Rijksoverheid


24 januari 2011

Kamervragen bekostiging Leonardoscholen en zorgleerlingen

Hierbij stuur ik u het antwoord op vragen van het lid Elias (VVD) aan de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over de bekostiging van een Leonardoschool en het benoemen van een leerling met hoog IQ als zorgleerling. De vragen zijn tot mij gekomen met het kenmerk 2010Z19214 (ingezonden 13 december 2010) en 2010Z19539 (ingezonden 15 december 2010).

de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,

Marja van Bijsterveldt>Vliegenthart

Vragen van het lid Elias (VVD) aan de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over bezuinigingen Leonardo>onderwijs Stichting Primair Openbaar Onderwijs De Liemers. (Ingezonden 13 december 2010)
1
Bent u ermee bekend dat het Leonardo>onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen in Zevenaar door een structurele tekort waarmee de Stichting Primair Onderwijs De Liemers geconfronteerd wordt, vanaf 2011 alleen kan worden voortgezet wanneer ouders een veel hogere bijdrage gaan betalen?
Het is mij bekend dat de Stichting Primair Onderwijs De Liemers geen structureel tekort heeft rond het Leonardo>onderwijs, omdat deze stichting geen Leonardo>onderwijs aanbiedt.
Van de Stichting Primair Openbaar Onderwijs De Liemers is mij daarentegen wel bekend dat zij aangeeft een structureel financieringstekort te hebben voor het Leonardo>onderwijs.
2
Deelt u de mening dat het onwenselijk is dat ouders een hoge eigen bijdrage moeten betalen voor Leonardo>onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen?
Dat ouders een hoge bijdrage 'moeten' betalen voor onderwijs vind ik niet wenselijk. Maar ouders kiezen vrijwillig voor het Leonardo>onderwijs en daarvan is bekend dat er een ouderbijdrage wordt gevraagd.
3
Kunt u aangeven of u meer berichten hebben bereikt over bekostigingstekorten in het Leonardo>onderwijs?
Ja, er zijn meer geluiden dat scholen die Leonardo>onderwijs aanbieden moeite hebben om dit arrangement te financieren.

4
Bent u bereid te overwegen om eventueel een overbruggingsbudget uit het toegezegde budget van ¤ 30 miljoen 1) beschikbaar te stellen, in afwachting van het actieplan voor hoogbegaafde en excellente leerlingen dat u de Kamer voor 1 maart 2011 heeft toegezegd, voor die scholen die geconfronteerd worden met zodanige bekostigingsproblemen dat zij onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen niet langer kunnen bekostigen? Ik heb uw verzoek overwogen, maar niet overgenomen. De reden daarvoor is de volgende. Het Leonardo>concept wordt vrij strikt geformuleerd door de Leonardo stichting. Scholen kiezen zelf voor het Leonardo>concept. Dat het concept een zware last drukt op het budget van de school, weet de school van te voren. Als de scholen de financiering dan moeilijk geregeld krijgen, is het niet aan de overheid om bij te springen. Scholen kunnen ook kiezen voor een minder kostbaar concept om hun hoogbegaafde leerlingen een passend aanbod te doen. Er zijn ook veel scholen die andere, minder kostbare arrangementen voor hun hoogbegaafde leerlingen organiseren.
Mijn plannen voor hoogbegaafden zal ik dit voorjaar in het actieplan presenteren. Ik loop daar nu niet op vooruit door beschikbare middelen al uit te geven.

1) In het Regeerakkoord is ¤ 30 miljoen toegezegd voor het aanbieden van passend onderwijs aan hoogbegaafden

2010Z19539
Vragen van het lid Elias (VVD) aan de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over bezuinigingen Leonardo>onderwijs van de Stichting Primair Openbaar Onderwijs De Liemers. (Ingezonden 15 december
2010)


1
Hoe kijkt u aan tegen de gedachte om (Leonardo>)leerlingen met een IQ boven de 130 te benoemen als zorgleerlingen en hen op dezelfde wijze te bekostigen als zwak begaafde leerlingen die binnen het regulier basisonderwijs met een vergelijkbare problematiek kampen? Een hoog IQ is niet altijd een reden tot zorg. Voor veel hoogbegaafde leerlingen is een aangepast arrangement wel een goede stimulans. Veel scholen bieden dat ook aan vanuit het concept van passend onderwijs. De meeste scholen vinden daartoe de financiële ruimte binnen de bestaande mogelijkheden.
Leerlingen die een hoog IQ combineren met onderwijszorgbehoeften op een ander vlak komen op dit moment ook al in aanmerking voor aanvullende zorg.
Kortom, ik zie er niets in om alleen op basis van het IQ leerlingen tot zorgleerlingen te bestempelen en aanvullende bekostiging toe te kennen. Toelichting:
Deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen terzake van het lid Elias, ingezonden 13 december 2010 (vraagnummer 2010Z19214)