Adfiz


DAS zet winst centraal, niet de klant

Adfiz: "Het gaat niet om wat mag, maar om wat goed is voor de klant"

Adfiz is met stomheid geslagen door de aankondiging van DAS om als incentive stedentrips weg te geven aan tussenpersonen die "zo veel mogelijk nieuwe productie aanbrengen". DAS put zich uit in het vergoelijken van de eigen actie, doordat kennisoverdracht het uitgangspunt zou zijn, dat overleg met het Verbond van Verzekeraars heeft plaatsgevonden en dat ze "niets doen wat niet mag". Adfiz had echter begrepen dat het leitmotiv bij verzekeraars niet langer was: alles doen wat wettelijk mag, maar dat de klant voortaan centraal staat. Adfiz ziet in deze actie geen enkele plaats voor het klantbelang en roept DAS dan ook op om deze actie direct in te trekken, vooruitlopend op het door intermediairs én verzekeraars gewenst algeheel bonusverbod.

Daarnaast raadt Adfiz haar leden nadrukkelijk af deel te nemen aan deze actie: "Slecht voor de klant, slecht voor ons imago. De schadeverzekeringsbranche functioneert al jaren uitstekend voor de klant en dat willen wij coûte que coûte zo houden." Adfiz pleit dan ook al enige tijd voor een bonusverbod op schadeverzekeringen.

Verder is Adfiz verbaasd over het standpunt van het Verbond, met wie DAS deze actie heeft besproken. Adfiz kan zich niet voorstellen dat dit past binnen de visie die het Verbond uitdraagt, met name daar waar continu wordt gewaarschuwd tegen het `waterbedeffect'.