ProRail

Persbericht

26-01-2011

Moderner bewegingsmechanisme spoorbrug Akkrum

De spoorbrug bij Akkrum over de Boarn krijgt een nieuw bewegingswerk om de brug te kunnen openen voor het scheepvaartverkeer. Het systeem wordt gemoderniseerd zodat het weer tientallen jaren mee kan.

Momenteel zorgt een zogenoemd panamakruksysteem, genoemd naar het beroemde kanaal, voor het openen van de brug. Een systeem van elektrisch aangedreven tandwielen draait de brug. Dit zal vervangen worden door een hydraulisch systeem op basis van oliedruk, dat tegenwoordig vaker wordt toegepast. Na opening kan het systeem weer tenminste veertig jaar mee.

Structureel

Met de aanpassing van het bewegingswerk wordt het risico op storingen verminderd. In 2007 werd de brug verhoogd ten behoeve van het scheepvaartverkeer. Na openstelling van de aangepaste draaibrug bleken er echter storingen te ontstaan als de brug werd bediend. Hoewel deze storingen tot een redelijk niveau zijn teruggebracht, zorgt de modernisering nu voor een structurele oplossing.

Treinverkeer

De werkzaamheden hebben op de spoorlijn Meppel - Leeuwarden gevolgen voor de treindienst in het weekend van zaterdag 19 en zondag 20 februari en zaterdag 26 en zondag 27 maart. Reizigers moeten rekening houden met een langere reistijd.