VVV Groningen
woensdag 26 januari 2011
Groningen is Hoofdstad van de Smaak 2011
Groningen is uitgeroepen tot de Hoofdstad van de Smaak 2011. Daarom
worden er een jaar lang de meest uiteenlopende `smaakmakende'
activiteiten georganiseerd.
De rode draad zal zijn: `gezond en eerlijk voedsel, met een pure smaak,
met de nadruk op streekproducten'. Het centrale thema van Groningen is
`Eenvoud is goud'. Goud, vanwege eerlijk eten met een gouden rand. Goud
ook omdat `goud' in het Gronings ´goed´ betekent en daarom staat voor
eerlijke producten van eigen bodem.
Een jaar lang staan er iedere maand uiteenlopende publieksevenementen
op het programma met bijvoorbeeld topkoks en smaakwedstrijden. Het
programma wordt samengesteld door de gemeente, provincie en regio
Groningen-Assen en Marketing Groningen. Extra nadruk komt te liggen op
de landelijke Week van de Smaak van 1 tot 9 oktober.
Groninger cafés en restaurants kunnen bij deze smaaktraditie aanhaken
door `Smaakmaker' te worden. Smaakmakers krijgen een speciaal
kwaliteitsmerk dat herkenbaar is afgeleid van het logo `Groningen
Hoofdstad van de Smaak 2011' en zij worden daarmee ambassadeur van het
gedachtegoed. De horecaondernemers kunnen zich met dit kwaliteitsmerk
profileren. Daarnaast zullen de Smaakmakers onder de publicitaire
paraplu van Hoofdstad van de Smaak 2011 meeliften.
De hele keten van producent tot consument zal bij het smaakjaar
betrokken worden. Daarom roepen we iedereen op om een bijdrage te
leveren aan de activiteiten die inmiddels voor 2011 bedacht zijn of er
aan toegevoegd kunnen worden.
Meer weten en meedoen? www.hoofdstadvandesmaak.nl