Witteveen en Bos
Deense regering kiest voor tunnelontwerp Fehmarn Belt
(25-01-2011)
Begin 2009 heeft het Deense parlement het verdrag voor de bouw van een
vaste oeververbinding tussen Denemarken en Duitsland bekrachtigd.
Femern A/S is belast met de toekomstige realisatie en exploitatie van
dit omvangrijke project. In opdracht van dit bureau, dat is opgericht
door het Deense ministerie van Transport, zijn parallel een brug- en
een tunnelontwerp ontwikkeld.
Langste afgezonken tunnel ter wereld
Eind 2010 is door Femern A/S aan de Deense verkeersminister het advies
uitgebracht om te kiezen voor de onderzeese tunnel. De Deense regering
heeft medio januari 2011 besloten dit advies over te nemen en ziet
daarmee af van het oorspronkelijke plan voor een gigantische brug.
Gebleken is dat de kosten van een tunnel ten opzichte van een brug een
stuk lager liggen en dat er minder risico's zijn voor milieu en
scheepvaart. De joint venture Ramboll-Arup-TEC is verantwoordelijk voor
het tunnelontwerp. TEC (Tunnel Engineering Consultants) is een
samenwerkingsverband tussen DHV, Royal Haskoning en Witteveen+Bos. De
19 kilometer lange afgezonken tunnel wordt daarmee de langste
zinktunnel ter wereld.
Bouwkostenraming
De verbinding bestaat uit een autoweg met twee keer twee rijstroken en
een tweesporige treintunnel. De kosten voor de realisering zijn geraamd
op 6,6 miljard euro. Dit is inclusief de aanpassing van de
infrastructuur op het Deense en Duitse vasteland. De voorbereidende
ontwerpwerkzaamheden nemen naar verwachting nog drie jaar in beslag.
Doel is om de verbinding eind 2020 in gebruik te nemen. Witteveen+Bos
heeft een grote bijdrage geleverd aan het zinktunnelontwerp en het
onderdeel `marine works' met onder meer het natte grondverzet en het
afzinkproces. Daarnaast hebben wij de bouwkostenraming opgesteld voor
het gehele project.