Persbericht
Goed 2010 voor KPN
Datum
26 januari 2011
Nummer
001p
Significante verbetering winstgevendheid van de hele groep
Hoofdpunten
* Resultaten 'Terug naar Groei' strategie 2008 - 2010 goed, ondanks moeilijk economisch klimaat
* Winstgevendheid Nederlandse telecomactiviteiten opnieuw verbeterd
* Hogere groei dienstenomzet in Duitsland met sterke marge
* Dividend per aandeel van 0,80 euro
* Outlook 2011 bevestigd, nieuw aandeleninkoop programma 1 miljard euro
Kerncijfers KPN
(In miljoenen euro tenzij anders aangegeven)
4e kw '10
4e kw '09
jaar
Geheel '10
Geheel '09
'09 - '10
Omzet en overige inkomsten
3.389
3.371
0,5%
13.398
13.509
-0,8%
- waarvan omzet
3.370
3.348
0,7%
13.324
13.451
-0,9%
EBITDA
1.359
1.307
4,0%
5.476
5.192
5,5%
Bedrijfsresultaat (EBIT)
771
724
6,5%
3.250
2.850
14%
Resultaat na belastingen (netto resultaat)1
475
1.093
-57%
1.795
2.175
-17%
Winst per aandeel (in euro)
0,31
0,67
-54%
1,15
1,33
-14%
Kasstroom uit operationele activiteiten
1.446
1.423
1,6%
3.808
3.776
0,8%
Investeringen
-663
-565
17%
-1.809
-1.767
2,4%
Inkomsten uit vastgoed
11
62
-82%
84
94
-11%
Belastingverrekening E-Plus
18
16
13%
345
343
0,6%
Vrije kasstroom
812
936
-13%
2.428
2.446
-0,7%
1 Gecorrigeerd voor een eenmalige belastingbate gerelateerd aan de waardering van compensabele verliezen van E-Plus uit het verleden van 705 miljoen euro in 2009, is het netto resultaat in 2010 met 22% gestegen naar 1.795 miljoen euro.
"We zijn tevreden over 2010 en hebben we onze 'Terug naar Groei' strategie 2008-2010 succesvol kunnen afronden. Ondanks het moeilijke economische klimaat zijn we blijven investeren in ons netwerk en in onze klanten. De omzet bleef weliswaar achter bij de verwachtingen van drie jaar geleden, maar we waren wel in staat de winst te laten stijgen. De Nederlandse telecomactiviteiten laten sterke winstgroei zien en Mobile International presteert beter dan de markt. Getronics en iBasis dragen positief bij aan de resultaten. KPN staat er goed voor en wij handhaven de verwachtingen voor 2011. Ik kijk tevreden terug en heb er alle vertrouwen in dat KPN onder leiding van Eelco Blok zijn succesvolle ontwikkeling zal voortzetten."
Ad Scheepbouwer, CEO
Samenvatting 2010
De omzet en overige opbrengsten van KPN, daalden in 2010 met 0,8% tot 13,4 miljard euro. Deze omzetdaling komt voor rekening van de Nederlandse telecomactiviteiten, Getronics, een aantal verkochte onderdelen en verplichte tariefsverlagingen. Geschoond voor de omzet van verkochte onderdelen bleef de omzet over 2010 gelijk aan die van 2009. In het vierde kwartaal van 2010 steeg de omzet met 0,5%. Het moeilijke economische klimaat had in 2010 nog steeds impact op de zakelijke markten van KPN. De winstgevendheid van KPN is in 2010 verder verbeterd door groei van nieuwe diensten als mobiele data en televisie, en de continue focus op de balans tussen kostenbesparingen, selectieve prijsverhogingen en verbetering van bedrijfsprocessen. De EBITDA steeg ten opzichte van 2009 met 5,5% naar 5,5 miljard euro. De nettowinst van KPN bedroeg 1,8 miljard euro in 2010, 17% lager dan in 2009. Geschoond voor een eenmalige belastingbate in Duitsland uit 2009, steeg de nettowinst in 2010 met 22%.
Overzicht 2010:
Consumentenmarkt: mobiele data en interactieve televisie
Het jaar 2010 was het jaar van de definitieve doorbraak van mobiele data. Het ruime aanbod van hoogwaardige smartphones en het grote aanbod mobiele 'apps' zorgt er voor dat het merendeel van de klanten dat een nieuw abonnement met toestel afsluit, er ook een datapakket bij neemt. Per mobiele klant komt nu gemiddeld 35% van de omzet uit data en sms. Mobiele data vormt een belangrijke groeimotor voor de komende jaren. Het jaar 2010 was ook een belangrijk jaar voor interactieve televisie van KPN. Door te investeren in een upgrade van het vaste netwerk kan KPN interactieve televisie aan het overgrote deel van de Nederlandse huishoudens leveren. Hierdoor is KPN goed in staat om in te spelen op de toenemende vraag naar interactieve diensten als live pauzeren en 'video on demand.' Aan het eind van 2010 had KPN 1,197 miljoen televisieklanten, een stijging van 22% ten opzichte van 2009. Over het afgelopen jaar heeft KPN het aandeel op de Nederlandse televisiemarkt met 3 procentpunten kunnen verhogen tot 15%. In de breedbandmarkt is KPN's marktaandeel licht gedaald. Omzet en overige opbrengsten van het segment consumentenmarkt daalden in 2010 ten opzichte van 2009, met 3,8% tot 3,94 miljard euro, voornamelijk door verplichte tariefsverlagingen. De EBITDA kwam uit op 1,12 miljard euro, 8,8% hoger dan een jaar eerder.
Zakelijke markt: competitieve markt
2010 was voor de zakelijke markt een jaar waarin de omzet door een combinatie van het economische klimaat, toegenomen concurrentie en verplichte tariefsverlagingen onder druk stond. De omzetdaling in traditionele, vaste spraak en internetdiensten zette zich ook in 2010 voort door concurrentie en afname van het zakelijke verkeer. Klanten stappen steeds vaker over op nieuwe diensten als EVPN en zakelijk ipb. De vraag naar mobiele diensten steeg ook in 2010. Het aantal mobiele zakelijke klanten steeg naar 1,7 miljoen. Momenteel maakt 53% van KPN's zakelijke klanten gebruik van mobiele datadiensten, vergeleken met 48% in 2009. In 2010 steeg ook de vraag naar nieuwe cloud-diensten als software online. Omzet en overige opbrengsten van het segment zakelijke markt kwamen in 2010 uit op 2,42 miljard euro, 2,7% lager dan in 2009. De omzetdaling werd opgevangen door verdere kostenverlagingen, waardoor de EBITDA voor het hele jaar uitkwam op 819 miljoen euro, 3,1% hoger dan in 2009.
Wholesale en Operations: lagere kostenbasis
In 2010 hebben de breedbandnetwerken van KPN belangrijke upgrades gekregen om aan de stijgende vraag naar capaciteit en snelheid te kunnen blijven voldoen. Ook is KPN volop bezig met de volgende generatie netwerken. Vanaf februari gaat KPN tests uitvoeren met LTE, de toekomstige standaard voor mobiele communicatie. Ook de uitrol van glasvezel in Nederland vordert. De Reggefiber joint-venture, bereikte aan het eind van 2010 658.000 huizen met glasvezel. Hiervan zijn 186.000 geactiveerd waarvan 41.000 huishoudens een glasvezelabonnement van KPN hebben. Omzet en overige opbrengsten kwamen in 2010 uit op 2,8 miljard euro, 2,8% lager dan in 2009. De omzetdaling is deels opgevangen door verdere kostenverlagingen. De EBITDA voor het hele jaar bedroeg 1,72 miljard euro, 1,3% lager dan in 2009.
Getronics: margedoel 8% gehaald
De vraag van klanten van Getronics naar online werkplekbeheer neemt toe. In december sloot Getronics een contract met TNT Post voor het beheer van 13.000 werkplekken vanuit haar Workspace Online dienstverlening. In totaal beheert Getronics 2,2 miljoen werkplekken. Verplaatsing van een deel van Getronics datacenteractiviteiten naar India, heeft er voor gezorgd dat de kwaliteit van de dienstverlening aantoonbaar is verbeterd. Getronics bekijkt de mogelijkheid om meer activiteiten te 'offshoren' om zo een betere kwaliteit tegen lagere kosten te kunnen bieden. Ook op financieel gebied was 2010 Getronics een belangrijk jaar: in het moeilijke economische klimaat moest het goed presteren om het ambitieuze 8% margedoel te halen. Dat is gelukt. Omzet en overige opbrengsten van Getronics kwamen in 2010 uit op 1,97 miljard euro, 6,2% lager dan een jaar eerder. Deze daling is voornamelijk een gevolg van de verslechterde economie. De EBITDA voor het hele jaar bedroeg 158 miljoen euro, vergeleken met 62 miljoen euro in 2009.
iBasis: Jaar van herstel
iBasis, één van 's werelds grootste carriers van internationaal spraakverkeer, beleefde een zeer sterk jaar onder leiding van een nieuw management team. iBasis beleefde een record jaar op het gebied van verwerkte minuten. Omzet en overige opbrengsten stegen met 27% ten opzichte van 2009 naar 912 miljoen euro. De EBITDA nam toe tot 32 miljoen euro, een stijging van 45% ten opzichte van 2009.
Duitsland: meer dan 20 miljoen klanten
2010 was voor KPN-dochter E-Plus een dynamisch jaar waarin de winstgevendheid wederom is verbeterd. De omzet en overige opbrengsten in Duitsland stegen in 2010 met 1,9% tot 3,24 miljard euro ten opzichte van een jaar eerder. De EBITDA nam toe met 3,1% naar 1,37 miljard. E-Plus is succesvol begonnen met de introductie van nieuwe aantrekkelijk geprijsde mobiele datadiensten in geselecteerde gebieden. Deze nieuwe Mein Base aanbiedingen volgen op de versnelde uitrol van KPN's mobiele breedbandnetwerk in Duitsland. KPN verkreeg in de frequentieveiling van 2010 zeer aantrekkelijke frequentieruimte die het direct kan inzetten om aan de stijgende vraag naar mobiele datadiensten te voldoen. Het klantenaantal van E-Plus steeg op jaarbasis met 7,6% tot 20,4 miljoen. Op basis van omzet uit diensten had E-Plus aan het eind van 2010 een geschat marktaandeel van 15,5%.
België: regelgeving drukt omzet
2010 was voor de KPN-dochter in België een jaar waarin verplichte tariefsverlagingen zorgden voor een vertraging van de groei van de mobiele dienstenomzet van mobiele operator BASE. De omzet en overige opbrengsten in België daalde met 2,1% naar 785 miljoen euro, als gevolg van verplichte tariefsverlagingen en de verkoop van KPN's Belgische grootzakelijke vaste net-activiteiten. De EBITDA steeg in 2010 met 4,6% tot 271 miljoen euro. Ook in België is in 2010 de uitrol van het mobiele breedbandnetwerk versneld, waardoor sinds begin oktober nieuwe mobiele datadiensten worden gepromoot in geselecteerde gebieden. Aan het eind van 2010 had KPN in België 3,7 miljoen klanten, een stijging van 4,2% ten opzichte van een jaar eerder. Op basis van omzet uit diensten had KPN in België aan het eind van 2010 een geschat marktaandeel van meer dan 18%.
'Terug naar Groei' strategie 2008-2010
Drie jaar geleden begon KPN aan zijn 'Terug naar Groei' strategie voor de periode 2008-2010. Deze strategie was gebaseerd op 3 pijlers: KPN wilde de leidende ICT- en telecomdienstverlener worden in Nederland, het internationaal voortdurend beter doen dan de markt en Getronics en iBasis, de bedrijven die in 2007 zijn overgenomen, moesten een positieve bijdrage aan de groei gaan leveren. Ondanks de moeilijke economische omstandigheden en verplichte tariefsverlagingen, heeft KPN de 'Terug naar Groei' 2008 - 2010 doelstellingen behaald, met uitzondering van omzetgroei. De EBITDA in Nederland groeit weer en KPN heeft stevige posities in alle segmenten.
De winstgevendheid is onder meer toegenomen omdat KPN bedrijfsprocessen heeft verbeterd waardoor de kwaliteit toenam en waardoor kosten werden bespaard. Door zaken eenvoudiger te maken, daalde bijvoorbeeld het aantal fouten. Het aanbod van diensten en producten is minder complex en klanten kunnen tegenwoordig veel zelf regelen via de website. Sinds 2007 is het aantal telefoontjes van klanten naar onze helpdesks gedaald. De kwaliteit van de dienstverlening is verbeterd ten opzichte van drie jaar geleden en KPN streeft naar verdere verbetering hiervan voor zijn klanten. Het eenvoudiger maken van het bedrijf heeft ervoor gezorgd dat het aantal arbeidsplaatsen verminderde. Sinds het begin van 2005 is het aantal arbeidsplaatsen bij de Nederlandse telecomactiviteiten met zo'n 9.400 gedaald. Ook voor de komende periode ziet KPN nog voldoende mogelijkheden om de kosten verder te verlagen door zaken nog eenvoudiger en beter aan te pakken.
In de 'Terug naar Groei' periode 2008-2010 hebben KPN's buitenlandse mobiele operators in België en Duitsland beter gepresteerd dan de markt, en met goede marges. Mobile International is goed gepositioneerd om optimaal te profiteren van de te verwachten groei van mobiele data. KPN levert inmiddels ook in Frankrijk en Spanje mobiele diensten. Getronics is geïntegreerd met een deel van de zakelijke markt van KPN en toont goede winstgevendheid, ondanks aanhoudende economische tegenwind. iBasis is structureel verbeterd nadat het resterende minderheidsbelang is gekocht en presteert goed. KPN zal de huidige strategie ook in 2011 onverminderd voortzetten onder leiding van Eelco Blok die tijdens de algemene aandeelhoudersvergadering op 6 april het roer over zal nemen van Ad Scheepbouwer.
Vooruitzichten
KPN bevestigt de eerder afgegeven verwachtingen voor 2011. In 2011 verwacht KPN groei te realiseren van de EBITDA, vrije kasstroom en een dividend van minimaal 0,85 euro per aandeel. KPN verwacht in 2011 maximaal 2 miljard euro te investeren en kondigt vandaag een nieuw aandelen inkoopprogramma aan van 1 miljard euro.
Dit persbericht is een samenvatting van de Engelse versie die leidend is. Het Engelstalige persbericht is beschikbaar op
KPN NV