Online-koper geeft liever geen persoonlijke gegevens prijs

25/01/2011 13:45

MSL

Recentelijk is er onrust in de media ontstaan over de behandeling van data online. Onderzoek van Klarna bevestigt dat veel mensen het nog steeds niet veilig vinden om via internet persoonlijke gegevens prijs te geven. Bovendien hebben consumenten het product liever eerst in handen, voordat zij tot de aankoop overgaan. Dit kan een reden zijn waarom consumenten nog altijd minder online kopen dan in de winkel.

Hoewel de Nederlandse e-commerce in een positieve trend zit, koopt een ruime meerderheid van de Nederlanders niet meer dan een keer per kwartaal iets online. Daarnaast worden voorgenomen online aankopen niet altijd doorgezet. De meest voorkomende reden waarom een voorgenomen aankoop op internet wordt geannuleerd is het moeten prijsgeven van persoonlijke informatie online. Van de ondervraagden geeft 42% aan hier een probleem mee te hebben. Andere belangrijke redenen voor het afbreken van een online aankoop zijn bijvoorbeeld een te ingewikkelde procedure bij de 'online kassa', niet de gevraagde informatie voor handen te hebben of de webwinkel bood alleen vooraf betaalmogelijkheden aan.

Het onderzoek naar het online koopgedrag van Nederlandse consumenten onder 1000 online shoppers door TNS NIPO is gedaan in opdracht van Klarna, het Zweedse bedrijf voor factuurgebaseerde online betaaloplossingen. Klarna biedt klanten de mogelijkheid achteraf te betalen.

'Uit het onderzoek blijkt ook dat Nederlandse consumenten liever een product eerst in handen houdt, voordat tot aankoop wordt overgegaan. Bij Klarna kunnen klanten achteraf te betalen. Bovendien hoeft de consument via ons maar een minimum aan persoonlijke informatie via internet te delen' aldus Magnus Fredin, hoofd Sales Europe van Klarna.

'Wanneer een webwinkel de Klarna betaaloplossing heeft geïntegreerd dient de Nederlandse consument bij een online aankoop alleen zijn geboortedatum, telefoonnummer, naam en adres in te vullen bij de 'online kassa'. De bestelling kan direct worden geleverd door de webwinkel, terwijl de consument het product pas binnen 14 dagen hoeft te betalen. Dit geeft de klant voldoende tijd om het product grondig te inspecteren voordat hij of zij besluit het geld over te maken. Op geen enkel moment in het betalingsproces dient de consument dus zijn betaalgegevens prijs te geven, resulterend in maximale veiligheid voor de consument", aldus Fredin.

Tegelijkertijd komt Klarna de webwinkels tegemoet door alle risico's van krediet- en fraudeverlies op zich te nemen. De e-tailer wordt dus altijd uitbetaald voor de gedane aankoop in hun webwinkel, onafhankelijk of de consument wel of niet de rekeningen betaalt.

De betaaloplossingen die Klarna aanbiedt zijn relatief nieuw op de Nederlandse markt, Klarna biedt naast Klarna Factuur ook Klarna Account aan de consument. Klarna Account is een service die de mogelijkheid biedt om alle online aankopen van de consument te combineren tot één overzichtelijke rekening aan het einde van de maand. Consumenten kunnen dan een flexibel betalingsschema kiezen, variërend van de betaling van het volledige bedrag tot het betalen in termijnen uitstrekkend over een periode van maximaal 24 maanden.

Omdat veiligheid voor de consument in veel gevallen leidt tot frequentere en grotere aankopen, dragen Klarna's betaaloplossingen bij aan een grote omzet voor e-commerce detailhandelaren.