Universiteit van Tilburg

Persbericht 26 januari 2011

Economische emotiebarometer slaat positief uit, maar krimpregio's blijven achter

De Nederlandse consument is zich beter gaan voelen over zijn eigen financiële toekomst in het afgelopen kwartaal. Een jaar lang werden de emoties over de economie langzaam steeds positiever, met uitzondering van een dip in het derde kwartaal van 2010. De economische emotiebarometer heeft nu het hoogste punt bereikt sinds de metingen begonnen, in september 2009. Dat blijkt uit de cijfers van het vierde kwartaal van 2010 van het TILCOM-onderzoek van de Universiteit van Tilburg onder Nederlandse consumenten.

De verhouding tussen positieve en negatieve gevoelens over de financiële toekomst uitgedrukt in de Ecomotion-index (de economische emotiebarometer) kwam uit op 35,2; in september was dat nog 33,4 en een jaar geleden 31,8. Hoewel driekwart van de Nederlandse consumenten zich optimistisch voelt, hebben toch nog 24,4 procent van de consumenten meer negatieve dan positieve gevoelens. Onderzoekster Jorna Leenheer: "Dat betekent dat een aantrekking van de consumentenaankopen in 2011 mag worden verwacht. Tegelijkertijd zien we dat ongeveer een kwart van de Nederlanders het gevoel heeft dat ze er economisch niet goed voor staan."

Regionale verschillen
Opvallend daarbij zijn de regionale verschillen die dit kwartaal voor het eerst worden waargenomen. De inwoners van Zuid-Nederland (Noord-Brabant, Limburg en Zeeland) scoren relatief laag op de Economotion-index (30,1), de inwoners van West-Nederland (Noord- en Zuid-Holland en Utrecht) relatief hoog (39,3). Het minst positief zijn Limburg (23,3) en Groningen (20,7). Volgens Leenheer zijn die verschillen mogelijk te verklaren "doordat deze provincies te maken krijgen met bevolkingskrimp en daarmee samenhangend een zwakke regionale economie. Dit zien we nu nog niet sterk terug in de aankopen van Limburgers en Groningers, hoewel hun vakantieplannen wel wat achter blijven bij de rest van Nederland.''

Minder financiële hulp nodig
De onderzoekers vonden verder dat het percentage Nederlanders dat de afgelopen drie maanden financiële hulp ontving uit de naaste omgeving (van tenminste een weekinkomen) is gedaald (van 7,8 naar 7,2 procent). Ook dit is een teken van economisch herstel. Anderzijds blijken mensen iets banger te zijn geworden om hun banen te verliezen. Dat betekent dat werkende Nederlanders ondanks groeiend optimisme, hun vertrouwen in de economie nog niet volledig hebben herwonnen.

Over TILCOM
Sinds september 2009 peilt de Tilburg Consumer Outlook Monitor (TILCOM) driemaandelijks de emoties van ruim 2.500 Nederlanders over de economie en stelt een economische emotiebarometer op. Het onderzoek is een samenwerking tussen CentERdata en de Tilburg School of Economics and Management van de Universiteit van Tilburg.