Rijksoverheid
24 januari 2011
Kamervragen bekostiging Leonardoscholen en zorgleerlingen
Hierbij stuur ik u het antwoord op vragen van het lid Elias (VVD) aan de minister
van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over de bekostiging van een
Leonardoschool en het benoemen van een leerling met hoog IQ als zorgleerling.
De vragen zijn tot mij gekomen met het kenmerk 2010Z19214 (ingezonden 13
december 2010) en 2010Z19539 (ingezonden 15 december 2010).
de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
Marja van Bijsterveldt>Vliegenthart
Vragen van het lid Elias (VVD) aan de minister van Onderwijs, Cultuur en
Wetenschap over bezuinigingen Leonardo>onderwijs Stichting Primair
Openbaar Onderwijs De Liemers. (Ingezonden 13 december 2010)
1
Bent u ermee bekend dat het Leonardo>onderwijs voor hoogbegaafde
leerlingen in Zevenaar door een structurele tekort waarmee de Stichting
Primair Onderwijs De Liemers geconfronteerd wordt, vanaf 2011 alleen
kan worden voortgezet wanneer ouders een veel hogere bijdrage gaan
betalen?
Het is mij bekend dat de Stichting Primair Onderwijs De Liemers geen
structureel tekort heeft rond het Leonardo>onderwijs, omdat deze
stichting geen Leonardo>onderwijs aanbiedt.
Van de Stichting Primair Openbaar Onderwijs De Liemers is mij
daarentegen wel bekend dat zij aangeeft een structureel
financieringstekort te hebben voor het Leonardo>onderwijs.
2
Deelt u de mening dat het onwenselijk is dat ouders een hoge eigen
bijdrage moeten betalen voor Leonardo>onderwijs voor hoogbegaafde
leerlingen?
Dat ouders een hoge bijdrage 'moeten' betalen voor onderwijs vind ik niet
wenselijk. Maar ouders kiezen vrijwillig voor het Leonardo>onderwijs en
daarvan is bekend dat er een ouderbijdrage wordt gevraagd.
3
Kunt u aangeven of u meer berichten hebben bereikt over
bekostigingstekorten in het Leonardo>onderwijs?
Ja, er zijn meer geluiden dat scholen die Leonardo>onderwijs aanbieden
moeite hebben om dit arrangement te financieren.
4
Bent u bereid te overwegen om eventueel een overbruggingsbudget uit
het toegezegde budget van ¤ 30 miljoen 1) beschikbaar te stellen, in
afwachting van het actieplan voor hoogbegaafde en excellente leerlingen
dat u de Kamer voor 1 maart 2011 heeft toegezegd, voor die scholen die
geconfronteerd worden met zodanige bekostigingsproblemen dat zij
onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen niet langer kunnen bekostigen?
Ik heb uw verzoek overwogen, maar niet overgenomen. De reden
daarvoor is de volgende. Het Leonardo>concept wordt vrij strikt
geformuleerd door de Leonardo stichting. Scholen kiezen zelf voor het
Leonardo>concept. Dat het concept een zware last drukt op het budget
van de school, weet de school van te voren. Als de scholen de
financiering dan moeilijk geregeld krijgen, is het niet aan de overheid om
bij te springen. Scholen kunnen ook kiezen voor een minder kostbaar
concept om hun hoogbegaafde leerlingen een passend aanbod te doen. Er
zijn ook veel scholen die andere, minder kostbare arrangementen voor
hun hoogbegaafde leerlingen organiseren.
Mijn plannen voor hoogbegaafden zal ik dit voorjaar in het actieplan
presenteren. Ik loop daar nu niet op vooruit door beschikbare middelen al
uit te geven.
1) In het Regeerakkoord is ¤ 30 miljoen toegezegd voor het aanbieden
van passend onderwijs aan hoogbegaafden
2010Z19539
Vragen van het lid Elias (VVD) aan de minister van Onderwijs, Cultuur en
Wetenschap over bezuinigingen Leonardo>onderwijs van de Stichting
Primair Openbaar Onderwijs De Liemers. (Ingezonden 15 december
2010)
1
Hoe kijkt u aan tegen de gedachte om (Leonardo>)leerlingen met een IQ
boven de 130 te benoemen als zorgleerlingen en hen op dezelfde wijze te
bekostigen als zwak begaafde leerlingen die binnen het regulier
basisonderwijs met een vergelijkbare problematiek kampen?
Een hoog IQ is niet altijd een reden tot zorg. Voor veel hoogbegaafde
leerlingen is een aangepast arrangement wel een goede stimulans. Veel
scholen bieden dat ook aan vanuit het concept van passend onderwijs. De
meeste scholen vinden daartoe de financiële ruimte binnen de bestaande
mogelijkheden.
Leerlingen die een hoog IQ combineren met onderwijszorgbehoeften op
een ander vlak komen op dit moment ook al in aanmerking voor
aanvullende zorg.
Kortom, ik zie er niets in om alleen op basis van het IQ leerlingen tot
zorgleerlingen te bestempelen en aanvullende bekostiging toe te kennen.
Toelichting:
Deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen terzake van het lid
Elias, ingezonden 13 december 2010 (vraagnummer 2010Z19214)