Adfiz
Adfiz roept op actief compensatievoorstellen te bespreken met klanten
De meeste verzekeraars hebben de afgelopen maanden
compensatievoorstellen gedaan aan houders van beleggingsverzekeringen,
de overige volgen hopelijk binnen afzienbare tijd. Momenteel bestaat
nog veel onduidelijkheid over de aard en kwaliteit van deze
compensatie. Adfiz roept daarom haar leden op om klanten met een
beleggingspolis actief te benaderen. Zij kunnen klanten helpen de
ontvangen documenten beter te doorgronden. Bovendien herhaalt Adfiz
haar oproep aan banken en verzekeraars om op de kortste termijn
volledig inzicht geven over hun spaar- en beleggingsproducten. Slechts
dan kan er passend worden geadviseerd en kunnen klanten verantwoorde
keuzes maken.
Deze oproep van Adfiz is in lijn met eerdere adviezen van de
respectievelijke voorgangers van Adfiz: NBVA en NVA. Leden werden in
2008 aangespoord zogenaamde stuitingsbrieven ter beschikking te stellen
aan relaties met een beleggingspolis. Bovendien werden de leden
dringend geadviseerd hun relaties uit te nodigen om de ontwikkelingen
rond hun beleggingsverzekering te bespreken.
Verzekeraars versturen thans de compensatievoorstellen
beleggingsverzekering. De Clusters Pensioen en Financiële Planning van
Adfiz adviseren de leden nu wederom klanten gericht hun diensten aan te
bieden. Daarbij kan de klant hulp worden geboden bij beantwoording van
vragen over zijn of haar betreffende polis en de door verzekeraars
aangeboden waardeverbetering. Adfiz vindt dat deze activiteit onder de
(doorlopende) zorgplicht valt van het in het verleden gegeven advies,
waarvoor destijds een beloning c.q. provisie is ontvangen.
Adfiz raadt haar leden eveneens aan de klant te attenderen op de
mogelijkheid samen een nieuw financieel plan op te stellen, waarbij
onder andere een duidelijke cijfermatige vergelijking gemaakt wordt
tussen de huidige beleggingspolis en andere, recentere producten zoals
diverse bankspaarvarianten. Voor zo'n financieel advies kan passend
gefactureerd worden, bij voorkeur anticiperend op nieuwe wetgeving
vanaf 2013.
Wanneer geconcludeerd wordt dat een ander product zou moeten worden
aangeschaft, kan dat resulteren in negatieve financiële gevolgen voor
de adviseur (terugbetaling aan de verzekeraar van eerder ontvangen
provisie). Dat mag geen beletsel vormen om een overstapadvies te geven.
Het belang van de klant staat immers voorop.
Overigens herhaalt Adfiz haar dringende oproep aan verzekeraars en
banken juist nu volledige transparantie te bieden over hun
beleggingsverzekeringen en bankspaarproducten. Het huidige gebrek aan
inzicht in beide producten belemmert de onderlinge vergelijkbaarheid.
Dit hindert adviseurs anno 2011 nog steeds bij hun analyse en klanten
in het maken van een verantwoorde keuze.