Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Utrecht, 25 januari 2011
Wethouder op bezoek bij kunsteducatieproject Amadeus Lyceum
Leerlingen maken eigen schoolmascotte
De afgelopen weken hebben leerlingen uit leerjaar 1 en 2 schoolmascottes van klei gemaakt onder de professionele leiding van kunstenaar Renée Reijnders. Haar lessen waren populair; ruim 70 leerlingen hadden zich aangemeld om met een echte kunstenaar een schoolmascotte te ontwerpen. Gedurende een projectperiode van zes weken hebben leerlingen van het Amadeus Lyceum van dichtbij kunnen ervaren hoe tot de verbeelding sprekende kunst tot stand komt. In de eerste lessen maakten ze fantasierijke collages en leerden ze over de betekenis van mascottes. Daarna mochten ze aan de slag om een eigen schoolmascotte te ontwerpen.
Op vrijdag 21 januari heeft de Utrechtse wethouder voor cultuur, Frits Lintmeijer, samen met twee leerlingen, Sharon Ras en Geoffrey de Graeve, het resultaat van de kunsteducatielessen onthuld; mascottes van klei door de leerlingen zelf ontworpen. De mascottes zijn afgebakken en hoeven alleen nog beschilderd te worden. Van 1 tot met 13 maart worden de ontwerpen geëxposeerd bij het UCK en bij de kunstuitleen in Vleuterweide.
Wethouder Lintmeijer was gecharmeerd van alle vrolijke ontwerpen. Hij benadrukte het belang van kunsteducatie, en gaf aan dat Gemeente Utrecht zal proberen, ook in deze tijden van bezuinigingen, cultuureducatie te blijven steunen. Kunstuitleen Utrecht en Amadeus Lyceum ontwikkelen sinds 2007 kunsteducatie projecten. Alle leerlingen, door alle leerjaren heen, maken vakoverstijgend gebruik van de kunstcollectie van Kunstuitleen Utrecht en Kunstuitleen Vleuterweide. In 2010 hebben het Amadeus Lyceum en Kunstuitleen Utrecht een subsidie cultuureducatie "Creatieve Partnerschappen" van Gemeente Utrecht ontvangen, waardoor zij deze artist in residence hebben kunnen organiseren.
De lessenserie, die speciaal hiertoe is ontwikkeld door de kunstuitleen en Renée Reijnders, plus de aanwezigheid van de kunstenaar zelf, zijn bijzonder enthousiast ontvangen door de leerlingen. De leerlingen voelden zich geïnspireerd en spraken hun bewondering uit voor haar vakmanschap en professionaliteit. 'Dit is de leukste les die ik ooit heb gehad!', zei een van de leerlingen. Om de klei luchtbelvrij te maken, mochten de leerlingen de klei in een vierkant kneden of de klei met kracht op hun plankje gooien. De leerlingen genoten van de vrijheid tijdens de lessen. Voor kunstenaar Renée Reijnders was het even wennen om voor een klas te staan, maar was aangenaam verrast door de gedrevenheid van de kinderen. Een docent beeldende kunst merkte op dat zijn leerlingen na de lessen van Renée Reijnders creatiever waren in het maken van collages.
Renée Reijnders is kunstenaar, illustrator en vormgever. Zij maakt beelden voor openbare ruimtes in zowel binnen- als buitenland. Recent heeft zij het busstation van Utrecht Centraal verfraaid. Renée vindt dat kunst mooi moet zijn en gebruikt mag worden. Humor is een belangrijk element in haar werk. Voor meer informatie: http://www.reneereijnders.nl/.
-----------------------------------