Minister van I&M moet Tracébesluit Sporen in Arnhem op onderdelen
aanpassen
Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu moet binnen
acht weken het Tracébesluit Sporen in Arnhem op vijf punten aanpassen.
Dat heeft de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State vandaag
(26 januari 2011) bepaald in een zogenoemde tussenuitspraak. Toenmalig
minister Eurlings stelde het tracébesluit in mei 2009 vast. Het maakt
een uitbreiding van de bestaande railinfrastructuur mogelijk bij
station Arnhem. Tegen het tracébesluit hebben de wijkvereniging
Transvaal, de stichtingen 'Geluidshinder Arnhem-West' en 'Rosande' en
een groot aantal inwoners van Arnhem beroep ingesteld.
In de tussenuitspraak stelt de Raad van State vast dat de minister is
uitgegaan van de ondergrens van de prognoses voor het toekomstige
reizigers- en goederenvervoer op het spoor bij Arnhem. De Raad van
State wil dat de minister duidelijk maakt waarom deze prognoses een
realistisch toekomstbeeld weergeven. Ook moet zij aangeven waarom het
volgens haar niet mogelijk is de maximumsnelheid 's nachts te verlagen
van 60 km/uur naar 40 km/uur. Mocht de minister toch willen vasthouden
aan een hogere maximumsnelheid in de nacht, dan zal zij de verhoging
van de snelheid moeten afwegen tegen een toename van onder meer de
geluidsbelasting en de trillinghinder voor omwonenden. Verder moet in
het tracébesluit beter gemotiveerd worden of aan de trillingsnormen
kan worden voldaan en indien dat niet het geval is, waarom een
overschrijding van die normen aanvaardbaar is. Bovendien moet de
minister de geluidsbelasting bij een aantal woningen opnieuw berekenen.
Ten slotte moet in het tracébesluit beschreven worden welke bomen
gekapt worden en welke compenserende maatregelen in verband hiermee
worden getroffen, aldus de hoogste bestuursrechter.
De minister krijgt een termijn van acht weken om de door de Raad van
State geconstateerde gebreken in het tracébesluit te herstellen.
Daarna zal de Raad van State een definitieve uitspraak doen waarbij
rekening zal worden gehouden met de wijze waarop de minister de
gebreken hersteld heeft. In de tussentijd mag Prorail doorgaan met de
werkzaamheden aan het spoor.
Op 1 januari 2010 is de Wet bestuurlijke lus Awb in werking getreden.
Op grond van deze wet kan de bestuursrechter het bestuursorgaan in een
tussenuitspraak de gelegenheid geven een gebrek in de besluitvorming te
herstellen in plaats van dit besluit meteen te vernietigen. Het doel
van de bestuurlijke lus is om overbodige nieuwe procedures te vermijden
en de besluitvorming te versnellen
LJ Nummer
BP2115
Bron: Centrale redactie rechtspraak.nl
Datum actualiteit: 26 januari 2011 Naar boven
Gerechtelijke organisatie