Groen!

Slimme kilometerheffing is efficiënter dan wegenvignet

door Dirk Peeters (Vlaams parlementslid) op 21 januari 2011 in "Mobiliteit en verkeersveiligheid"

Het wegenvignet houdt weliswaar (een beetje) rekening met de milieukenmerken van de wagen, maar is toch vooral een financieringsheffing zonder gunstig effect op de vlotheid van het verkeer. Een slimme kilometerheffing die gecompenseerd wordt door bijvoorbeeld de verkeersbelasting en de belasting op inverkeerstelling af te schaffen, is efficiënter dan een wegenvignet.

Een slimme kilometerheffing voor vrachtwagens en voor personenwagens is een heffing per afgelegde kilometer en houdt rekening met de tijd en de plaats waar je rijdt (rekening rijden) en met de milieuprestaties van het voertuig. Het vandaag voorgestelde wegenvignet houdt enkel met het laatste een beetje rekening.

Een slimme kilometerheffing hoeft de automobilist niet meer te kosten want ze kan gecompenseerd worden door andere belastingen (verkeersbelasting, belasting op inverkeerstelling) te verminderen of zelfs af te schaffen. Bij het wegenvignet zoals de gewesten het voor ogen hebben, komt er misschien geen compensatie. Omdat Europa het niet toestaat. Dan wordt het louter een belastingsmaatregel die nauwelijks rekening houdt met het leefmilieu, de gezondheid en de doorstroming van het verkeer.

Vlaams parlementslid Dirk Peeters (Groen!): "De bedoeling van de kilometerheffing is - in tegenstelling tot het wegenvignet - niet om meer geld in het laatje te krijgen, maar om het verkeer op een slimme wijze te sturen, zodat er positieve effecten ontstaan voor milieu en gezondheid en voor de doorstroming van het verkeer (minder files). Nu teruggrijpen naar het wegenvignet is een gemiste kans."