24 januari 2011
Score CITO-eindtoets in primair onderwijs van 531 naar 534 in 2014
Rotterdams onderwijs zet in op hoger resultaat
Meer effectieve leertijd, meer professionele scholen en meer betrokkenheid van ouders moeten de onderwijsprestaties van de Rotterdamse schoolkinderen verhogen. Belangrijkste punten zijn de focus op taal en rekenen, en meer resultaatgerichtheid van de scholen. Dat staat in het programma Beter Presteren, het eerste deel van het Rotterdams Onderwijsbeleid 2011-2014, dat de Rotterdamse schoolbesturen en wethouder Hugo de Jonge (Onderwijs, Jeugd en Gezin) vandaag samen hebben aangeboden aan Onderwijsminister Van Bijsterveldt tijdens het eerste Rotterdamse Onderwijscafé van 2011 op basisschool De Catamaran.
Meer leertijd, professionele scholen en ouderbetrokkenheid
Beter Presteren is een gezamenlijk programma van schoolbesturen en de gemeente Rotterdam en richt zich op het verhogen van de onderwijsresultaten en het maximaal benutten van talenten. Rotterdam kiest daarbij voor drie duidelijke hoofdthema's:
Meer leertijd
Rotterdam gaat leerlingen op drie momenten in hun schoolloopbaan meer leertijd aanbieden. Onderzoek wijst uit dat hoe jonger peuters instromen in de voor- en vroegschoolse educatie (VVE), hoe groter de kans dat zij zonder een taalachterstand aan het primair onderwijs beginnen. Rotterdam wil daarom als eerste stad starten met een pilot met zogenoemde 'Groepen 0' voor twee- en driejarigen, waardoor de voorschool op een speelse manier aan de basisschool wordt gekoppeld. Voor deze groep komt minimaal één leerkracht op hbo-niveau te staan. Kinderen komen minimaal vijf dagdelen naar groep 0, in plaats van de huidige vier. Bij het introduceren van de groep 0 rekent Rotterdam op de steun van het ministerie van OCW. De extra leertijd in het primair en voortgezet onderwijs (brede school) wordt de komende jaren specifieker gericht op hogere onderwijsresultaten. Meer vakantiescholen moeten leerlingen beter voorbereiden op de overgang naar het voortgezet onderwijs en voorkomen dat de taalvaard
igheden van kinderen in de zomervakantie achteruit gaan.
Professionele scholen
Verhoging van onderwijsresultaten vraagt om professionele scholen, waar schoolleiding en leerkrachten gemotiveerd zijn om resultaatgericht te werken. Rotterdam zet in op het verder verhogen van de kwaliteit van de Rotterdamse lerarenopleidingen en een betere samenwerking tussen de Rotterdamse scholen, voor betere aansluiting tussen vraag en aanbod van leerkrachten. Naast actieve werving voor onderwijsopleidingen onder leerlingen in het voortgezet onderwijs en studenten, aan de ROC's en de universiteit, gaan schoolbesturen hun verwachte vraag naar leraren komende jaren actief neerleggen bij de lerarenopleidingen in de stad. Ook gaat Rotterdam deelnemen aan landelijke programma's voor de professionalisering van leerkrachten.
Ouderbetrokkenheid
De betrokkenheid van ouders is essentieel voor de schoolprestaties van een kind. Daarom gaan scholen ouders meer betrekken bij de schoolcarrière van hun kinderen. Bij inschrijving van een leerling op een school vindt een gesprek plaats tussen ouders, school en leerling. School en ouders maken afspraken met elkaar over wat zij van elkaar mogen verwachten en waarop zij aanspreekbaar zijn.
Twee arrangementen
Het bestaande ISO-arrangement (intensieve schoolontwikkeling en -begeleiding voor zwakke scholen) wordt uitgebreid naar mbo-opleidingen. Nieuw is het nieuwe Topklassenarrangement voor de overige scholen in het primair en voortgezet onderwijs. Het Topklassenarrangement is erop gericht de scholen hun kwaliteit van het onderwijs verder te laten verhogen. In 2011 kunnen maximaal vijftig scholen instappen die het arrangement verder mee ontwikkelen. In een periode van twee jaar moeten alle Rotterdamse scholen in het primair en voortgezet onderwijs meedoen in het topklassenarrangement.
Openheid en resultaatgerichtheid
Volgens wethouder Hugo de Jonge moeten Rotterdamse kinderen de kans krijgen om hun talenten maximaal te ontplooien: "Juist in Rotterdam, waar een inhaalslag moet worden gemaakt ten opzichte van veel andere steden, is het verhogen van de onderwijsresultaten cruciaal. Dat vraagt om ambitie en openheid over resultaten om zo te leren van elkaar. Maar ook om het nemen van verantwoordelijkheid om goed onderwijs te bieden dat talent tot ontwikkeling brengt, leerlingen uitdaagt het beste uit zichzelf te halen en jongeren weerbaar maakt voor de arbeidsmarkt van morgen."
Schoolbesturen en gemeente leggen de lat de komende jaren hoog als het gaat om het verhogen van de resultaten in het Rotterdamse onderwijs. Aan het eind van deze collegeperiode moeten de scores voor taal en rekenen significant dichter bij het landelijk gemiddelde liggen. Dit betekent onder andere een verhoging van de score op de CITO-eindtoets in het primair onderwijs van 531 naar 534.
Voor en door het onderwijsveld
De afgelopen maanden is intensief gesproken met leerkrachten, leerlingen, ouders, schoolleiders en schoolbesturen over de kansen en uitdagingen voor het Rotterdams onderwijs de komende jaren. Deze discussies werden gevoerd in de klas, in lerarenkamers, tijdens een drukbezocht Onderwijscafé en men kon online reageren. Resultaat is een ambitieus gemeenschappelijk programma van schoolbesturen en de gemeente Rotterdam.
Gemeente Rotterdam