij uitstek, en minder het kapitaal."

Anders leven en werken dankzij technologie en communicatie

De hedendaagse (communicatie)technologie speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van The Human Age en opent perspectieven om talent te liberaliseren, over de grenzen van tijd en ruimte. Technologie en de groeiende impact van de sociale media verhogen de transparantie en maken het mogelijk om van mens tot mens te communiceren, waar ook ter wereld en met om het even wie in om het even welke relatie (werkgever-werknemer, leverancier-klant, -). De technologie verandert fundamenteel de manier waarop we leven, werken en met elkaar omgaan. Ze verbindt iedereen met iedereen en versnelt de - ongefilterde - verspreiding van ideeën en innovatie.

Enorme uitdagingen en omgekeerde rollen

Aan de vooravond van The Human Age is het voor de ondernemers zaak om hun talentbeleid optimaal in lijn te brengen met hun bedrijfsstrategie. "De uitdagingen zijn groot want talent laat zich in tegenstelling tot vroeger minder dicteren", benadrukt Philippe Lacroix. "Wel in tegendeel, want de rollen keren om. Niet langer het bedrijf maar de getalenteerde medewerker bepaalt waar, wanneer en hoe hij wil werken. Onze ondernemingen op hun beurt moeten het optimale klimaat creëren om talent aan te trekken, te laten groeien en aan hun onderneming te binden." De uitdagingen zijn enorm maar onomkeerbaar en levensnoodzakelijk. "Bedrijven die in staat zijn om de creativiteit, de intellectuele nieuwsgierigheid en de innovatiedrang van de menselijke geest te gebruiken, zullen de winnaars zijn in de nieuwe wereld waar we meer moeten doen met minder", besluit Joerres.

De 20 grote veranderingen van The Human Age

GISTEREN - MORGEN

Industrieel/Informatietijdperk - The Human Age

Kapitalisme - Talentisme

Toegang tot kapitaal als differentiator - Toegang tot talent als differentiator

Gedreven door eigenaars en bedrijven - Gedreven door getalenteerde individuen

Medewerkers zoeken bedrijven - Bedrijven zoeken medewerkers

Bedrijven dicteren de voorwaarden - Medewerkers dicteren de voorwaarden-

Medewerkers wonen nabij (of zijn geboren in dezelfde regio van) de werkplek - Medewerkers wonen (of zijn geboren) om het even waar in de wereld

Teveel aan talent - Tekort aan talent

Werkloosheid als gevolg van overaanbod - Werkloosheid als gevolg van specifieke schaarste

Technologie onderdrukt de mens -Technologie bevrijdt de mens

Gesloten grenzen - Open grenzen

Zeldzame migratie - Frequente migratie

Job voor het leven - Jobhopping

Ondoorzichtige bedrijven, geheimhouding - Transparante bedrijven; openheid, menselijke benadering

OESO-landen groeien en domineren - Niet-OESO-landen groeien en domineren (BRIC-MIST, in het bijzonder China, India en Afrika)

Werken voor een organisatie - Werken met een organisatie

Introvert - Extravert

Omvang telt - Reactieflexibiliteit telt

Weerbaarheid als wervingscriterium - Passie als wervingscriterium

Bevelen en controleren - Flexibele regels

Meer Info

Het Wereld Economisch Forum: http://www.weforum.org

The Human Age: http://www.manpower.com/humanage

Voor eventuele hyperlinks en bijlagen: Zie het origineel