Algemene Onderwijsbond

26-01-2011

Basisonderwijs begint héél langzaam met afbouwen vermogen

Het basisonderwijs heeft in 2009 30 miljoen euro méér uitgegeven dan er binnenkwam. De sector kan dat gezien het royale vermogen van 2,7 miljard makkelijk hebben. Het `verliespercentage' ten opzichte van de totale inkomsten kwam uit op -0,4%. Het voortgezet onderwijs hield nog wel geld over op het lopende rekening in 2009, 30 miljoen euro, maar dat is stukken minder dan in de afgelopen jaren. Daarmee is het spaargedrag van schoolbesturen in basis- en voortgezet onderwijs voor het eerst omgebogen, zo blijkt uit een eerste analyse van de jaarrekeningen 2009 door het Onderwijsblad. De cijfers per school worden eind deze week gepubliceerd op website
www.hoerijkismijnschoolbestuur.nl

De gezamenlijke vermogens van de schoolbesturen zijn nog steeds hoog en komen gemiddeld uit boven de kapitalisatiefactor - de nieuwe norm voor hun rijkdom. Per schoolbestuur kunnen de cijfers enorm verschillen. Opvallend is echter dat er veel minder wordt gespaard dan in het verleden en dat het basisonderwijs voor het eerst meer geld is gaan uitgeven dan er binnenkwam. Voor een deel gaat het daarbij om scholen die last hebben van krimp of problemen met hun bedrijfsvoering, maar daarnaast zijn er scholen die hun grote vermogen aanwenden om te investeren. Door deze aanpak komt de hele sector uit op een negatief winstpercentage van -0,4%. Een percentage dat dicht ligt tegen de nul en vanwege de grote vermogens gemiddeld genomen geen bedreiging vormt voor de financiële huishouding. Het totaal eigen vermogen nauwelijks veranderd. Wel zijn de investeringen zichtbaar toegenomen. Alle speciale schoolsoorten - scholen voor speciaal basisonderwijs, de regionale expertise centra, de samenwerkingsverbanden wsns - hielden nog steeds royaal over. Zij hadden de afgelopen drie jaar al veel geld over, en al was dat dit jaar minder met 16 miljoen euro kwamen ze samen toch nog uit op een winstpercentage van 2%. Vooral bij de samenwerkingsverbanden wsns blijft veel geld liggen. Het voortgezet onderwijs spaart ook minder, maar hield nog een bescheiden bedrag van 30 miljoen euro over op de lopende rekening in 2009. Het eigen vermogen bleef vrijwel gelijk. Het Onderwijsblad besteedt de komende maanden meer in detail aandacht aan het huishoudboekjes van de schoolbesturen in verschillende sectoren.

Rijkdom schoolbesturen: eigen vermogen

Zie het origineel