Philips
Philips beoogt groei op Indiase markt voor keukenapparatuur met overname
Preethi
24 januari, 2011
Amsterdam (Nederland) en Chennai (India) - Koninklijke Philips
Electronics (AEX: PHI, NYSE: PHG) heeft vandaag bekendgemaakt dat
overeenstemming is bereikt over de overname van de activa van Preethi,
een toonaangevende fabrikant van keukenapparatuur in India. Deze stap
maakt Philips tot de onbetwiste leider in dit bijzonder snel groeiende
segment van de Indiase markt voor huishoudelijke apparatuur. De
financiële details van de transactie zijn niet bekendgemaakt.
Op dit moment realiseert de Philips-sector Consumer Lifestyle al bijna
40% van de omzet op opkomende markten. Met de overname van Preethi
onderstreept Philips dan ook zijn inzet voor het bevorderen van lokale
innovatie, onder meer door vergroting van zijn industriële en
commerciële aanwezigheid op opkomende markten.
"Om groeimogelijkheden op de markt voor keukenapparatuur te benutten,
hebben we een diepgaand inzicht nodig in de behoeften van lokale
consumenten en moeten we daar de juiste oplossingen voor aanbieden",
aldus Pieter Nota, CEO van Philips Consumer Lifestyle. "Door voort te
bouwen op de unieke lokale kennis, bewezen kwaliteit en het omvangrijke
distributeurs- en dealernetwerk van Preethi, creëren we een goede basis
voor groei op een van de meest dynamische markten voor keukenapparatuur
ter wereld."
Het in 1978 opgerichte Preethi heeft haar hoofdkantoor in Chennai
(India) en heeft circa 850 medewerkers in dienst. De onderneming
produceert een brede reeks keukenapparaten, toegesneden op de behoeften
van Indiase consumenten. Dankzij een uitgebreid netwerk van
klantenservicecentra, distributeurs en dealers heeft Preethi een
aanzienlijke aanwezigheid in heel India, met name in het zuiden van het
land.
Preethi realiseert al enkele jaren tweecijferige omzetgroei met haar
activiteiten. Verwacht wordt dat de vraag naar Preethi-producten zal
toenemen door de snelle groei van de middenklasse in India, die volgens
prognoses zal stijgen naar meer dan 580 miljoen mensen in 2025, ruim
een vertienvoudiging ten opzichte van 2007.
"Sinds de introductie van onze eerste producten, meer dan 30 jaar
geleden, is Preethi uitgegroeid tot een van de meest succesvolle en
vertrouwde merken op de Indiase markt voor keukenapparatuur", aldus
T.T. Varadarajan, bestuursvoorzitter en algemeen directeur van Preethi.
"Met Philips komt onze toekomst er nog rooskleuriger uit te zien. Zowel
onze klanten als onze medewerkers zullen profiteren van de
gecombineerde kracht van onze twee organisaties." De heer Varadarajan
zal de Preethi-activiteiten binnen Philips blijven leiden.
Na afronding van deze transactie in het tweede kwartaal van 2011, die
afhankelijk is van bepaalde contractuele en andere voorwaarden (zoals
goedkeuring door de autoriteiten), zal Preethi deel uitmaken van de
business group Domestic Appliances binnen de Philips-sector Consumer
Lifestyle. Preethi zal worden geleid vanuit het nieuwe internationale
hoofdkantoor van de business group in Shanghai, waar Murali Sivaraman,
voormalig CEO van Philips India, aan het hoofd staat.
---
Voor meer informatie over dit persbericht kunt u contact opnemen met:
Santa van der Laarse
Philips Corporate Communications
Tel: +31 20 59 77209
Email: santa.van.der.laarse@philips.com
Moushumi Dutt
Philips Corporate Communications India
Tel: + 91-124-4606018
Email: moushumi.dutt@philips.com
---
Over Koninklijke Philips Electronics
Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een
onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg
en welzijn, dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van leven
van mensen door middel van tijdige innovaties. Als toonaangevende
onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en lighting
integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte
oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en
behoeften van de klant en zijn merkbelofte van "sense and simplicity".
Philips heeft wereldwijd circa 119.000 werknemers in dienst, verspreid
over meer dan 60 landen. Met een omzet van EUR 25.4 miljard in 2010 is
de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg
en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe
verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk
welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van
Flat-TV, scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en
mondverzorgingsproducten. Meer informatie over Philips vindt u
op www.philips.nl/nieuwscentrum.