Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
UITNODIGING (zie onderaan)

EYE in Rotterdam
EYE Film Instituut Nederland presenteert zich tijdens het International Film Festival Rotterdam

Een jaar geleden werd EYE, het instituut voor de film in Nederland, opgericht. De samenvoeging van het Filmmuseum, Holland Film, het Nederlands Instituut voor Filmeducatie en de Filmbank krijgt intussen steeds meer vorm. De neerslag daarvan is te zien tijdens het International Film Festival Rotterdam, waar EYE verschillende activiteiten ontplooit. Op het programma staan onder meer de distributietitels voor de eerste helft van 2011 (onder andere van Lee Chang-dong, Kornél Mundrusczó en Cristi Puiu), een restauratieproject rond de films van cameraman en fotograaf Andor von Barsy, wereldpremières van experimentele filmmakers en door EYE ontwikkelde educatieve activiteiten als MovieSquad en de Rotterdam Film Course. Op 30 januari vindt de lancering plaats van Instant Cinema, het door René Daalder en EYE ontwikkelde online platform voor experimentele films. EYE in Rotterdam, 26 januari t/m 6 februari.
Zie bijlages onderaan dit bericht voor data, tijden en toelichting op de afzonderlijke programmaonderdelen.

EYE COLLECTIE Andor von Barsy en Werner Schroeter
EYE beheert een internationaal toonaangevende verzameling van 37.000 films, die de hele filmgeschiedenis omspant: van stille films tot de nieuwste digitale producties, van vintage Hollywoodklassiekers tot de laatste producties van jong Nederlands en internationaal talent. De collectie wordt jaarlijks uitgebreid met nieuwe aankopen en vondsten. Veel aandacht is er ook voor het behoud en de digitalisering van het historisch erfgoed, waarin EYE internationaal in de voorhoede opereert. Zo werden de restauraties van onder andere Beyond the Rocks (1922, met Rudolph Valentino en Gloria Swanson) en J'Accuse (1919, Abel Gance) alom geprezen. Via grootschalige samenwerkingsprojecten als Beelden voor de Toekomst en Filmotech spant EYE zich in om grote delen van de gerestaureerde collectie online te ontsluiten voor publiek. Dit jaar verzorgt EYE in samenwerking met het Gemeentearchief Rotterdam speciale voorstellingen van de teruggevonden en gerestaureerde film De stad die nooit rust (1928) van cameraman en fotograaf Andor von Barsy. Ook te zien: twee recente restauraties van het werk van de vorig jaar overleden Duitse filmmaker Werner Schroeter.

EYE DISTRIBUTIE Nieuw werk van Lee Chang-dong en Kornél Mundruczó Jaarlijks verwerft EYE films voor distributie in de Nederlandse filmtheaters. Nieuw werk van regisseurs uit alle hoeken van de wereld ­ van Zuidoost-Azië tot Argentinië ­ wordt onder meer geselecteerd uit de programma's van de toonaangevende filmfestivals van Cannes, Venetië en Locarno. De distributiecollectie telt nu meer dan duizend titels en geeft een boeiend overzicht van zowel de hedendaagse cinema als de filmhistorie. Met de aankoop van nieuwe Zuid-Koreaanse, Roemeense, Grieks-Amerikaanse en Chileense titels kiest EYE voor eigenzinnige, internationale filmmakers wier werk in Nederland bijzondere aandacht verdient. Voor het programma in Rotterdam heeft EYE films geselecteerd van Lee Chang-dong (Poetry), Pablo Larraín (Post Mortem), Kornél Mundruczó (Tender Son ­ The Frankenstein Project), Athina Rachel Tsangari (Attenberg), Cristi Puiu (Aurora) en Andrei Ujica (The Autobiography of Nicolae Ceausescu). EYE volgt en verzamelt het werk van een aantal van deze makers al langere tijd; de keuze wil ook opmerkzaam maken boeiende ontwikkelingen in Griekenland en Chili, filmlanden in opkomst.

Let op: Lee Chang-dong (1-5/2), Cristi Puiu (2-5/2), Athina Rachel Tsangari (28/1 ­ ½), Pablo Lorraín (29 ­ 31/1) en Andrei Ujica (30/1 ­ 5/2) zijn tijdens het festival aanwezig. Aanvragen voor interviews s.v.p. via Marnix van Wijk, pers- en pr-attaché (tel. 020-5891405, mob. 06-2783 2016, e-mail: marnixvanwijk@eyefilm.nl).

EYE EXPERIMENTEEL Wereldpremières en lancering Instant Cinema EYE distribueert en presenteert Nederlandse 'grensverleggende' films in alle genres in binnen- en buitenland. De films worden onder de aandacht gebracht in filmprogramma's en tentoonstellingen en via de website, zelf geproduceerde dvd's of publicaties. Tijdens het IFFR vertoont EYE toonaangevende wereldpremières van makers als Tijmen Hauer/Regina Kelaita (Crosscuts), Dan Geesin (Olifantenvoeten), Edward Luyken (Traject), Atousa Bandeh Ghiasabadi (The Day I Disappeared) en Jan Willem van Dam (Je vis dans le rêve de ma mère). Op 30 januari wordt het mede door EYE ontwikkelde online platform voor experimentele films Instant Cinema (http://instantcinema.org) door geestelijk vader René Daalder ten doop gehouden tijdens de sessie 'Online Exposure: Artist Cinema on the Web' in LantarenVenster.

EYE EDUCATIE Movie Squad, WE ARE NEXT en Rotterdam Film Course Passie voor de film stimuleren en speels kennis bevorderen is wat EYE voor ogen staat in de educatieve initiatieven voor kinderen en jongvolwassenen. De activiteiten vinden plaats in het hele land en bedienen zowel scholen, bioscopen, festivals en allerlei culturele instellingen. Jaarlijks organiseert EYE ruim duizend filmvertoningen en 150 lezingen en workshops op meer dan zestig locaties, waardoor jaarlijks 150.000 scholieren kennis maken met de wereld van de film. Tijdens het IFFR is EYE Educatie betrokken bij de onderdelen MovieSquad (jongerenjury), WE ARE NEXT (een masterclass voor jong filmtalent) en de Rotterdam Film Course (filmcollege voor studenten).

EYE INTERNATIONAL Promotie Nederlandse film
EYE promoot Nederlandse films wereldwijd om de exportpositie van de Nederlandse film op de internationale markt te verstevigen. De activiteiten richten zich onder meer op buitenlandse distributeurs, de internationale pers, internationale filmfestivals en -markten en de Nederlandse inzendingen voor de Oscars. EYE ondersteunt diverse filmevenementen bij het maken van selecties voor thematische programma's, retrospectieven rond regisseurs en de geschiedenis van de Nederlandse cinema. Ook adviseert EYE Nederlandse producenten bij het opzetten van een internationale strategie en ondersteunt het makers en producenten bij de toegang tot de internationale markt. Tijdens het IFFR is EYE onder meer actief op de Cinemart, de jaarlijkse coproductiemarkt van het International Film Festival Rotterdam: een platform waar filmmakers en producenten hun toekomstige projecten presenteren aan potentiële financiers, sales-agents, tv-aankopers, producenten, distributeurs en fondsen.

Meer informatie:
Marnix van Wijk, EYE Film Instituut Nederland
Pers- en pr-attaché, tel: 020-5891405, mobiel: 06-52355363, e-mail: marnixvanwijk@eyefilm.nl

U kunt (high-res) beeldmateriaal van deze film rechtstreeks downloaden van de EYE beeldbank (http://programma.eyefilm.nl/beeldbank). De online beeldbank is alleen bestemd voor pers en theaters. U kunt een gebruikersnaam en wachtwoord aanvragen bij perssupport@eyefilm.nl.

EYE Film Instituut Nederland
EYE Film Instituut Nederland is het nieuwe instituut voor film in Nederland. EYE verenigt in één organisatie en onder één dak: Filmbank, Holland Film, het Nederlands Instituut voor Filmeducatie en het Filmmuseum. Eind 2011 opent EYE Film Instituut Nederland de deuren van zijn spectaculaire nieuwe onderkomen in Overhoeks (Amsterdam).

PROGRAMMA EYE IN ROTTERDAM

EYE COLLECTIE

De stad die nooit rust / korte films Andor von Barsy De stad die nooit rust (1928, 57') werd geregisseerd door Friedrich von Maydell, maar staat bekend als een film van de Hongaarse cameraman Andor von Barsy. De film was bedoeld om investeerders in de haven te interesseren en geeft een nauwkeurig beeld van de verschillende Rotterdamse havens. Maar ook de historische binnenstad, met fraaie grachten, pakhuizen, bedrijvigheid op kaden en levendige winkelstraten is te zien. De oorspronkelijke versie van de film is verloren gegaan, alleen sterk ingekorte versies en restanten zijn bewaard gebleven. Eerdere pogingen om de film te restaureren mislukten. Op initiatief van het Gemeentearchief Rotterdam is EYE Film Instituut Nederland er nu wel in geslaagd om tot een nagenoeg volledige versie te komen. Tijdens het International Film Festival Rotterdam gaat de film in première in LantarenVenster (Rotterdam Classics). In opdracht van het Gemeentearchief is de film van een soundtrack voorzien door Charly van Rest in samenwerking met Pierre Bastien. De restauratie en conservering van De stad die nooit rust en enkele van de korte films, waaronder de opdrachtfilms Pfaff Naaimachines (1930, 4') en Gemeente Gasbedrijf Rotterdam (1928, 12'), vinden plaats in het kader van Beelden voor de Toekomst. Over Von Barsy
De filmmaker en fotograaf Andor von Barsy (Boedapest, 1899 ­ München, 1965) woonde en werkte tussen 1926 en 1942 in Rotterdam. Von Barsy was cameraman bij de Rotterdamse productiemaatschappij Transfilma en verwierf faam met documentaires als De stad die nooit rust (1928) en Hoogstraat ­ een absolute film (1929), een van de hoogtepunten van de Nederlandse avant-gardefilm. Internationale erkenning kreeg Von Barsy met zijn camerawerk voor de speelfilm Dood Water (1934, Gerard Rutten), waarvoor hij op het filmfestival van Venetië werd onderscheiden met de prijs voor beste cinematografie. In 2003 wijdde EYE een bescheiden retrospectief aan zijn werk. Von Barsy's Rotterdamse films, waaronder De stad die nooit rust (1928), Rotterdam (1934) en Tusschen aankomst en vertrek (1938), werden recentelijk ontdekt in de collecties van het Gemeentearchief Rotterdam, EYE Film Instituut Nederland en het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. vertoningen
donderdag 3 februari, 20.00: première restauratie De stad die nooit rust, Grote Zaal / Rotterdamse Schouwburg (Rotterdam Classics)

Vroege films Werner Schroeter
Voor het Werner Schroeter-programma in maart 2011 (E*Cinema) voltooide EYE onlangs twee restauraties van het werk van de vorig jaar op 65-jarige leeftijd overleden Duitse filmmaker. In het programma Signals ­ Regained ('herwonnen cinematografisch erfgoed') zijn de gerestaureerde versies te zien van Schroeters speelfilmdebuut Eika Katappa (1969, 16mm) ­ een wonderlijke collage van dramatisch-komische scènes over liefde, lijden en dood, begeleid door asynchrone flarden opera, klassieke muziek en rock-'n-roll ­ en het wervelende 'operadrama' Der Tod der Maria Malibran (1971). Hierin is Andy Warhols superstar Candy Darling te zien naast Schroeters geliefde actrice Magdalena Montezuma.

Over Werner Schroeter
'Duitslands grootste marginale filmmaker' geldt met R. W. Fassbinder, Wim Wenders en Werner Herzog als sleutelfiguur van de politiek geëngageerde Neue Deutsche Film die vanaf het einde van de jaren zestig zijn opwachting maakte. De in 1945 in Thüringen geboren Werner Schroeter kreeg zijn grootste bekendheid met het indringende Palermo oder Wolfsburg (1980), een politiek geladen vertelling over een Siciliaanse gastarbeider in Duitsland, die de Gouden Beer van het filmfestival van Berlijn won. Toch bleef Schroeter een onbekende: met zijn voorliefde voor experimentele, zwart-Romantische vertellingen bleef hij op afstand van het grote publiek. Aan erkenning uit de vakwereld ontbrak het niet. Voor Malina (1991), de verfilming van Ingeborg Bachmans roman, kreeg de getalenteerde autodidact een Gouden Palm-nominatie. Op de Berlinale 2010, vlak voor zijn dood, werd Schroeter nog bekroond met de Teddy Award vanwege zijn 'radicale experimenteerdrang'. vertoningen
vrijdag 4 februari, 13.45 uur: Der Tod der Maria Malibran, LantarenVenster 6 (Signals Regained) zaterdag 5 februari, 16.30 uur: Eika Katappa, Cinerama 4 (Signals Regained)

40 jaar IFFR: webpresentatie vier korte films Edward Luyken Ter gelegenheid van de viering van de veertigste editie blikt het festival terug op de geschiedenis. Veertig memorabele momenten uit het festivalverleden passeren de revue op de website Countdown IFFR XL, gevuld met archiefvondsten, interviews, foto's en bewegend beeld. Ook de experimentele film behoorde sinds de vroege jaren van het festival tot de aandachtsgebieden. Om deze lange traditie onder de aandacht te brengen is op de site een presentatie te zien van vier eerder in Rotterdam vertoonde films van Edward Luyken (1950), afkomstig uit de collectie van EYE. Te zien zijn Zero One (1978, 5'), De Macht der Twee (1987, 10'), Armature (1996, 10') en Ten Past Six (1979, 10'). De films gaan vergezeld van een korte introductie op het werk van Luyken, die actief is als beeldhouwer, beeldend kunstenaar en filmmaker.

EYE DISTRIBUTIE
Attenberg
Athina Rachel Tsangari (Griekenland 2010)
Grieks gesproken, Nederlands ondertiteld 95' kleur De tweede speelfilm van Athina Rachel Tsangari is een ogenschijnlijk lichtvoetige vertelling over Marina, een jonge Griekse vrouw die openhartige gesprekken voert met haar vader en haar beste vriendin Bella. De ontmoetingen staan in het teken van de dood ­ de vader zal spoedig sterven aan kanker ­ én het leven: Marina, al 23 jaar oud, is vastbesloten zich te laten ontmaagden. Ondertussen ondergaat de vader berustend zijn chemokuur. Attenberg beleefde zijn première op het filmfestival van Venetië 2010 (competitie), waar hoofdrolspeelster Ariane Labed de prijs voor beste actrice in de wacht sleepte. Athina Rachel Tsangari werd geboren in Griekenland en leeft gedeeltelijk in de Verenigde Staten. Ze regisseerde eerder de speelfilm The Slow Business of Going (2000), die is opgenomen in de collectie van het MoMa (New York). Tsangari was onder meer artistiek leider van het Cinematexas International Short Film Festival. Ze deed ook ervaring op als cameravrouw, producent en scenarioschrijfster. In 2004 regisseerde ze de tv-registratie van de openingsceremonie van de Olympische Spelen in Athene. vertoningen
donderdag 27 januari 11.45 Cinerama 3 (Press & Industry) vrijdag 28 januari 20:00 Doelen Jurriaanse Zaal
zondag 30 januari 09:30 Pathé 7
donderdag 3 februari 18:30 Pathé 2
Uitbreng: 28 april 2011, in vier steden Amsterdam (EYE & Kriterion), Den Haag (Filmhuis), Rotterdam (LantarenVenster) en Nijmegen (LUX)

Aurora
Cristi Puiu (Roemenië, Frankrijk, Zwitserland, Duitsland 2010) Roemeens gesproken, Nederlands ondertiteld 181' kleur Van de Roemeense regisseur Cristi Puiu bracht EYE in 2007 het zwarthumoristische The Death of Mr Lazarescu uit, een veelbekroonde aanklacht tegen de povere staat van het Roemeense ziekenhuiswezen. Opvallend waren de opnamen in 'real time' en de onthechte blik waarmee de regisseur zijn hoofdpersonen ten tonele voerde. Ook in Aurora, een bijna drie uur durende uur durende atmosferische murder mystery met licht absurde ondertoon, voert Puiu de kijker mee langs de nachtelijke rafelranden van Boekarest. De man met de opdracht om te doden heet Viorel (Cristi Puiu), zijn motieven zijn onbekend. Cristi Puiu (1967, Boekarest) verwierf bekendheid als een van vertegenwoordigers van de Roemeense Golf, een groep regisseurs ­ waartoe ook Corneliu Porumboiu en Cristian Nemescu worden gerekend ­ die na de val van het bewind van dictator Nicolae Ceausescu de aandacht trok met politiek gedurfde, ironische films. Puiu studeerde schilderkunst aan de École Superiéure d'Arts Visuels in Genève; in de jaren negentig maakte hij enkele korte films en documentaires. Met zijn roadmovie Stuff and Dough (2001) en de met de Gouden Beer van het Berlijnse filmfestival bekroonde korte film Cigarettes and Coffee (2004) trok hij internationaal de aandacht. Zijn tweede lange speelfim The Death of Mr Lazarescu (2005) won de Prix Un Certain Regard van het Cannes-filmfestival en reisde langs de internationale festivals. vertoningen
woensdag 2 februari 16:00 Pathé 1
donderdag 3 februari 11:00 LantarenVenster 3
vrijdag 4 februari 19:00 Doelen Jurriaanse Zaal
zaterdag 5 februari 21:45 Cinerama 4
Uitbreng: 31 maart 2011 in twee steden Amsterdam (EYE) en Nijmegen (LUX), daarna circuit.

The Autobiography of Nicolae Ceausescu (Autobiografia lui Nicolae Ceausescu) Andrei Ujica (Roemenië 2010)
Roemeens gesproken, Engels ondertiteld 180' kleur
Meer dan twintig jaar regeerde Nicolae Ceausescu zijn volk met ijzeren vuist, totdat de 'Wakende Eik der Karpaten' op 25 december 1989 zijn roemloze einde vond voor een vuurpeloton. Van de publieke optredens van deze voormalige boerenzoon die zich van leerling-schoenlapper tot absoluut communistisch heerser opwerkte, heeft Andrei Ujica historisch documentair materiaal verzameld, herschikt en tot een vervreemdende politieke satire gemonteerd. De Grote Ceausescu Show toont de dictator tijdens toespraken in gietijzeren marxistisch-leninistisch idioom, op rondleidingen door fabrieken en staatsboerderijen ­ zie hoe de Conducator een dialectisch gekweekte tomaat bevoelt! ­ , op reis naar China en Noord-Korea en tijdens allerhande regionale festiviteiten. En steeds wordt hij toegejuicht. Andrei Ujica (1951, Timisoara, Roemenië) studeerde letteren aan de universiteiten van Timisoara, Boekarest en Heidelberg. Vanaf 1968 publiceerde hij een gestage stroom romans, dichtbundels en essays. Sinds 1981 leeft Ujica in Duitsland, waar hij in 1990 zijn eerste film maakte. Als emigrant bleef Ujica geïnteresseerd in de geschiedenis van in Oost-Europa en Rusland. Zijn eigenzinnige documentaires Videogramme einer Revolution (1992), Kamera und Wirklichkeit (1992, tv-productie), Out of the Present (1995) en Unknown Quantity (2005) waren eerder op het International Film Festival Rotterdam te zien. vertoningen
vrijdag 28 januari 18.15 Cinerama 3 (Press & Industry) zondag 30 januari 18:30 Pathé 7
maandag 31 januari 19:30 Luxor
Uitbreng: 14 maart 2011, in twee steden Amsterdam (EYE) en Den Haag (Filmhuis), daarna circuit

Poetry (Shi)
Lee Chang-dong (Zuid-Korea 2010)
Koreaans gesproken, Nederlands ondertiteld 139' kleur Poetry, de nieuwe film van Lee Chang-dong, is een poëtische, maar ook wrange verkenning van hedendaagse Zuid-Koreaanse samenleving. In deze subtiele mix van maatschappijkritiek en psychologisch drama valt vooral het acteren van hoofdrolspeelster Yoon Jeong-hee, 'de Zuid-Koreaanse Meryl Streep' op. Als Mija, een ouder wordende, licht dementerende verzorgster, zet zij een indrukwekkende acteerprestatie neer. Haar kleinzoon, over wie zij de voogdij heeft, blijkt een aan junkfood verslaafd, gevoelloos monster dat een serie (groeps)verkrachtingen op zijn naam heeft staan. Beseft Mija wat er aan de hand is? Lee Chang-dong (1954, Daegu, Zuid-Korea) geldt als een van de belangrijkste hedendaagse Aziatische filmmakers. Hij begon zijn carrière als roman- en toneelschrijver en maakte zijn filmdebuut met het gangsterepos Green Fish (1997). Zijn derde film, Oasis (2002), waarin een maatschappelijke outcast en een spastisch meisje een grote liefde beleven, trok in eigen land meer dan twee miljoen bezoekers en won de prijs voor beste regie van het filmfestival van Venetië. Ook Poetry mocht op waardering rekenen met de prijs voor beste scenario van het Cannes-filmfestival 2010. Lee Chang-dong was vanaf 2003 enkele jaren minister van Cultuur van Zuid-Korea; in 2008 wijdde EYE een retrospectief aan Lee ter gelegenheid van de uitbreng van Secret Sunshine (2007). vertoningen
dinsdag 1 februari 22:00 Pathé 1
donderdag 3 februari 12:45 LantarenVenster 5
vrijdag 4 februari 19:30 LantarenVenster 3
zaterdag 5 februari 15:30 Pathé 7
Uitbreng: 10 februari 2011, in vijf steden: Amsterdam (EYE Film Instituut Nederland), Rotterdam (LantarenVenster), Den Haag (Filmhuis Den Haag), Nijmegen (Lux)

Post Mortem
Pablo Larraín (Chili, Mexico, Duitsland 2010)
Spaans gesproken, Nederlands ondertiteld 98' kleur Chili, 1973. De 55-jarige Mario leeft een teruggetrokken bestaan: in het lijkenhuis typt hij autopsierapporten uit, thuis kijkt hij met verlangende ogen naar zijn buurvrouw, de net ontslagen nachtclubdansers Nancy. Op 11 september schrikt Mario wakker. Nancy is spoorloos verdwenen, haar communistische vader en broer ruw van hun bed gelicht en gearresteerd. De door de CIA gesteunde militaire coup om de socialistische president Salvador Allende af te zetten is in volle gang, tanks rijden door de stad en de lijken van burgers liggen op straat. Mario maakt zich op voor een barre zoektocht om zijn grote liefde te vinden... Regisseur Pablo Larraín (1976, Chili) schreef zelf het scenario voor zijn 'autopsie van Chili', waar het gewelddadige politieke verleden sporen heeft nagelaten die voor de jongere generaties steeds minder invoelbaar zijn. Larraín studeerde aan de Universidad De Artes, Ciencias y Communicación van Santiago en is een van de oprichters van het productiebedrijf Fabula. In 2006 debuteerde hij met Fuga. Zijn tweede film Tony Manero (2008) ­ over een imitatiewedstrijd rond John Travolta's personage uit Saturday Night Fever ­ beleefde zijn première op het Cannes-filmfestival en won internationale prijzen. vertoningen
zaterdag 29 januari 22:00 Pathé 1
zondag 30 januari 19:30 LantarenVenster 5
dinsdag 1 februari 14.00 Cinerama 3
donderdag 3 februari 22:15 Doelen Jurriaanse Zaal
Uitbreng: 2 juni 2011, in vier steden Amsterdam (EYE), Den Haag (Filmhuis), Rotterdam (LantarenVenster) en Nijmegen (LUX / o.v.)

Tender Son ­ The Frankenstein Project (Szelíd teremtés ­ A Frankenstein-terv) Kornél Mundruczó (Hongarije, Duitsland, Oostenrijk 2010) Hongaars gesproken, Nederlands ondertiteld 105' kleur Van de gelauwerde Hongaarse filmmaker Kornél Mundruczó bracht EYE eerder de speelfilms Johanna (2005) en Delta (2008) uit. Zijn nieuwste productie is een vrije adaptatie van Mary Shelley's beroemde gothic novel 'Frankenstein'. Mundruczó laat de 17-jarige Rudi, net ontslagen uit een inrichting, op zoek gaan naar zijn vader. De labiele jongen vindt nergens wat hij zoekt en belandt in de armen van een casting director: opeens staat hij op de set van een film waarvan zijn vader de regisseur is. Rudi pleegt een moord en sleept zijn verwekker mee in zijn val; de vader beseft dat hij een monster heeft gebaard. Kornél Mundruczó (1975, Boedapest, Hongarije) is acteur, regisseur en schrijver. In 1998 studeerde hij af aan de Hongaarse film- en toneelacademie. Zijn eindexamenfilm Afta (2000) won in 2001 onder meer de Arte-prijs (beste Europese korte film) van het kortefilmfestival van Oberhausen. Zijn eerste lange speelfilm Pleasant Days (2002) won een Zilveren Luipaard in Locarno, Delta werd genomineerd voor de Gouden Palm van het Cannes-filmfestival. Ook Johanna (2005) ­ een 'filmische opera' over leven en lijden van Jeanne d'Arc, nu als ex-drugsverslaafde Hongaarse verpleegster ­ was te zien in Cannes (Un Certain Regard). vertoningen
vrijdag 28 januari 21:15 Pathé 3
zaterdag 29 januari 13:15 Pathé 6
woensdag 2 februari 22:00 Pathé 1
Uitbreng: 3 maart 2011, in vier steden Amsterdam (Rialto), Den Haag (Filmhuis), Rotterdam (LantarenVenster) en Nijmegen (LUX)

EYE EXPERIMENTEEL

Recent verworven
Tien experimentele wereldpremières, variërend van 8- en 16mm-projecties tot digitale opnamen, verspreid over verschillende programmaonderdelen, van nieuwe en bekende makers zoals Martha Colburn, Edward Luyken, Tijmen Hauer/Regina Keitala en Dan Geesin. Alle films zijn opgenomen in de distributiecollectie van EYE en zijn de komende jaren te bewonderen in EYE en in landelijke voorstellingen. Te zien is het werk van Bojan Fajfric (Theta Rhythm, 2010, 17'), Dolls vs. Dictators (Martha Colburn, 2011, 5'), Hotel Nachtclub (Arianne Olthaar, 2011, 3'30"), Groeien (Johan Rijpma, 2010, 1'30''), The Day I Disappeared (Atousa Bandeh Ghiasabadi, 2011, 62'), Crosscuts (Tijmen Hauer & Regina Kelaita, 2010, 4'), Triptiek ­ Beelden van een Koninkrijk (Paul van den Wildenberg & Jan Ketelaars, 2011, 60'), Traject (Edward Luyken, 2011, 10'), Olifantenvoeten (Dan Geesin, 2011, 10'), The Boat (Marco Pando, 2009, 9'), De ongekende vrijheidsdrang van soldaat L.B. (Chawoah Jap Ngie, 2011, 14') en Je vis dans le rêve de ma mère (Jan Willem van Dam, 2011, 150'). Van het collectief Telcosystems (Gideon en David Kiers, Lucas van der Velden) is de installatie 12_series (2009) te zien. Hierin demonstreren twaalf beeldschermen en twaalf luidsprekers oneindige variaties in ogenschijnlijk identiek beeld en geluid.

Vertoningen
Crosscuts (Tijmen Hauer, Regina Kelaita, 2011, 4', HD video) donderdag 27 januari 14.00 LantarenVenster 2 - Wereldpremière woensdag 2 februari 18.15 Pathé 3
vrijdag 4 februari 12.00 Cinerama 7

Theta Rhytm (Bojan FajfriIJ, 2010, 17', video)
zaterdag 29 januari 22.00 LantarenVenster 4 - Wereldpremière zondag 30 januari 22.00 LantarenVenster 6

Dolls vs. Dictators (Martha Colburn, 2010)
donderdag 27 januari 19.45 LantarenVenster 3 ­ Wereldpremière vrijdag 28 januari 22.00 LantarenVenster 2

Hotel Nachtclub (Arianne Olthaar, 2011, 35mm)
vrijdag 28 januari 14.00 LantarenVenster 4 - Wereldpremière zaterdag 29 januari 20.00 LantarenVenster 4

Groeien (Johan Rijpma, 2010, 1'35", HD video)
donderdag 27 januari 20.00 LantarenVenster 6 - Wereldpremière vrijdag 28 januari 12.00 LantarenVenster 6

The Day I Disappeared (Atousa Bandeh Ghiasabadi)
vrijdag 28 januari 11.45 Cinerama 1 - Wereldpremière maandag 31 januari 9.30 Cinerama 7
donderdag 1 februari 17.15 LantarenVenster 3
donderdag 3 februari 20.00 Cinerama 2 (Press & Industry)

Triptiek - beelden van een Koninkrijk (Jan Ketelaars, Paul van den Wildenberg, 2011, 60', video) vrijdag 28 januari 19.45 LantarenVenster 3 - Wereldpremière zaterdag 29 januari 13.45 LantarenVenster 3
donderdag 27 januari 10.30 Cinerama 2 (Press & Industry screening)

Traject (Edward Luyken)
vrijdag 28 januari 22.30 LantarenVenster 1 - Wereldpremière

Olifantenvoeten (Dan Geesin, 2011, 10', 35mm)
donderdag 27 januari 14.00 LantarenVenster 2 - Wereldpremière vrijdag 28 januari 18.30 Schouwburg Grote Zaal
donderdag 3 februari 11.30 LantarenVenster 1

De Ongekende vrijheidsdrang van Soldaat L.B (Jan Willem van Dam) zaterdag 29 januari 19.45 LantarenVenster 3 - Wereldpremière zondag 30 januari 22.00 LantarenVenster 3

Andere experimentele programma's:

NL INTERNATIONAL:
Flashings in the Mirror (Jasper Elings, 2009, 1'20", video) Birth Of A Nation (Daya Cahen, 2010, 10', video) The Origin Of Creatures (Floris Kaayk, 2010. 11'45", 35mm) Liquidator (Karel Doing, 2010. 7'50", 35mm) donderdag 27 januari 22.00 LantarenVenster 2
maandag 31 januari 18.00 LantarenVenster 2

Dinamo TraveL:
The Boat (Marco Pando, 2009, 9', 16mm)
zondag 30 januari 20.00 LantarenVenster 6

Press & Industry screening:
Tegels (Johan Rijpma, 2008, 2', video), Marbre (Jérôme Schlomoff, 2010, 9', video) Licht (André Schreuders, 2010, 15', 35mm) maandag 31 januari 10.00 LantarenVenster 6

Lancering internetplatform experimentele film Instant Cinema Op 30 januari wordt het mede door EYE ontwikkelde online platform voor experimentele films en kunstfilms Instant Cinema (http://instantcinema.org) ten doop gehouden. Het initiatief van filmer en multimedia-expert René Daalder wil het werk van experimentele filmmakers en kunstenaars voor een groot publiek toegankelijk maken. Op de site zijn zowel klassiekers uit het experimentele genre als nieuwe films van jonge makers te zien. Instant Cinema fungeert als een community-website waarop filmmakers zelf hun portfoliopagina aanmaken, vormgeven en beheren. De site biedt ook curatoren, musea en instellingen gelegenheid films te uploaden, online tentoonstellingen te maken, onderlinge verbanden te leggen en op elkaar te reageren. EYE plaatst zelf een selectie van klassieke en moderne werken uit zijn collectie op de site. Voor de vormgeving van Instant Cinema is interactieontwerper Folkert Gorter verantwoordelijk. Instant Cinema wordt mede mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage van de Mondriaan Stichting. vertoningen
zondag 30 januari, 17.00 ­ 18.30 uur: sessie 'Online Exposure: Artist Cinema on the Web', presentatie René Daalder, LantarenVenster / Zaal 4.

EYE EDUCATIE

MovieSquad IFFR
MovieSquad IFFR is de jongerenjury van het International Film Festival Rotterdam. Ze is samengesteld uit vijf jongeren tussen de 15 en 18 jaar. De leden bekijken een omvangrijke selectie festivalfilms; de film die hun het best bevalt krijgt de MovieSquad IFFR Award uitgereikt. MovieSquad wordt voor de zesde keer georganiseerd door EYE Film Instituut Nederland in samenwerking met het IFFR. Aan de prijs is een geldbedrag verbonden van tweeduizend euro. Dit bedrag is bestemd ter promotie van de film onder de doelgroep. vertoningen
donderdag 3 februari, 19.30, Pathé Schouwburgplein (Uitreiking MovieSquad Award + vertoning winnende film)

Rotterdam Film Course 2011: Wu Xia, dwars door het scherm! Filmcollege voor HBO- en universiteitsstudenten door Jan Salden en Jeroen de Jong. Dit jaar maken de deelnemers kennis met de verbeelding van de Chinese vechtsporten ('Wu Xia') in film. Het thema ­ denk aan zwaartekracht tartende sprongen, mythische knokpartijen, vrouwen met zwaarden en mannen met bliksemvuisten ­ wordt uitgewerkt in een college met filmfragmenten en een bezoek aan twee Chinese vechtfilms: Killer Clan (1976) van Chu Yuan en de nieuwste John Woo (Reign of Assassins (2010, coregie met Su Chao-Bin). De Rotterdam Film Course is een samenwerking van EYE Film Instituut Nederland en het IFFR. Sinds 2009 vindt de Film Course ­ ingesteld in 1997 ­ uitsluitend plaats tijdens het IFFR. Voor informatie over prijzen en arrangementen, zie www.filmfestivalrotterdam.com. vertoningen
donderdag 3 februari, 10.00 ­ 18.00, Pathé Schouwburgplein.

WE ARE NEXT
WE ARE NEXT is dé masterclass voor jong filmtalent en filmprofessionals. Aankomende filmmakers tussen de 15 en 25 jaar ontmoeten filmprofessionals die hen inspireren, motiveren en coachen. Dit jaar is onder andere regisseur Mark de Cloe (Boy Meets Girl Stories, Het leven uit een dag) aanwezig om werk te beoordelen en te vertellen over zijn ervaringen en huidige werkzaamheden. De eerste aflevering vond plaats in 2007. Voor de vorige edities werden onder andere regisseur Eddy Terstall en de Ethiopische cameraman Abraham Haile Biru uitgenodigd. WE ARE NEXT is een initiatief van EYE Film Instituut Nederland in samenwerking met de Nederlandse Film en Televisie Academie en het IFFR. vertoningen
maandag 31 januari, 10.00 ­ 18.00, Rotterdamse Schouwburg, kleine zaal.

EYE INTERNATIONAL

Tijdens het IFFR is EYE ondersteunend actief op de Cinemart,de jaarlijkse coproductiemarkt van het International Film Festival Rotterdam. EYE organiseert onder meer een lunch waar Nederlandse producenten en filmmakers hun plannen onder de aandacht kunnen brengen van internationale vertoners, sales agents en producenten. Dit jaar is er aandacht voor projecten van Alex van Warmerdam (Camiel Borgman, Graniet Films), Esther Rots (Metafysica, Rots Filmwerk/Circe Films), Joke Liberge (Overnight, internationale coproductie) en Marinus Groothof (The Sky Above Us, internationale coproductie).

UITNODIGING

Amsterdam, 12 januari 2010

Geachte Persrelatie,

Hierbij nodigen wij u van harte uit voor de persvoorstellingsdag van 'EYE op het IFFR 2011' op dinsdag 18 januari 2011 in EYE Film Instituut Nederland (Vondelpark 3).

10.30 DE STAD DIE NOOIT RUST van Andor von Barsy (1928, 57') -> met inleiding door Simona Monizza & Floris Paalman

11.45 Experimentele films

1. Crosscuts (Tijmen Hauer & Regina Kelaita, 2010, 4', HDvideo)
2. Hotel Nachtclub (Arianne Olthaar, 2011, 35mm, 3'30")
3. Groeien (Johan Rijpma, 2010, HD video, 1'30"
4. Olifantenvoeten (Dan Geesin, 2011, 35mm, 10') -> met inleiding door Anna Abrahams

13.00 THE AUTOBIOGRAPHY OF NICOLAE CEAUSESCU van Andrei Ujica (2010, 180') -> met inleiding door René Wolf

Voor meer informatie over alle EYE films zie persbericht hieronder!

Met vriendelijke groet,

Marnix van Wijk
Pers- en pr-attaché

EYE Film Instituut Nederland
marnixvanwijk@eyefilm.nl Tel.: 020 ­ 5891405