Tweede Kamer moet stokje steken voor palmoliediesel die regenwoud bedreigt
25 januari 2011
Amsterdam -- Het Europese voornemen om meer en meer biobrandstof te
gebruiken, leidt tot de verwoesting van tienduizenden vierkante
kilometers regenwoud en andere kostbare natuur. Alleen al voor de in
Nederland verkochte benzine en diesel veroorzaakt dit een jaarlijkse
extra uitstoot tot wel 2 miljoen ton CO2, het equivalent van bijna 700
duizend extra auto's op de weg. Dit staat in een rapport dat
Greenpeace, Stichting Natuur & Milieu, Milieudefensie en Oxfam Novib
donderdag aan leden van de Kamercommissie Infrastructuur en Milieu
aanbieden. De organisaties roepen de Tweede Kamer op om donderdag een
dam op te werpen tegen de invoer van bosvernietigende biodiesel en te
kiezen voor elektrisch vervoer en biobrandstoffen op basis van
reststromen, zoals groen gas, waarbij het milieu wel is gebaat.
10 procent hernieuwbare energie gebruiken. Om dat nobele streven te
bereiken dreigt de oliesector te kiezen voor de gemakkelijkste én meest
destructieve methode: het bijmengen van biobrandstoffen uit palmolie.
Voor het verbouwen van voedselgewassen zoals palmolie is veel
landbouwgrond nodig, wat leidt tot landconflicten en ontbossing.
Hierbij komen grote hoeveelheden broeikasgassen vrij. Dit effect zou
door de overheid moeten worden meegerekend, vinden de milieu- en
ontwikkelingsorganisaties.
`We gaan toch niet regenwouden en orang-oetans om zeep helpen om in
Nederland palmolie in onze autotank te gooien?', stelt Michiel van
Geelen, campagneleider bossen bij Greenpeace. `De potentie Volgens
Europese doelstellingen moet de verkeers- en vervoersector in 2020 voor
minimaal van echt groene alternatieven, zoals groen gas uit GFT-afval
en duurzaam opgewekte elektriciteit, is groot. De Tweede Kamer heeft
donderdag iets te kiezen: gaan we straks rijden op regenwouddiesel of
op groen gas uit aardappelschillen? Daarnaast moeten we natuurlijk
inzetten op minder brandstofverbruik door zuinige auto's en beter
openbaar vervoer.'
Rijden op elektriciteit of groen gas komt met het huidige beleid niet
van de grond. De milieu- en ontwikkelingsorganisaties adviseren, net
als de door de regering ingestelde Commissie Corbey, om de keuze niet
louter aan de markt te laten, maar rijden op elektriciteit en
biobrandstoffen uit reststromen ook daadwerkelijk te stimuleren door
hiervoor aparte doelstellingen op te nemen. De regering heeft dit
advies vooralsnog genegeerd.
Het rapport van het Institute for European Environmetal Policy (The
Indirect Land Use Change Impact of the Use of Biofuels in the EU) dat
donderdag wordt aangeboden aan de Kamercommissie Infrastructuur en
Milieu is hier te lezen.
Contact informatie
*
Donderdag 27 januari 2011
09:45 - 10:00u: Aanbieding van onderzoek en brief aan de Commissie
Infrastructuur en Milieu, Tweede Kamer
Door: Greenpeace, Natuur en Milieu, Milieudefensie en Oxfam Novib
Algemeen Overleg Tweede Kamercommissie: 10:00 - 12:00u
Greenpeace