Groen!
Slimme kilometerheffing is efficiënter dan wegenvignet
door Dirk Peeters (Vlaams parlementslid) op 21 januari 2011 in "Mobiliteit en
verkeersveiligheid"
Het wegenvignet houdt weliswaar (een beetje) rekening met de
milieukenmerken van de wagen, maar is toch vooral een
financieringsheffing zonder gunstig effect op de vlotheid van het
verkeer. Een slimme kilometerheffing die gecompenseerd wordt door
bijvoorbeeld de verkeersbelasting en de belasting op inverkeerstelling
af te schaffen, is efficiënter dan een wegenvignet.
Een slimme kilometerheffing voor vrachtwagens en voor personenwagens is
een heffing per afgelegde kilometer en houdt rekening met de tijd en de
plaats waar je rijdt (rekening rijden) en met de milieuprestaties van
het voertuig. Het vandaag voorgestelde wegenvignet houdt enkel met het
laatste een beetje rekening.
Een slimme kilometerheffing hoeft de automobilist niet meer te kosten
want ze kan gecompenseerd worden door andere belastingen
(verkeersbelasting, belasting op inverkeerstelling) te verminderen of
zelfs af te schaffen. Bij het wegenvignet zoals de gewesten het voor
ogen hebben, komt er misschien geen compensatie. Omdat Europa het niet
toestaat. Dan wordt het louter een belastingsmaatregel die nauwelijks
rekening houdt met het leefmilieu, de gezondheid en de doorstroming van
het verkeer.
Vlaams parlementslid Dirk Peeters (Groen!): "De bedoeling van de
kilometerheffing is - in tegenstelling tot het wegenvignet - niet om
meer geld in het laatje te krijgen, maar om het verkeer op een slimme
wijze te sturen, zodat er positieve effecten ontstaan voor milieu en
gezondheid en voor de doorstroming van het verkeer (minder files). Nu
teruggrijpen naar het wegenvignet is een gemiste kans."