Philips


Philips beoogt groei op Indiase markt voor keukenapparatuur met overname Preethi

24 januari, 2011

Amsterdam (Nederland) en Chennai (India) - Koninklijke Philips Electronics (AEX: PHI, NYSE: PHG) heeft vandaag bekendgemaakt dat overeenstemming is bereikt over de overname van de activa van Preethi, een toonaangevende fabrikant van keukenapparatuur in India. Deze stap maakt Philips tot de onbetwiste leider in dit bijzonder snel groeiende segment van de Indiase markt voor huishoudelijke apparatuur. De financiële details van de transactie zijn niet bekendgemaakt.

Op dit moment realiseert de Philips-sector Consumer Lifestyle al bijna 40% van de omzet op opkomende markten. Met de overname van Preethi onderstreept Philips dan ook zijn inzet voor het bevorderen van lokale innovatie, onder meer door vergroting van zijn industriële en commerciële aanwezigheid op opkomende markten.

"Om groeimogelijkheden op de markt voor keukenapparatuur te benutten, hebben we een diepgaand inzicht nodig in de behoeften van lokale consumenten en moeten we daar de juiste oplossingen voor aanbieden", aldus Pieter Nota, CEO van Philips Consumer Lifestyle. "Door voort te bouwen op de unieke lokale kennis, bewezen kwaliteit en het omvangrijke distributeurs- en dealernetwerk van Preethi, creëren we een goede basis voor groei op een van de meest dynamische markten voor keukenapparatuur ter wereld."

Het in 1978 opgerichte Preethi heeft haar hoofdkantoor in Chennai (India) en heeft circa 850 medewerkers in dienst. De onderneming produceert een brede reeks keukenapparaten, toegesneden op de behoeften van Indiase consumenten. Dankzij een uitgebreid netwerk van klantenservicecentra, distributeurs en dealers heeft Preethi een aanzienlijke aanwezigheid in heel India, met name in het zuiden van het land.

Preethi realiseert al enkele jaren tweecijferige omzetgroei met haar activiteiten. Verwacht wordt dat de vraag naar Preethi-producten zal toenemen door de snelle groei van de middenklasse in India, die volgens prognoses zal stijgen naar meer dan 580 miljoen mensen in 2025, ruim een vertienvoudiging ten opzichte van 2007.

"Sinds de introductie van onze eerste producten, meer dan 30 jaar geleden, is Preethi uitgegroeid tot een van de meest succesvolle en vertrouwde merken op de Indiase markt voor keukenapparatuur", aldus T.T. Varadarajan, bestuursvoorzitter en algemeen directeur van Preethi. "Met Philips komt onze toekomst er nog rooskleuriger uit te zien. Zowel onze klanten als onze medewerkers zullen profiteren van de gecombineerde kracht van onze twee organisaties." De heer Varadarajan zal de Preethi-activiteiten binnen Philips blijven leiden.

Na afronding van deze transactie in het tweede kwartaal van 2011, die afhankelijk is van bepaalde contractuele en andere voorwaarden (zoals goedkeuring door de autoriteiten), zal Preethi deel uitmaken van de business group Domestic Appliances binnen de Philips-sector Consumer Lifestyle. Preethi zal worden geleid vanuit het nieuwe internationale hoofdkantoor van de business group in Shanghai, waar Murali Sivaraman, voormalig CEO van Philips India, aan het hoofd staat.


---

Voor meer informatie over dit persbericht kunt u contact opnemen met:

Santa van der Laarse Philips Corporate Communications Tel: +31 20 59 77209 Email: santa.van.der.laarse@philips.com

Moushumi Dutt Philips Corporate Communications India Tel: + 91-124-4606018 Email: moushumi.dutt@philips.com
---

Over Koninklijke Philips Electronics

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg en welzijn, dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van tijdige innovaties. Als toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en lighting integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en behoeften van de klant en zijn merkbelofte van "sense and simplicity". Philips heeft wereldwijd circa 119.000 werknemers in dienst, verspreid over meer dan 60 landen. Met een omzet van EUR 25.4 miljard in 2010 is de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van Flat-TV, scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer informatie over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.