Adfiz
DAS zet winst centraal, niet de klant
Adfiz: "Het gaat niet om wat mag, maar om wat goed is voor de klant"
Adfiz is met stomheid geslagen door de aankondiging van DAS om als
incentive stedentrips weg te geven aan tussenpersonen die "zo veel
mogelijk nieuwe productie aanbrengen". DAS put zich uit in het
vergoelijken van de eigen actie, doordat kennisoverdracht het
uitgangspunt zou zijn, dat overleg met het Verbond van Verzekeraars
heeft plaatsgevonden en dat ze "niets doen wat niet mag". Adfiz had
echter begrepen dat het leitmotiv bij verzekeraars niet langer was:
alles doen wat wettelijk mag, maar dat de klant voortaan centraal
staat. Adfiz ziet in deze actie geen enkele plaats voor het klantbelang
en roept DAS dan ook op om deze actie direct in te trekken,
vooruitlopend op het door intermediairs én verzekeraars gewenst
algeheel bonusverbod.
Daarnaast raadt Adfiz haar leden nadrukkelijk af deel te nemen aan deze
actie: "Slecht voor de klant, slecht voor ons imago. De
schadeverzekeringsbranche functioneert al jaren uitstekend voor de
klant en dat willen wij coûte que coûte zo houden." Adfiz pleit dan ook
al enige tijd voor een bonusverbod op schadeverzekeringen.
Verder is Adfiz verbaasd over het standpunt van het Verbond, met wie
DAS deze actie heeft besproken. Adfiz kan zich niet voorstellen dat dit
past binnen de visie die het Verbond uitdraagt, met name daar waar
continu wordt gewaarschuwd tegen het `waterbedeffect'.