26-01-2011
Basisonderwijs begint héél langzaam met afbouwen vermogen
Het basisonderwijs heeft in 2009 30 miljoen euro méér uitgegeven dan er
binnenkwam. De sector kan dat gezien het royale vermogen van 2,7
miljard makkelijk hebben. Het `verliespercentage' ten opzichte van de
totale inkomsten kwam uit op -0,4%. Het voortgezet onderwijs hield nog
wel geld over op het lopende rekening in 2009, 30 miljoen euro, maar
dat is stukken minder dan in de afgelopen jaren. Daarmee is het
spaargedrag van schoolbesturen in basis- en voortgezet onderwijs voor
het eerst omgebogen, zo blijkt uit een eerste analyse van de
jaarrekeningen 2009 door het Onderwijsblad. De cijfers per school
worden eind deze week gepubliceerd op website
www.hoerijkismijnschoolbestuur.nl
De gezamenlijke vermogens van de schoolbesturen zijn nog steeds hoog en
komen gemiddeld uit boven de kapitalisatiefactor - de nieuwe norm voor
hun rijkdom. Per schoolbestuur kunnen de cijfers enorm verschillen.
Opvallend is echter dat er veel minder wordt gespaard dan in het
verleden en dat het basisonderwijs voor het eerst meer geld is gaan
uitgeven dan er binnenkwam. Voor een deel gaat het daarbij om scholen
die last hebben van krimp of problemen met hun bedrijfsvoering, maar
daarnaast zijn er scholen die hun grote vermogen aanwenden om te
investeren. Door deze aanpak komt de hele sector uit op een negatief
winstpercentage van -0,4%. Een percentage dat dicht ligt tegen de nul
en vanwege de grote vermogens gemiddeld genomen geen bedreiging vormt
voor de financiële huishouding. Het totaal eigen vermogen nauwelijks
veranderd. Wel zijn de investeringen zichtbaar toegenomen.
Alle speciale schoolsoorten - scholen voor speciaal basisonderwijs, de
regionale expertise centra, de samenwerkingsverbanden wsns - hielden
nog steeds royaal over. Zij hadden de afgelopen drie jaar al veel geld
over, en al was dat dit jaar minder met 16 miljoen euro kwamen ze samen
toch nog uit op een winstpercentage van 2%. Vooral bij de
samenwerkingsverbanden wsns blijft veel geld liggen.
Het voortgezet onderwijs spaart ook minder, maar hield nog een
bescheiden bedrag van 30 miljoen euro over op de lopende rekening in
2009. Het eigen vermogen bleef vrijwel gelijk. Het Onderwijsblad
besteedt de komende maanden meer in detail aandacht aan het
huishoudboekjes van de schoolbesturen in verschillende sectoren.
Rijkdom schoolbesturen: eigen vermogen
Zie het origineel
Algemene Onderwijsbond