Philips
Philips wekt een stad aan de Noordpool: resultaten van 's werelds grootste
veldexperiment met lichttherapie
26 januari, 2011
Amsterdam, 26 januari 2011 - Na een proefperiode van zes weken, zegt
87% van de inwoners in Longyearbyen (Svalbard) dat ze zelfs tijdens de
poolwinter frisser en fitter wakker worden met de Philips Wake-up
Light. Deze studie, onderdeel van het project Wake up the Town,
uitgevoerd door Philips, is het grootste veldexperiment ter wereld dat
ooit op het gebied van lichttherapie is uitgevoerd. Het doel was om te
onderzoeken of de inwoners van de meest noordelijk gelegen stad van de
planeet (78° noorderbreedte) tijdens de wintermaanden baat hebben bij
een natuurlijk ontwaakproces met licht dankzij de Philips Wake-up
Light. In deze periode blijft het namelijk 24 uur per dag donker.
Vóór ze de Philips Wake-up Light in gebruik namen, op 20 oktober 2010,
verklaarde bijna drie kwart van de inwoners (72%) dat ze tijdens de
wintermaanden moeilijk uit bed komen. Dankzij de Philips Wake-up Light
vindt maar liefst 97% van de deelnemers het makkelijker om 's ochtends
op te staan. Andere resultaten van de test geven aan dat de Philips
Wake-up Light het ochtendritueel van de inwoners van Longyearbyen
aanzienlijk heeft verbeterd op een aantal vlakken:
* 86% van de deelnemers geeft aan dat ze met de Philips Wake-up Light
makkelijker uit bed komen.
* 81% van de deelnemers geeft aan dat ze 's ochtends meer energie
hebben.
* 88% van de deelnemers geeft aan dat de Philips Wake-up Light een
positief effect heeft op hun humeur.
* 87% van de deelnemers geeft aan dat ze zich frisser en fitter
voelen, klaar om een nieuwe dag te beginnen.
Naarmate de tijd verstreek, bleek dat hoe meer de inwoners de Philips
Wake-up Light gingen gebruiken, hoe beter ze zich 's ochtends voelden.
Na amper twee weken stond de score op de vraag 'hoe voelt u zich 's
ochtends, sinds u de Philips Wake-up Light gebruikt' op 6,6 (1 = veel
slechter, 10 = veel beter). Tegen het einde van het experiment is deze
score gestegen naar 7,2. Ook uit het commentaar van de inwoners komen
dezelfde bevindingen naar voren. Unni Myklevoll, manager van een
toerismekantoor en al drie jaar inwoner van Longyearbyen, geeft zelfs
aan dat de Philips Wake-up Light haar 'ook overdag een fitter en
alerter gevoel geeft'. De meeste inwoners (98%) geven aan dat ze de
Philips Wake-up Light zullen blijven gebruiken en verkiezen boven hun
vroegere wekmethode.
"Mensen zijn vaak sceptisch over de efficiëntie van lichttherapie of
vragen zich af of ze het echt nodig hebben, vooral bij het opstaan. Wat
duidelijk uit het veldexperiment in Longyearbyen blijkt is dat de
vrijwilligers zich aanzienlijk beter voelen bij het ontwaken en zelfs
tijdens de rest van de dag. En dat in de lastigste omstandigheden,
namelijk 24 uur duisternis per dag!" aldus Daniel Adams,
lichttherapiespecialist en senior application scientist bij Philips.
"De deelnemers geven aan dat de Philips Wake-up Light 'het ontwaken
verzacht', ze voelen zich 'gelukkiger' wanneer ze wakker worden en
'kijken uit naar de zonsopgang' 's ochtends. De Philips Wake-up Light
maakt het mogelijk om op een meer natuurlijke manier wakker te worden,
in tegenstelling tot de slaapinertie of het slaperig gevoel dat men
soms ervaart wanneer men gewekt wordt met het geluid van een wekker.
Het verheugt me inderdaad dat 98% van de deelnemers stelt dat ze nooit
hun vorige wekmethode zouden gebruiken. Een dergelijke massale respons
is uiterst zeldzaam in een veldexperiment als deze, omdat we de
omstandigheden niet kunnen controleren zoals we dat zouden kunnen in
een slaaplab. Na jaren van klinische studies is het vandaag niet alleen
klinisch bewezen dat de Philips Wake-up Light helpt op een meer
natuurlijke manier wakker te worden, maar leveren de gebruikers er zelf
het bewijs van in reële omstandigheden", aldus Daniel Adams.
* Om te zien hoe de inwoners uit Longyearbyen het experiment met hun
Philips Wake-up Light hebben ervaren, kan een documentaire van de
bekroonde filmmaker Doug Pray, evenals korte video's die het
verhaal vertellen van enkele van de inwoners, bekeken worden op:
www.philips.com/wakeup
* De inwoners delen hun ervaringen ook op Facebook:
www.facebook.com/philips.wakeup
* Alle bevindingen van het project Philips Wake-up the Town zijn te
lezen in het volledige rapport: Wake up the Town: Arctic Experiment
Results.
Klik hier voor het volledige rapport.
---
Voor persinformatie kunt u contact opnemen met:
Saskia Maas
Senior Manager PR, Philips Consumer Lifestyle
Tel.: 040 - 2785 030 / 06 - 53 408 194
Email: saskia.maas@philips.com
---
Over Koninklijke Philips Electronics
Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een
onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg
en welzijn, dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van leven
van mensen door middel van tijdige innovaties. Als toonaangevende
onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en lighting
integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte
oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en
behoeften van de klant en zijn merkbelofte van "sense and simplicity".
Philips heeft wereldwijd circa 119.000 werknemers in dienst, verspreid
over meer dan 60 landen. Met een omzet van EUR 25.4 miljard in 2010 is
de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg
en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe
verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk
welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van
Flat-TV, scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en
mondverzorgingsproducten. Meer informatie over Philips vindt u op
www.philips.nl/nieuwscentrum.