Rijksoverheid
24 januari 2011
Antwoord op schriftelijke vragen met kenmerk 2010Z16273
Hierbij bied ik u, mede namens de staatssecretaris van Veiligheid en Justitie de
antwoorden aan op de schriftelijke vragen die zijn gesteld door het lid Schouw
(D66) over het bericht dat Nederland onverminderd de mensenrechten van
illegale vreemdelingen blijft schenden. Deze vragen werden ingezonden op
9 november 2010 met kenmerk 2010Z16273.
De minister voor Immigratie en Asiel,
G.B.M. Leers
Antwoorden van de minister voor Immigratie en Asiel mede namens de
staatssecretaris van Veiligheid en Justitie op vragen van het lid Schouw (D66)
over het bericht dat Nederland onverminderd de mensenrechten van illegale
vreemdelingen blijft schenden. (ingezonden 9 november 2010)
Vraag 1
Wat is uw reactie op het rapport 'Vreemdelingendetentie: In strijd met
mensenrechten'?1
Vraag 13
Bent u bereid om de aanbevelingen van Amnesty International over te nemen? Zo
nee, waarom niet? Zo ja, op welke termijn worden deze doorgevoerd? Welke
concrete verbeteringen op de terreinen van detentieduur, regime, en zorg bent u
van plan door te voeren om de tekortschietende situatie in de
vreemdelingendetentie aan te pakken?
Antwoord vragen 1 en 13:
Amnesty International concludeert dat ondanks enkele kleine verbeteringen de
Nederlandse praktijk van vreemdelingenbewaring niet wezenlijk is verbeterd sinds
haar vorige rapport uit 2008. Ik ben echter van mening dat de afgelopen jaren
zowel op het terrein van het beleid inzake vreemdelingenbewaring als de
tenuitvoerlegging daarvan, het nodige is veranderd en verbeterd. Ik wijs in dit
verband onder andere op de heroriëntatie waarover u bij brief van 29 juni 20102
bent geïnformeerd. Deze behelsde onder meer uitbreiding van het aantal
bezoekuren, uitbreiding van het activiteitenprogramma en inrichting van een
juridisch loket.
Wat de opmerkingen van Amnesty International inzake alternatieven voor
bewaring betreft verwijs ik hier naar de beleidsbrief over het terugkeerbeleid, die
uw Kamer naar verwachting medio 2011 wordt toegezonden. Hierin wordt onder
andere ingegaan op de motie Gesthuizen cs over het onderzoeken van
alternatieven voor bewaring3.
Vraag 2
Hoe verhoudt dit rapport zich tot het door de Inspectie voor de Sanctietoepassing
(IST) gepubliceerde rapport "De tenuitvoerlegging van de
vreemdelingenbewaring. Drie detentiecentra doorgelicht"4 dat concludeert dat er
onvoldoende werk is gemaakt van de eerder door uw voorganger gedane
toezeggingen om de omstandigheden van vreemdelingen in detentie te
verbeteren? Hoe verhoudt het rapport van Amnesty International zich tot uw
reactie op het rapport van de ISt?
1 Amnesty International, 'Vreemdelingendetentie: in strijd met mensenrechten', 5-11-2010
2 Kamerstukken II, 2009/10, 19 637, nr. 1353
3 Kamerstukken II, 2010/11, 32 500 VI, nr. 49
4 Inspectie voor de Sanctietoepassing, "De tenuitvoerlegging van de
vreemdelingenbewaring. Drie detentiecentra doorgelicht", Inspectiebericht 27 oktober 2010.
Kamerstuknummer 19 637, nr. 1364
Vraag 3
Hoe verhoudt dit rapport zich tot de door uw voorgangers gedane toezeggingen
om de omstandigheden van vreemdelingen in detentie te verbeteren?5
Antwoord vragen 2 en 3:
Uw Kamer is bij brief van 27 oktober jl. geïnformeerd over mijn reactie op het
rapport van de Inspectie voor de Sanctietoepassing (ISt).6 De ISt concludeert in
tegenstelling tot Amnesty International, dat ten opzichte van enkele jaren geleden
de omstandigheden in de vreemdelingenbewaring in verschillende opzichten wel
degelijk zijn verbeterd. Ook uit de onderliggende rapporten van de drie
afzonderlijke detentiecentra valt naar mijn mening een positieve ontwikkeling te
destilleren.
De toezegging van de toenmalige staatssecretaris van Justitie zag op het
uitvoeren van een heroriëntatie. Uw kamer is per brief d.d. 29 juni 20107 door de
toenmalige minister van Justitie geïnformeerd over de uitkomsten van deze
heroriëntatie op de wijze waarop vreemdelingenbewaring ten uitvoer wordt
gelegd, alsook over de stappen die naar aanleiding hiervan worden genomen.
Vraag 4
Wat is uw reactie op het commentaar van het Nederlands Juristen Comité voor de
Mensenrechten (NCJM) van 4 november 20108? Deelt u de mening dat
vrijheidsontneming een ultimum remedium is?9 Zo nee, waarom niet? Zo ja,
waarom wordt er dan nog steeds weinig gebruik gemaakt van bijvoorbeeld een
meldplicht of een borgsom?
Vraag 5
Deelt u de mening dat, indien er gekozen wordt voor vrijheidsontneming, de duur
van de detentie zo kort mogelijk dient te zijn? Zo nee, waarom niet? Zo ja, kunt u
dan verklaren waarom in de ons omringende landen vreemdelingen veel minder
lang vastzitten dan in Nederland?10
Antwoord vragen 4 en 5:
Vreemdelingenbewaring dient ter fine van uitzetting. Het Nederlandse beleid gaat
uit van de eigen verantwoordelijkheid van de vreemdeling om Nederland te
verlaten wanneer niet (langer) sprake is van rechtmatig verblijf. Gedwongen
vertrek - en daarmee vreemdelingenbewaring - komt pas aan de orde als de
vreemdeling deze verantwoordelijkheid niet (tijdig) neemt en lichtere middelen
niet (langer) aan de orde zijn. In dit kader kan vreemdelingenbewaring worden
5 Documentnummers 2008D07343 ; 2010D27504 ; 2010D31121; 2010D41693
6 Kamerstukken II, 2009/10, 19 637, nr. 1364
7 Kamerstukken II, 2009/10, 19 637, nr. 1353
8 Nederland Juristen Comité voor de Mensenrechten, 'De toepassing en tenuitvoerlegging
van de vrijheidsontneming van vreemdelingen. Knelpunten en aanbevelingen', 4 november
2010
9 Zie de in het NCJM commentaar aangehaalde. Resolutie 1707 (2010) van de
Parlementaire Assemblee Raad van Europa.
10 Nederland gemiddeld 97 dagen, Denemarken gemiddeld 47, Duitsland gemiddeld 42,
België gemiddeld 23
toegepast indien deze maatregel noodzakelijk is om te voorkomen dat de
vreemdeling zich aan toezicht onttrekt. Gelet hierop meen ik dat
vreemdelingenbewaring voldoet aan het uitgangspunt dat het als ultimum
remedium wordt gebruikt.
Uiteraard deel ik de mening dat de duur van de vreemdelingenbewaring zo kort
mogelijk dient te zijn. In de beleidsbrief over het terugkeerbeleid, die uw Kamer
naar verwachting medio 2011 wordt toegezonden, wordt onder andere ingegaan
op de motie Gesthuizen cs over het onderzoeken van alternatieven voor
bewaring11.
Over de duur van vreemdelingenbewaring in de ons omringende landen kan ik
opmerken dat deze met de totstandkoming van de Europese terugkeerrichtlijn is
geharmoniseerd, in die zin dat de maximale duur van vreemdelingenbewaring
gemaximeerd is tot zes maanden, eventueel te verlengen met maximaal 12
maanden. Hiermee wordt een maximale termijn voor vreemdelingenbewaring in
de verschillende stelsels geïntroduceerd en zullen de verschillen tussen de
lidstaten op dit punt dan ook afnemen. Ook over de toepassing van
vreemdelingenbewaring en de detentieomstandigheden zijn harmoniserende
maatregelen genomen.
Vraag 6
Bent u bekend met het bericht 'Amnesty: Aanpak illegalen deugt niet?'12 Is het
waar dat een gedetineerde met nierstenen slechts één paracetamol per dag kreeg
als behandeling? Was dit een incident of is dit de standaardprocedure? Deelt u de
mening dat dit onacceptabel is en dat ook illegale vreemdelingen recht hebben op
acute medische zorg? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat gaat u doen om
volwaardige medische zorg aan illegale vreemdelingen beschikbaar te stellen?
Antwoord 6:
Ja, ik ben bekend met dit bericht. Ik herken de hier geschetse situatie niet. De
Dienst Justitiële Instellingen (DJI) draagt in haar inrichtingen zorg voor een
doeltreffende, doelmatige en op de patiënt gerichte gezondheidszorg, waarvan de
kwaliteit gelijkwaardig is aan de gezondheidszorg in de vrije maatschappij,
rekening houdende met de bijzondere situatie van de vrijheidsbeneming.
Vraag 7
Is het waar dat een zwangere vrouw tijdens haar zwangerschap alleen geboeid
naar het ziekenhuis mocht, ondanks eerdere zwangerschapscomplicaties?13 Zo ja,
meent u dat dit een correcte gang van zaken is? Zo nee, welke maatregelen gaat
u nemen om deze praktijk te veranderen?
Antwoord 7:
Het is juist dat een zwangere vrouw geboeid naar het ziekenhuis is gebracht. De
regel is dat ingeslotenen geboeid worden vervoerd, tenzij er sprake is van
11 Kamerstukken II, 2010/11, 32 500 VI, nr. 49
12 De Volkskrant, 'Amnesty: Aanpak illegalen deugt niet', 5 november 2010
bijzondere omstandigheden waardoor hiervan wordt afgeweken. Dit betekent
overigens niet dat iedere zwangere vrouw ongeboeid wordt vervoerd. Per
ingeslotene wordt beoordeeld of sprake is van bijzondere omstandigheden.
Vraag 8
Wat is uw reactie op de constatering dat de klachten van vreemdelingen niet of
gebrekkig worden onderzocht? Welke maatregelen gaat u nemen om een
adequate klachtenregeling te realiseren?
Antwoord 8:
Deze constatering herken ik niet. Er is een adequate klachtenregeling.
Ik verwijs hier naar de reactie van de toenmalige staatssecretaris van Justitie op
het themarapport van de ISt 'werkwijze commissies van toezicht'14.
Vraag 9
Is het waar dat kwetsbare mensen, zoals minderjaren, slachtoffers van marteling
of mensenhandel, zwangere vrouwen, (psychisch) zieken en zwangere vrouwen in
de vreemdelingenbewaring worden geplaatst? Meent u dat dit een adequate
opvang is voor deze mensen? Zo nee, welke maatregelen gaat u nemen om deze
mensen de zorg te geven die ze nodig hebben?
Antwoord 9:
Vreemdelingenbewaring dient niet als adequate opvang, maar als een
bestuursrechtelijke maatregel om vreemdelingen beschikbaar te houden met het
oog op hun uitzetting.
Voorzover er sprake is van detentieongeschiktheid wordt de maatregel van
bewaring niet toegepast. Of iemand al dan niet detentiegeschikt is, hangt af van
zijn of haar individuele omstandigheden en wordt getoetst door de medische
dienst van de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI).
In de beleidsbrief over het terugkeerbeleid, die uw Kamer naar verwachting
medio 2011 wordt toegezonden, wordt ingegaan op de motie Gesthuizen cs over
het onderzoeken van alternatieven voor bewaring15.
In het huidige stelsel ontvangen kwetsbare personen in vreemdelingenbewaring
steeds de zorg die zij behoeven. Dit is in overeenstemming met de Europese
terugkeerrichtlijn. Ik ben dan ook van mening dat (andere) specifieke
maatregelen niet nodig zijn.
Vraag 10
Bent u bekend met de uitspraak van het Europees Comité inzake de voorkoming
van folteringen en onmenselijke of vernederende behandelingen of bestraffingen
van de Raad van Europa, waarin gesteld wordt dat vreemdelingen niet in een
14 Kamerstukken II 2008/09, 24 587 en 30161, nr. 325
15 Kamerstukken II, 2010/11, 32 500 VI, nr. 49
gevangenisachtige omgeving gedetineerd mogen worden?16 Hoe verhoudt deze
uitspraak zich tot de huidige situatie?
Antwoord 10:
Ik ben bekend met de rapportage uit 2009 van het Comité17. De rapportage van
de CTP waarop wordt gedoeld ziet op de situatie in alle landen van Europa.
Hoewel Nederland uiteraard ook tot die landen behoort, is het niet zo dat de
opmerkingen specifiek tot Nederland zijn gericht. Het CTP spreekt de mening uit
dat indien detentie van vreemdelingen noodzakelijk is om hun uitzetting zeker te
stellen, dit niet onder dezelfde omstandigheden plaats moet vinden als de
detentie van personen die vanwege een strafbaar feit zijn gedetineerd. Op zichzelf
deel ik die onderliggende gedachte.
In Nederland vindt detentie van vreemdelingen plaats in speciaal voor dat doel
ingerichte detentiecentra. Ik acht in dit verband de bepalingen van de
terugkeerrichtlijn van belang. De Europese regelgever geeft als hoofdregel dat
voor bewaring gebruik wordt gemaakt van speciale inrichtingen voor bewaring.
Het onderbrengen in gevangenissen wordt echter door de Europese regelgever
niet uitgesloten. Wel wordt benadrukt dat indien een lidstaat de onderdanen van
een derde land die in bewaring worden gehouden, niet kan onderbrengen in een
gespecialiseerde inrichting voor bewaring en dus gebruik dient te maken van een
gevangenis, zij gescheiden dienen te worden gehouden van de gewone
gevangenen. Deze Europese regels, die wel een bindend karakter hebben, leef ik
na. Ik ben van mening dat in de Nederlandse situatie sprake is van
gespecialiseerde inrichtingen in de zin van de terugkeerrichtlijn, maar overigens
zal in ieder geval sprake zijn van gescheiden onderbrenging van strafrechtelijke
gedetineerden. Het rapport geeft mij dan ook geen aanleiding om de huidige
situatie te wijzigen.
Vraag 11
Kunt u verklaren waarom uit zowel dit rapport, als het eerdere rapport van de ISt
blijkt dat vreemdelingen in cellen verblijven en een soberder regime kennen dan
strafrechtelijk gedetineerden? Hoe beoordeelt u de wenselijkheid hiervan?
Antwoord 11:
Op onderdelen zijn er verschillen in regime. Het regime voor vreemdelingen in
bewaring is niet per definitie ongunstiger dan dat voor strafrechtelijk
gedetineerden. Daarnaast is van belang dat vreemdelingenbewaring ter fine van
uitzetting dient en niet - zoals voor strafrechtelijk gedetineerden geldt -
terugkeer in de maatschappij.
Anders dan in penitentiaire inrichtingen wordt in de centra voor
vreemdelingenbewaring geen structurele arbeid of onderwijs aangeboden,
behoudens incidentele educatieve activiteiten zoals alfabetisering en
16 European Committee for the Prevention of Torture and Inhuman or Degrading Treatmen
or Punishment, The CPT standards: "Substantive" sections of the CPT's General Reports,
Council of Europe, Straatsburg 2010.
17 The CPT standards "Substantive" sections of the CPT's General Reports, council of Europe.
Mij is geen publucatie ui 2010 bekend met die titel, en deze wordt ook niet genoemd in de
lijst met publicaties van de CTP op internet.
werkzaamheden van huishoudelijke aard. Ik ben van mening dat
vreemdelingenbewaring zich niet goed leent voor onderwijs of (structurele)
arbeid. In penitentiaire inrichtingen is arbeid of onderwijs gericht op het aanleren
of onderhouden van arbeidsvaardigheden met het oog op resocialisatie, in het
bijzonder waar het gaat om langere vrijheidsstraffen. Het doel van de
vreemdelingenbewaring is daarentegen het beschikbaar houden voor de
uitzettingsprocedure, het vaststellen van de identiteit en het voorkomen dat de
vreemdeling zich onttrekt aan de uitzetting. Op resocialisatie gerichte elementen
als het aanbieden van arbeid, onderwijs of regulier verlof verhouden zich niet met
de aard van de maatregel. Bovendien is de gemiddelde duur er evenmin naar om
dergelijke - in de regel langduriger - trajecten aan te bieden.
Vraag 12
Wat is uw reactie op de conclusie van Amnesty International dat de Nederlandse
situatie in strijd is met internationale mensenrechten standaarden?18 Deelt u de
mening van de door Amnesty International geciteerde emeritus hoogleraar Strafen
vreemdelingenrecht Anton van Kalmthout dat de huidige situatie een
schending van artikel 3 uit het mensenrechtenverdrag is, dat een verbod inhoudt
op inhumane en vernederende behandelingen?19 Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat
gaat u doen om deze mensenrechtenschendingen tot het verleden te laten
behoren?
Antwoord 12:
Ik verwijs u graag naar het antwoord op vraag 1. Ik ben van mening dat
vreemdelingenbewaring conform internationaal geldende mensenrechten is, zoals
artikelen 3 en 5 van het Europees Verdrag tot bescherming van de rechten van de
mens en de fundamentele vrijheden (EVRM). Er zijn geen uitspraken waarin
Nederland vanwege de detentieomstandigheden van vreemdelingen is
veroordeeld, noch uit hoofde van 3 EVRM, noch uit hoofde van artikel 5 EVRM. Ik
ben er ook van overtuigd dat de Nederlandse detentieomstandigheden een
dergelijke toets kunnen doorstaan. Daarbij komt dat op het niveau van de
Europese Unie eind 2008 in de terugkeerrichtlijn bindende afspraken zijn gemaakt
tussen de Raad en het Europese Parlement over terugkeer, waaronder de
toepassing van vreemdelingenbewaring bij niet rechtmatig verblijvende
vreemdelingen. Er is derhalve een brede overeenstemming binnen Europa, zowel
aan de kant van de Lidstaten als het Europees Parlement, over de toepassing van
vreemdelingenbewaring. Het wetsvoorstel ter implementatie van de richtlijn ligt
ter behandeling bij uw Kamer. Wat één van de uitgangspunten van de richtlijn is,
en sinds jaar en dag reeds in Nederland het uitgangspunt vormt van zowel beleid
als praktijk, is dat vreemdelingenbewaring een uiterste middel is. Het standpunt
dat vreemdelingenbewaring altijd en/of automatisch wordt toegepast, komt niet
overeen met de Nederlandse praktijk, waarin altijd naar de individuele
omstandigheden van het geval wordt gekeken.
18 Amnesty International, Vreemdelingendetentie: in strijd met mensenrechten, 5 november
2010
19 Idem