Trefwoorden: programma voor arbeidstraining, achterstandsjongeren
Promotie mr. Henry Espinoza Pena
Faculty of Humanities and Sciences.
Promotor: prof.dr. H. Heijke; co-promotores: Prof.dr. C. de Neubourg;
dr. D. de Crombrugghe.
Titel: "Impact Evaluation of a Job-Training Programme for Disadvantaged
Youths: The Case of Projoven"
Woensdag 26 januari 2011, 14.00 uur
Deze dissertatie evalueert de effecten van Projoven, een programma voor
arbeidstraining gericht op economisch achtergestelde jongeren in Peru.
Het onderzoek geeft aan dat training een effectieve beleidsinterventie
zou kunnen zijn. Voor het verhogen van het trainingspotentieel zou
echter rekening moeten worden gehouden met het feit dat het programma
een verschillende uitwerking heeft op verschillende mensen (afhankelijk
van hun armoedestatus en eerdere werkervaring), het feit dat niet alle
trainees dezelfde hoeveelheden training ontvangen (in kwaliteit en
kwantiteit), en het feit dat onzekere stageomstandigheden kunnen leiden
tot uitval uit het programma. Aangezien het gedrag van trainees,
trainers en trainingsbedrijven wordt beïnvloed door bepaalde regels en
stimuleringsmaatregelen waaronder het programma wordt uitgevoerd, moet
de analyse van het institutionele kader ook worden meegenomen bij de
evaluatie van Projoven's effectiviteit.
De academische zittingen van de Universiteit Maastricht vinden plaats
in de Aula, Minderbroedersberg 4-6.
Maastricht University