Bedrijven gaan over op Visueel Jaarverslag
RedactiePartners MediaGroep ontwikkelt jaarverslag dashboard
Amsterdam, 20110124 -- Steeds meer bedrijven zetten hun jaarverslag om in online beeldtaal. De reden: meer bezoekers, meer feedback, meer rendement. Daarnaast kunnen bedrijven in visuele jaarverslagen persoonlijker communiceren met de diverse stakeholders.
Om op deze vraag in te spelen, ontwikkelde RedactiePartners MediaGroep een toolkit voor het visualiseren van het jaarverslag. De mogelijkheden worden toegelicht - hoe kan het ook anders - in dit filmpje.
Volgens directeur Martijn Bennis laten veel bedrijven de kans liggen om van hun jaarverslag een marketing en pr-tool te maken. "Een boodschap bestaat uit zoveel meer dan informatie alleen: toon, lichaamstaal, beelden. Kale informatie komt nauwelijks aan. Een jaarverslag in tekst en wat foto's, is dan ook niet de meest effectieve. Film, animatie, gesproken tekst en interactieve grafieken, zijn veel krachtiger. Dat blijkt ook: webbezoekers klikken 10 keer vaker op een filmpje dan op geschreven tekst en de boodschap komt beter aan."
Bennis verwacht de komende jaren dan ook een ommekeer: "Het is niet de vraag of het jaarverslag online in beeldtaal wordt gezet, de vraag is welke delen nog in tekst of in hard copy moeten verschijnen". Online beeldinformatie vindt bovendien eenvoudiger zijn weg via social media waardoor het bereik, ook in kwantitatieve zin, sterk wordt vergroot.
Een visueel jaarverslag is veel meer dan een jaarlijks verstilde rapportage. Het is een doorlopende presentatie van een bedrijf in de volle breedte die op ieder verslagmoment wordt geactualiseerd. Hiervoor kan een aparte website worden gebruikt of een pagina binnen de bestaande site.
Met het Visuele Jaarverslag wordt de doelgroep van het jaarverslag verbreed van (primair) aandeelhouders naar alle interne en externe stakeholders, waaronder (potentiële) afnemers en toptalent op de arbeidsmarkt. De gebruiker kiest het voor hem relevante onderwerp en wordt binnen een paar minuten op een aantrekkelijke wijze geïnformeerd.
Toelichting kan worden verkregen bij Martijn Bennis, directeur RedactiePartners MediaGroep, 020 524 04 80, martijn.bennis@redactiepartners.nl