Port of Rotterdam
Datum 25-1-2011
Bron Havenbedrijf Rotterdam N.V. ©
Minder gebunkerd maar meer gasolie
In Rotterdam, de grootste bunkerhaven van Europa, werd het afgelopen
jaar aanzienlijk meer lichte gasolie `getankt'; van 300.000 ton naar
520.000 ton. Per 1 januari 2010 mogen in de havens van de EU schepen
die afgemeerd zijn geen zware stookolie of dieselolie meer voor hun
hulpmotoren gebruiken. In totaal werd er een fractie minder gebunkerd
dan in 2009; een daling van 12,17 naar 11,9 mln ton.
De afname in 2010 is een stuk minder dramatisch dan in de jaren
daarvoor. Topjaren waren 2006 en 2007. Daarna volgde in 2008 een
afname van 600.000 en in 2009 een afname van 800.000 ton. De terugloop
is voor een belangrijk deel te wijten aan de recessie. Daardoor werden
schepen opgelegd en ontstond minder de vaart. Bovendien zijn grote
containerschepen langzamer gaan varen ('slow steaming'). Ook in de
scheepvaart betekent minder snelheid minder brandstofverbruik. Tien
procent minder dienstsnelheid bespaart 21 procent brandstof en 20
procent bespaart zelfs 36%. Bij een verbruik van 250 tot 300 ton per
etmaal scheelt dat heel wat.
Overzicht met de meest recente bunkeroverslagcijfers van Rotterdam
(tussen haakjes de stookolie hoeveelheden):
Zie het origineel