Etoc ontvangt subsidie voor project `Boekenmaatjes'
Effect van voorleesproject op sociaal-emotionele competenties en pestgedrag
van basisschoolleerlingen
Datum: 24 januari 2011
Het Ministerie van OCW heeft in het kader van het programma Onderwijs
Bewijs een prijs toegekend aan het Expertisecentrum taal, onderwijs en
communicatie (Etoc), verbonden aan de Faculteit der Letteren. Het Etoc
schreef een onderzoeksvoorstel op het thema: Gedragsproblemen en
pesten. Uit in totaal 74 onderzoeksvoorstellen zijn door het Ministerie
19 projecten gehonoreerd, waaronder ook het Etoc-project
Boekenmaatjes. Hiervoor ontvangt het Etoc een bedrag van bijna 1
miljoen euro.
Boekenmaatjes
Onderzoekers van het Etoc starten op 88 scholen in Nederland het
project Boekenmaatjes. Dit project onderzoekt het effect van het
voorlezen en bespreken van boeken met sociaal-emotionele thema's op de
sociaal-emotionele competenties en het pestgedrag van kinderen in de
groepen 1-2 en 7 in het basisonderwijs.
Onderzoekers van het Etoc starten op 88 scholen in Nederland het
project Boekenmaatjes. Dit project onderzoekt het effect van het
voorlezen en bespreken van boeken met sociaal-emotionele thema's op de
sociaal-emotionele competenties en het pestgedrag van kinderen in de
groepen 1-2 en 7 in het basisonderwijs.
Effect van voorlezen van boeken
Kinderen in groep 7 lezen wekelijks voor uit een prentenboek met een
sociaal-emotioneel thema (bv. jaloezie of blijdschap) aan kinderen uit
groep 1-2. Het project heeft twee primaire doelen: (a) het bevorderen
van de sociaal-emotionele competentie van kinderen uit de groepen 1-2
en 7; (b) het verminderen van pestgedrag onder leerlingen. Een
bijkomend doel is het bevorderen van het leesplezier van de kinderen
uit groep 1- 2 en groep 7.
Deelnemers
Achtentachtig scholen zullen deelnemen aan dit project waarbij de helft
de interventie zal ondergaan en de andere helft niet. De
voorleessessies duren een halfuur en vinden gedurende één schooljaar
plaats. Kinderen uit groep 7 worden via een DVD getraind in het
voorlezen en het bespreken van de boeken met de kleuters. Voorafgaand,
tijdens, en na afloop van de interventie zullen de sociaal-emotionele
competentie, pestgedrag, taalvaardigheid en het leesplezier van
kinderen worden gemeten via vragenlijsten en toetsen.
In dit project zijn de kinderen uit groep 7 verantwoordelijk voor het
verloop van de voorleessessie. In deze rol zullen ze sociaal-competent
gedrag moeten laten zien. Participatie in een verantwoordelijke rol
vraagt om zelfsturende, communicatieve en samenwerkingsvaardigheden.
Alle kinderen, en dus ook (potentiële) pesters en slachtoffers, doen in
hun rol van voorlezer ervaring op met een ander sociaal patroon dat tot
een verrijking van hun handelingrepertoire kan leiden waardoor
gedragsproblemen verminderen. We verwachten dan ook dat het
schoolklimaat zal verbeteren en pestgedrag onder kinderen zal
verminderen door Boekenmaatjes.
Onderwijs Bewijs
Binnen Onderwijs Bewijs krijgen wetenschappers de kans om samen met het
onderwijsveld te experimenteren met vernieuwingen op specifieke thema's
in het onderwijs. Het ministerie van OCW heeft een subsidie van 1
miljoen euro beschikbaar gesteld voor de uitvoering van dit onderzoek.
Het onderzoek zal in totaal drie jaar in beslag nemen.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het Etoc ( etoc@rug.nl
of 050 363 7277).
Laatst gewijzigd: 26 januari 2011 11:07
Rijksuniversiteit Groningen