Witteveen en Bos

Deense regering kiest voor tunnelontwerp Fehmarn Belt

(25-01-2011)

Begin 2009 heeft het Deense parlement het verdrag voor de bouw van een vaste oeververbinding tussen Denemarken en Duitsland bekrachtigd. Femern A/S is belast met de toekomstige realisatie en exploitatie van dit omvangrijke project. In opdracht van dit bureau, dat is opgericht door het Deense ministerie van Transport, zijn parallel een brug- en een tunnelontwerp ontwikkeld.

Langste afgezonken tunnel ter wereld

Eind 2010 is door Femern A/S aan de Deense verkeersminister het advies uitgebracht om te kiezen voor de onderzeese tunnel. De Deense regering heeft medio januari 2011 besloten dit advies over te nemen en ziet daarmee af van het oorspronkelijke plan voor een gigantische brug. Gebleken is dat de kosten van een tunnel ten opzichte van een brug een stuk lager liggen en dat er minder risico's zijn voor milieu en scheepvaart. De joint venture Ramboll-Arup-TEC is verantwoordelijk voor het tunnelontwerp. TEC (Tunnel Engineering Consultants) is een samenwerkingsverband tussen DHV, Royal Haskoning en Witteveen+Bos. De 19 kilometer lange afgezonken tunnel wordt daarmee de langste zinktunnel ter wereld.

Bouwkostenraming

De verbinding bestaat uit een autoweg met twee keer twee rijstroken en een tweesporige treintunnel. De kosten voor de realisering zijn geraamd op 6,6 miljard euro. Dit is inclusief de aanpassing van de infrastructuur op het Deense en Duitse vasteland. De voorbereidende ontwerpwerkzaamheden nemen naar verwachting nog drie jaar in beslag. Doel is om de verbinding eind 2020 in gebruik te nemen. Witteveen+Bos heeft een grote bijdrage geleverd aan het zinktunnelontwerp en het onderdeel `marine works' met onder meer het natte grondverzet en het afzinkproces. Daarnaast hebben wij de bouwkostenraming opgesteld voor het gehele project.