Grote verwarring om fileproeven Rijkswaterstaat
25 januari 2011, 10:44
De media hebben de afgelopen dagen in groten getale aandacht besteed
aan de proeven die Rijkswaterstaat Noord-Brabant vanaf maandag 24
januari uitvoert op de A16 en A58. Door het verlagen van de
maximumsnelheid naar 90 km/u hoopt de wegbeheerder de dagelijkse files
op die trajecten te verlichten, vanuit de gedachte dat een verlaagde
maximumsnelheid schokgolven in het verkeer kleiner maakt. Het gaat om
de A16 tussen knooppunt Zonzeel en Dordrecht en de A58 van knooppunt De
Baars tot Oirschot.
De proeven zijn eigenlijk helemaal niet zo bijzonder: het verlagen van
de maximumsnelheid in de spitsen is een maatregel die elke dag op een
flink aantal wegen wordt genomen, zoals op de A4 bij Hoogmade, de A13
bij Delft en de A27 bij Gorinchem. Op die trajecten werkt het in de
spits verlagen van de snelheid naar de mening van Rijkswaterstaat goed,
waarna is besloten de maatregel permanent te maken.
In tegenstelling tot voorgaande proeven besloot de directie
Noord-Brabant van Rijkswaterstaat deze keer de weggebruikers te
informeren door een persbericht. De media pakten dat op als was hier
sprake van een noviteit, maar daar is helemaal geen sprake van. De
veronderstelde nieuwheid van de proef zorgde voor veel aandacht.
Rijkswaterstaat gaat onderzoeken of de snelheidsverlaging effect heeft
op de doorstroming. Een extern bureau heeft daarvoor opdracht gekregen.
Of het resultaat positief is valt pas na enige tijd te zeggen: om
toevalligheden uit te sluiten zijn een behoorlijk aantal meetdagen
nodig.
VerkeersInformatieDienst