ProRail
Persbericht
26-01-2011
Moderner bewegingsmechanisme spoorbrug Akkrum
De spoorbrug bij Akkrum over de Boarn krijgt een nieuw bewegingswerk om
de brug te kunnen openen voor het scheepvaartverkeer. Het systeem wordt
gemoderniseerd zodat het weer tientallen jaren mee kan.
Momenteel zorgt een zogenoemd panamakruksysteem, genoemd naar het
beroemde kanaal, voor het openen van de brug. Een systeem van
elektrisch aangedreven tandwielen draait de brug. Dit zal vervangen
worden door een hydraulisch systeem op basis van oliedruk, dat
tegenwoordig vaker wordt toegepast. Na opening kan het systeem weer
tenminste veertig jaar mee.
Structureel
Met de aanpassing van het bewegingswerk wordt het risico op storingen
verminderd. In 2007 werd de brug verhoogd ten behoeve van het
scheepvaartverkeer. Na openstelling van de aangepaste draaibrug bleken
er echter storingen te ontstaan als de brug werd bediend. Hoewel deze
storingen tot een redelijk niveau zijn teruggebracht, zorgt de
modernisering nu voor een structurele oplossing.
Treinverkeer
De werkzaamheden hebben op de spoorlijn Meppel - Leeuwarden gevolgen
voor de treindienst in het weekend van zaterdag 19 en zondag 20
februari en zaterdag 26 en zondag 27 maart. Reizigers moeten rekening
houden met een langere reistijd.