Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers


Stiptheid treinen moet beter
dinsdag, 25 januari 2011 09:23

TreinTramBus reageert op stiptheidscijfers Infrabel

Infrabel maakte zopas de stiptheidscijfers voor 2010 bekend. Slechts 85% van de treinen kwam aan met een vertraging van minder dan 6 minuten. TreinTramBus vraagt dringend een actieplan voor stiptere treinen.

De stiptheid in 2010 was beduidend slechter dan in 2009. Het spoorverkeer had te lijden onder tal van incidenten. Er waren het tragische ongeval in Buizingen en winterprikken in het begin en op het eind van het jaar. Maar dit verklaart niet alles. Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus: "Naast de incidenten blijven ook de structurele vertragingen zichtbaar toenemen. Infrabel en de NMBS verwijzen naar materieelproblemen. We kunnen dit alleen beamen. We willen er wel aan toevoegen dat niet alleen het oudste materieel defecten heeft. Ook het nieuwe materieel kampt met kinderziekten die zelfs na jaren nog niet opgelost geraken."

TreinTramBus vraagt dat zowel Infrabel als de NMBS een actieplan opmaken voor een verbetering van de stiptheid. We kijken dan ook uit naar de maatregelen die door de NMBS op korte termijn werden aangekondigd. TreinTramBus vraagt uitdrukkelijk om daarbij de klant centraal te stellen en waarschuwt voor schijnmaatregelen die wel de statistieken van de stiptheid kunnen verbeteren, maar voor de reiziger geen soelaas brengen. Jan Vanseveren: "Minder wachten op aansluiting heeft voor veel klanten een averechts effect: zij moeten vaak tot een uur wachten op de volgende trein. Ook het feit dat de officiële reistijden op tal van lijnen steeds langer worden, kan niet door de beugel."

TreinTramBus verwelkomt wel het initiatief van Infrabel om meer verfijnde gegevens te verzamelen, bijvoorbeeld over de stiptheid op een aantal lijnen in de spits en over afgeschafte treinen.