Ingezonden persbericht
---
Doorn, 25 januari 2011
PERSBERICHT
Retailers die fysiek en virtueel actief zijn, hebben beste troeven
Jaarcijfers 2010: Modebranche zint op omzetimpulsen
De totale omzet in de modebranche is vorig jaar op nul geëindigd. Dat blijkt uit de CBW-MITEX modemonitor die bij een stand van -0,1% het jaar afsloot. Over 2011 verwacht CBW-MITEX slechts een geringe omzetstijging tot gemiddeld 1%. Met het oog op de inflatieontwikkeling zal er daarmee geen sprake zijn van reële groei.
De brancheorganisatie signaleert dat er een wig ontstaat in de retail qua omzetontwikkeling. Ondernemers die de klant op een aansprekende wijze weten te prikkelen zullen met name hun omzet zien stijgen. In een stagnerende markt liggen de verkoopkansen in de toegevoegde waarde die de retailer kan bieden. De beste troeven liggen bij ondernemers die daar actief zijn waar de consument zich fysiek én virtueel bevindt.
Piekmaand
Lastige verkoopmaanden voor de mode het afgelopen jaar bleken januari, oktober en december. Uitstekende verkoopcijfers werden gemeten in maart toen een omzetplus van 9,1% werd genoteerd. Ook augustus en september bleken met plussen van zo'n 8% prima verkoopmaanden. Andere jaren was ook december een uitstekende verkoopmaand, maar in 2011 bleek november de piekmaand te zijn met 16,4% meer omzet dan zelfde maand een jaar eerder.
Minder afzet
De afzet daalde licht ten opzichte van het aantal verkochte stuks in 2009. Vastgesteld moet worden dat minder mensen winkels bezoeken. Tegelijk toont degene die juist wel de winkel bezoekt een veel grotere koopbereidheid dan in het verleden. De bijdrage van de verkoopmedewerker wordt daarmee steeds belangrijker.
Minder min
Opvallend is dat damesmode, verreweg het belangrijkste segment in de mode, na omzetminnen van 1,7% in 2008 en 2,3% in 2009 nu ook exact op de nullijn eindigde. De topmaand november corrigeerde met een plus van 17,5% de kleine achterstand, waarvan tot dan toe sprake was.
Beter
Herenmode werd iets beter verkocht en sloot het jaar af met een kleine plus van 0,7%. De negatieve tendens die zich sinds 2007 aftekende is hierdoor doorbroken. De verkoop van jeans daarentegen is sinds topjaar 2007 (+ 7,7%) gedaald . Na een beperkte en vervolgens forse min in 2008 en 2009 moest dit modesegment ook in 2010 nog eens 2,6% omzet inleveren.
De verkoop van kindermode bleef 1,4% achter op vorig jaar. Ook toen moest een min van 2,1% geïncasseerd worden. Bodyfashion kreeg in 2010 een flinke klap te verduren en eindigde het jaar met een omzetachterstand van 8,8%.
Kansen
Voor de modebranche doen zich de meeste kansen voor op individueel niveau. Er is plaats voor modeondernemers die specialiseren en hun klant persoonlijk weten te benaderen. Steeds meer retailers laten hun concept aansluiten bij de term value retailing: veel waarde bieden tegen een heel acceptabele prijs. Tegelijkertijd verleggen andere ondernemers de koers richting high end retailing: dat uitgelegd kan worden in termen van uitmuntende klantgerichtheid, veel belevingswaarde en een kwalitatief uitstekend (merken)aanbod.
Lokale helden
Een actueel assortiment en de juiste lokale marketing kunnen de 'dalmomenten' in het jaar beter opvangen. Daarom zijn er ook volop kansen voor lokale helden die hun klanten met sfeer en beleving weten te enthousiasmeren. Consumenten hebben behoefte aan bereikbare winkels met een onderscheidend assortiment.
Gespitst
Tegelijk is het realistisch om de macro situatie in ogenschouw te blijven nemen. Consumenten blijven onzeker door de aangekondigde bezuinigingen, de economische onzekerheid en de druk op de koopkracht. Die verbetert niet in 2011. De retail moet 12 maanden lang gespitst zijn op omzetkansen die zich voordoen, om het jaar 2011 positief af te kunnen afsluiten.
EINDE PERSBERICHT
Noot voor de redactie,