VVV Groningen



woensdag 26 januari 2011
Groningen is Hoofdstad van de Smaak 2011

Groningen is uitgeroepen tot de Hoofdstad van de Smaak 2011. Daarom worden er een jaar lang de meest uiteenlopende `smaakmakende' activiteiten georganiseerd.

De rode draad zal zijn: `gezond en eerlijk voedsel, met een pure smaak, met de nadruk op streekproducten'. Het centrale thema van Groningen is `Eenvoud is goud'. Goud, vanwege eerlijk eten met een gouden rand. Goud ook omdat `goud' in het Gronings ´goed´ betekent en daarom staat voor eerlijke producten van eigen bodem.

Een jaar lang staan er iedere maand uiteenlopende publieksevenementen op het programma met bijvoorbeeld topkoks en smaakwedstrijden. Het programma wordt samengesteld door de gemeente, provincie en regio Groningen-Assen en Marketing Groningen. Extra nadruk komt te liggen op de landelijke Week van de Smaak van 1 tot 9 oktober.

Groninger cafés en restaurants kunnen bij deze smaaktraditie aanhaken door `Smaakmaker' te worden. Smaakmakers krijgen een speciaal kwaliteitsmerk dat herkenbaar is afgeleid van het logo `Groningen Hoofdstad van de Smaak 2011' en zij worden daarmee ambassadeur van het gedachtegoed. De horecaondernemers kunnen zich met dit kwaliteitsmerk profileren. Daarnaast zullen de Smaakmakers onder de publicitaire paraplu van Hoofdstad van de Smaak 2011 meeliften.

De hele keten van producent tot consument zal bij het smaakjaar betrokken worden. Daarom roepen we iedereen op om een bijdrage te leveren aan de activiteiten die inmiddels voor 2011 bedacht zijn of er aan toegevoegd kunnen worden.

Meer weten en meedoen? www.hoofdstadvandesmaak.nl