Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers
Stiptheid treinen moet beter
dinsdag, 25 januari 2011 09:23
TreinTramBus reageert op stiptheidscijfers Infrabel
Infrabel maakte zopas de stiptheidscijfers voor 2010 bekend. Slechts
85% van de treinen kwam aan met een vertraging van minder dan 6
minuten. TreinTramBus vraagt dringend een actieplan voor stiptere
treinen.
De stiptheid in 2010 was beduidend slechter dan in 2009. Het
spoorverkeer had te lijden onder tal van incidenten. Er waren het
tragische ongeval in Buizingen en winterprikken in het begin en op het
eind van het jaar. Maar dit verklaart niet alles. Jan Vanseveren,
woordvoerder van TreinTramBus: "Naast de incidenten blijven ook de
structurele vertragingen zichtbaar toenemen. Infrabel en de NMBS
verwijzen naar materieelproblemen. We kunnen dit alleen beamen. We
willen er wel aan toevoegen dat niet alleen het oudste materieel
defecten heeft. Ook het nieuwe materieel kampt met kinderziekten die
zelfs na jaren nog niet opgelost geraken."
TreinTramBus vraagt dat zowel Infrabel als de NMBS een actieplan
opmaken voor een verbetering van de stiptheid. We kijken dan ook uit
naar de maatregelen die door de NMBS op korte termijn werden
aangekondigd. TreinTramBus vraagt uitdrukkelijk om daarbij de klant
centraal te stellen en waarschuwt voor schijnmaatregelen die wel de
statistieken van de stiptheid kunnen verbeteren, maar voor de reiziger
geen soelaas brengen. Jan Vanseveren: "Minder wachten op aansluiting
heeft voor veel klanten een averechts effect: zij moeten vaak tot een
uur wachten op de volgende trein. Ook het feit dat de officiële
reistijden op tal van lijnen steeds langer worden, kan niet door de
beugel."
TreinTramBus verwelkomt wel het initiatief van Infrabel om meer
verfijnde gegevens te verzamelen, bijvoorbeeld over de stiptheid op een
aantal lijnen in de spits en over afgeschafte treinen.