Gemeente Lopik

Persgesprek 25 januari 2011

P E R S B E R I C H T
Postbus 50 3410 CB LOPIK Raadhuisplein 1 Tel : (0348) 55 99 55 Fax: (0348) 55 15 88

Nadat het presidium de agenda heeft bepaald van de commissie- en raadsvergadering van de gemeente Lopik worden de belangrijkste onderwerpen toegelicht via een persbericht en persgesprek.

Agendapunten commissie 25 januari 2011 en raad 1 februari 2011 Toekomstvisie gemeente Lopik 2030
Het college stelt de raad voor de Toekomstvisie gemeente Lopik 2030 vast te stellen. De Toekomstvisie bevat de strategische hoofdlijnen, een missie en een aantal ambities die de gemeente Lopik richting 2030 wil realiseren. Het zijn ambities die geen compleet nieuwe koers betekenen, maar wel nieuwe accenten leggen. De Toekomstvisie moet nader worden geconcretiseerd in programma's en projecten. In augustus 2008 heeft de gemeente Lopik in samenwerking met de provincie Utrecht een "Kwaliteitsmeting gemeente Lopik" opgesteld. In deze kwaliteitsmeting stond de vraag centraal of de kwaliteit van het gemeentelijke functioneren (het "kunnen") in overeenstemming was met de lokale ambities (het "willen"). Dit bleek grotendeels het geval te zijn. Desondanks was een aantal verbeterpunten opgenomen. Eén verbeterpunt betrof de wens en noodzaak van het opstellen van een lange termijn visie, een zogenaamde strategische visie voor de gemeente Lopik. Met een samenhangend en sterk strategisch document dat de toekomst uitstippelt en specifiek inspeelt op de gemeentelijke kwaliteiten, zou de gemeente Lopik onder meer een duidelijke positie in regionaal en provinciaal verband kunnen innemen. De raad heeft de burgemeester bij haar benoeming de opdracht gegeven een dergelijke visie op te stellen. Met behulp van een interne ambtelijke projectgroep en externe ondersteuning is een interactief proces gestart met inwoners, maatschappelijk middenveld en bestuur. Uitgangspunt was dat de visie niet alleen een product is van het gemeentebestuur en de ambtelijke organisatie, maar van en voor de inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties in de gemeente Lopik. Hun inbreng heeft dan ook zwaar gewogen bij het maken van de keuzes. Tijdens diverse bijeenkomsten is uitgebreid gesproken over de huidige situatie, trends en ontwikkelingen en de sterkten, zwakten, kansen en bedreigingen van de gemeente Lopik. Dit is gebeurd aan de hand van vier domeinen: samenleven, ruimte en economische structuur, overheid en inwoners, imago en positionering in de regio. Er zijn vier ambities opgesteld: landelijk gebied versterken en ontsluiten, levendige linten, ondernemend Lopik in MKB en ZZP, vitale schakel in de Lopikerwaard. Deze ambities passen bij de schaal, de maat en het karakter van de gemeente Lopik, bij het bestuur en in de inwoners. Juist het willen behouden van dat wat

goed is, zal - gelet op de demografische ontwikkelingen - al een grote inspanning en actieve inzet vergen. Een ruimtelijke vertaling van deze visie in een structuurvisie is een belangrijke en wettelijke verplichte stap. Ook wordt een woonvisie opgesteld, gebaseerd op het uitgevoerde woningbehoefteonderzoek. Daarnaast vormt de ontwikkeling van de MOB-complexen een belangrijk project voor de komende decennia.

Aanbestedingsvorm Dorpshuis Lopik
Het college stelt de raad voor eenmalig af te wijken van de `Nota aanbestedingsbeleid gemeente Lopik'. Hierdoor kan een co-makershipcontract worden aangegaan voor de realisatie van het Dorpshuis Lopik. De gemeenteraad heeft op 28 september 2010 onder voorwaarden besloten tot de bouw van een Dorpshuis in Lopik geïntegreerd met het gemeentehuis. Voor de realisatie zijn verschillende vormen van aanbesteden mogelijk. Voor de realisatie van de gemeentewerf en brandweerkazerne in Lopik is destijds gekozen voor een co-makershipcontract met Grontmij. Dit wordt ook voorgesteld voor de realisatie van Dorpshuis Lopik. Bij een dergelijk contract wordt aan één externe partij opdracht verstrekt voor de realisatie van het Dorpshuis Lopik, waarbij deze de drie hoofdpercelen bouwkundig, installaties en civiel meervoudig onderhands zal aanbesteden. De diensten van de externe partij worden niet meervoudig aanbesteed en dat wijkt af van het gemeentelijk aanbestedingsbeleid. Conform Europees aanbestedingsbeleid is dit toegestaan. Grontmij is al betrokken bij de gehele voorbereiding. Dit geeft in tijd, maar ook uit financieel oogpunt een voordeel ten opzichte van een geheel nieuwe partij. Het college is voorstander van een comakershipcontract.

Toekennen subsidie uit reserve Accommodatiefonds
Het college stelt de raad voor een subsidie te verlenen aan Stichting VOCUS van maximaal 18.980,26 en een subsidie van maximaal 1.904,40 aan R.V. en P.C. de Benschopper Ruiters. Het totaalbedrag van 20.884,66 kan worden onttrokken aan de reserve Accommodatiefonds. De gemeenteraad heeft op 2 november 2010 de Begroting 2011 en het Welzijnsprogramma 2011 vastgesteld. Het Accommodatiefonds maakt onderdeel uit van het Welzijnsprogramma. Verenigingen kunnen subsidie aanvragen uit het Accommodatiefonds. Er zijn vier aanvragen ingediend. De aanvraag van R.V. en P.C. de Benschopper Ruiters voor het vervangen van de toiletaccommodatie en het hekwerk voldoet aan de voorwaarden. De aanvraag van Stichting VOCUS voor renovatie van de grote zaal en het terrein bevat een aantal onderdelen dat niet subsidiabel is en voldoet daardoor slechts gedeeltelijk aan de voorwaarden. Het college stelt voor aan beide een subsidie toe te kennen van maximaal een derde van de daadwerkelijke investering. Als uit de eindafrekening blijkt dat de bouwkosten minder bedragen, zal het subsidiebedrag naar beneden worden bijgesteld.

Eventuele meerkosten van de bouw worden niet door een aanvullende subsidie vergoed. Na oplevering en controle van de bouwwerkzaamheden en toezending van de gespecificeerde eindafrekening wordt de subsidie overgemaakt. Onderstaand agendapunt is door het presidium rechtstreeks op de agenda van de raad geplaatst en wordt niet behandeld in de commissievergadering.

Agendapunt raad 1 februari 2011
Controleprotocol voor de accountantscontrole
Het college stelt de raad voor het controleprotocol voor de accountantscontrole op de jaarrekening 2010 vast te stellen. Op 31 augustus 2010 heeft de gemeenteraad ingestemd met de opdrachtbevestiging aan Ernst & Young Accountants voor de accountantscontrole over het boekjaar 2010. Vooruitlopend op de controle moet de raad jaarlijks een controleprotocol vaststellen. Het doel is nadere aanwijzingen aan de accountant te geven over de reikwijdte van de accountantscontrole, de daarvoor geldende normstellingen en de daarbij verder te hanteren goedkeuring- en rapporteringtoleranties. De raad kan de accountant alleen nadere aanwijzingen geven voor zover deze uitgaan boven de wettelijke minimumeisen. Lopende projecten in de gemeente Lopik, gerangschikt naar portefeuillehouder. Portefeuillehouder: Burgemeester R.G. Westerlaken-Loos: Algemene en bestuurlijke zaken, Intergemeentelijke samenwerking, Coördinatie beleid, Dualisme, Openbare orde en veiligheid, Buurtbemiddeling, Representatie, Communicatie, Personeel en organisatie, Burgerzaken, Dienstverlening, Gezondheidszorg en Economische Zaken. Daarnaast behartigt zij de projecten Lopik 2030 (strategische visieontwikkeling) en Ontwikkeling Klantcontactcentrum.

Nationale Voorleesdagen
De Nationale Voorleesdagen en het Voorleesontbijt zijn van 19 tot en met 29 januari 2011. Kinderdagverblijven, peuterspeelzalen, basisscholen, bibliotheken en boekhandels organiseren in die periode activiteiten rond voorlezen. Voorlezen aan kinderen is belangrijk. Het prikkelt de fantasie, ontwikkelt het taalgevoel en bezorgt hen veel plezier. Speciaal voor baby's, peuters en kleuters zijn er De Nationale Voorleesdagen. Deze dagen hebben als doel het voorlezen aan kinderen die zelf nog niet kunnen lezen, te bevorderen. Zo worden kleintjes grote lezers. Voorlezen is niet alleen gezellig en leuk, maar ook erg goed voor de taalontwikkeling van kinderen. Daarom komen er dit jaar bij alle peuterspeelzalen in de gemeente Lopik personen voorlezen, die op allerlei gebied betrokken zijn bij de ontwikkeling van de peuters.

Op vrijdagochtend 28 januari 2011 leest wethouder Ina de Korte-de With (portefeuillehouder onderwijs) van 09.00 tot 10.30 uur voor aan de peuters van peuterspeelzaal 't Peuterstekkie in Polsbroek. In Jaarsveld leest Miep van Dam, medewerker van de regiobibliotheek afdeling Lopik, voor. In Benschop leest Jessica Donker, logopediste, voor. In Lopikerkapel leest Daniëlle van Blerk voor. Zij is coördinator van de peuterspeelzaal en leerkracht groep 1. In Lopik en Cabauw lezen de vaste voorleesdames van Bibliotheek Lek & IJssel voor. Zij komen elke week de peuters een half uur voorlezen.

Gemeente Lopik sluit contract met Dierenambulance IJsselstein Sinds 1 januari 2011 kunnen inwoners van de gemeente Lopik die een gezond, gewond of dood dier hebben gevonden, contact opnemen met Dierenambulance IJsselstein. Via telefoonnummer 06 - 15 40 69 57 is Dierenambulance IJsselstein 24 uur per dag en zeven dagen per week bereikbaar. Op 25 januari 2011 ondertekenen beide partijen het contract. De gemeente heeft een zorgplicht voor gewonde en dode dieren. De uitvoerende taken die daarbij horen, zijn per 1 januari 2011 overgenomen door Dierenambulance IJsselstein. Per deze datum heeft de gemeente Lopik het contract met Dierenambulance Gouda en Omstreken (DAGO) beëindigd. Op 25 januari 2011 ondertekenen de gemeente Lopik en Dierenambulance IJsselstein het contract. Dierenambulance IJsselstein is onderdeel van de Stichting Huisdieren Vervoer Service (HVS). Dit is een stichting zonder winstoogmerk opgericht door Dierenkliniek IJsselstein. De vrijwilligers zijn opgeleid in de eerste hulpverlening, het stabiliseren van dieren en beschikken over een uitgebreide uitrusting en vervoer. Overleden huisdieren worden gefotografeerd en twee weken bewaard voor identificatie. Portefeuillehouder; Wethouder G.J. Spelt:1e loco-burgemeester. Ruimtelijke ontwikkeling en beheer, Vergunningverlening en handhaving, Volkshuisvesting, Verkeer, Infrastructuur en gemeentewerken, Gemeentereiniging, Grondexploitatie en Accommodaties en gebouwenbeheer. Daarnaast behartigt hij de projecten Centrumplan (herontwikkeling centrum Lopik-dorp), Woningbouwprojecten en Revitalisering bedrijventerrein.

Nieuwe methode afvalinzameling
Sinds 1 januari 2011 zamelt de gemeente Lopik het restafval zelf in, net als het groente-, fruit- en tuinafval (gft-afval). Hierdoor zijn vanaf 2011 de meeste afvalstromen in handen van de gemeente. Voor het klaarzetten van de grijze en bruine container is er voor de inwoners van de gemeente Lopik een aantal zaken veranderd. De grijze en bruine container worden tweewekelijks op dezelfde dag geleegd. Dit betekent niet dat het restafval en gft-afval ook in dezelfde perskraakwagen worden

geleegd. Het legen gebeurt door twee aparte kraakwagens zodat de verschillende afvalstromen niet door elkaar komen. Beide afvalstromen worden afzonderlijk verwerkt. In december 2010 hebben de inwoners van de gemeente Lopik de Afvalkalender 2011 met nieuwe inzamelroutes en -data ontvangen met een brief over de nieuwe methode van afvalinzameling. Gelijktijdig met de verandering van de wijze van afvalinzameling bekijkt de gemeente of er wellicht meer en/of grotere opstelplaatsen moeten worden gerealiseerd. Omdat de gemeente het inzamelen volledig in eigen beheer doet, kan snel worden gesignaleerd of en zo ja waar praktische oplossingen nodig zijn. Inwoners kunnen eventuele problemen melden via Meldpunt Buitenruimte, telefoon (0348) 55 99 85, e-mail meldpunt@lopik.nl De Afvalkalender 2011, informatie over de gewijzigde methode van afvalinzameling en inzamelroutes zijn eveneens te vinden op de gemeentelijke website www.lopik.nl Portefeuillehouder: Wethouder K.A.C. de Korte-de With: 2e locoburgemeester. Wet maatschappelijke ondersteuning, Kinderopvang, Sociale zaken, Vreemdelingenbeleid en Onderwijs, leerplicht, volwasseneneducatie en inburgering. Daarnaast behartigt zij het project Centrum voor Jeugd en Gezin. Wethouder De Korte is verhinderd voor het persgesprek. Portefeuillehouder: Wethouder W.F. Perlot: 3e loco-burgemeester. Sport, Kunst en cultuur, Wijk- en buurtbeheer, Natuur, landschap en milieu, Waterplan, Recreatie en toerisme, Monumentenzorg, Informatiebeleid en automatisering en Financiën. Daarnaast behartigt hij de projecten Dorpshuis Lopik (nieuwbouw) en Dorpshuis Benschop (renovatie). Wethouder Perlot is verhinderd voor het persgesprek. Lopik, 21 januari 2011