Adfiz


Adfiz roept op actief compensatievoorstellen te bespreken met klanten

De meeste verzekeraars hebben de afgelopen maanden compensatievoorstellen gedaan aan houders van beleggingsverzekeringen, de overige volgen hopelijk binnen afzienbare tijd. Momenteel bestaat nog veel onduidelijkheid over de aard en kwaliteit van deze compensatie. Adfiz roept daarom haar leden op om klanten met een beleggingspolis actief te benaderen. Zij kunnen klanten helpen de ontvangen documenten beter te doorgronden. Bovendien herhaalt Adfiz haar oproep aan banken en verzekeraars om op de kortste termijn volledig inzicht geven over hun spaar- en beleggingsproducten. Slechts dan kan er passend worden geadviseerd en kunnen klanten verantwoorde keuzes maken.

Deze oproep van Adfiz is in lijn met eerdere adviezen van de respectievelijke voorgangers van Adfiz: NBVA en NVA. Leden werden in 2008 aangespoord zogenaamde stuitingsbrieven ter beschikking te stellen aan relaties met een beleggingspolis. Bovendien werden de leden dringend geadviseerd hun relaties uit te nodigen om de ontwikkelingen rond hun beleggingsverzekering te bespreken.

Verzekeraars versturen thans de compensatievoorstellen beleggingsverzekering. De Clusters Pensioen en Financiële Planning van Adfiz adviseren de leden nu wederom klanten gericht hun diensten aan te bieden. Daarbij kan de klant hulp worden geboden bij beantwoording van vragen over zijn of haar betreffende polis en de door verzekeraars aangeboden waardeverbetering. Adfiz vindt dat deze activiteit onder de (doorlopende) zorgplicht valt van het in het verleden gegeven advies, waarvoor destijds een beloning c.q. provisie is ontvangen.

Adfiz raadt haar leden eveneens aan de klant te attenderen op de mogelijkheid samen een nieuw financieel plan op te stellen, waarbij onder andere een duidelijke cijfermatige vergelijking gemaakt wordt tussen de huidige beleggingspolis en andere, recentere producten zoals diverse bankspaarvarianten. Voor zo'n financieel advies kan passend gefactureerd worden, bij voorkeur anticiperend op nieuwe wetgeving vanaf 2013.

Wanneer geconcludeerd wordt dat een ander product zou moeten worden aangeschaft, kan dat resulteren in negatieve financiële gevolgen voor de adviseur (terugbetaling aan de verzekeraar van eerder ontvangen provisie). Dat mag geen beletsel vormen om een overstapadvies te geven. Het belang van de klant staat immers voorop.

Overigens herhaalt Adfiz haar dringende oproep aan verzekeraars en banken juist nu volledige transparantie te bieden over hun beleggingsverzekeringen en bankspaarproducten. Het huidige gebrek aan inzicht in beide producten belemmert de onderlinge vergelijkbaarheid. Dit hindert adviseurs anno 2011 nog steeds bij hun analyse en klanten in het maken van een verantwoorde keuze.