Maastricht University

Trefwoorden: programma voor arbeidstraining, achterstandsjongeren
Promotie mr. Henry Espinoza Pena
Faculty of Humanities and Sciences.

Promotor: prof.dr. H. Heijke; co-promotores: Prof.dr. C. de Neubourg; dr. D. de Crombrugghe.
Titel: "Impact Evaluation of a Job-Training Programme for Disadvantaged Youths: The Case of Projoven"
Woensdag 26 januari 2011, 14.00 uur

Deze dissertatie evalueert de effecten van Projoven, een programma voor arbeidstraining gericht op economisch achtergestelde jongeren in Peru. Het onderzoek geeft aan dat training een effectieve beleidsinterventie zou kunnen zijn. Voor het verhogen van het trainingspotentieel zou echter rekening moeten worden gehouden met het feit dat het programma een verschillende uitwerking heeft op verschillende mensen (afhankelijk van hun armoedestatus en eerdere werkervaring), het feit dat niet alle trainees dezelfde hoeveelheden training ontvangen (in kwaliteit en kwantiteit), en het feit dat onzekere stageomstandigheden kunnen leiden tot uitval uit het programma. Aangezien het gedrag van trainees, trainers en trainingsbedrijven wordt beïnvloed door bepaalde regels en stimuleringsmaatregelen waaronder het programma wordt uitgevoerd, moet de analyse van het institutionele kader ook worden meegenomen bij de evaluatie van Projoven's effectiviteit.

De academische zittingen van de Universiteit Maastricht vinden plaats in de Aula, Minderbroedersberg 4-6.