ChristenUnie
Peter van Dalen wil snel bergingsmaterieel voor binnenvaart bij Mannheim
20100322_ECR_gr_Van_Dalen_004-2 maandag 24 januari 2011 17:08
Europarlementariƫr Peter van Dalen (ChristenUnie) wil dat er haast
wordt gemaakt met het plaatsen van geschikt bergingsmaterieel voor
binnenvaartschepen op de Midden-Rijn. Hij heeft hierover vragen gesteld
aan de Europese Commissie en de Europese Ministerraad naar aanleiding
van het ongeval met het binnenvaartschip de Waldhof op de Rijn bij de
Lorelei. Van Dalen: ,,Het materieel voor de berging van de Waldhof
moest gedeeltelijk uit Rotterdam komen. Onbegrijpelijk, want dit zorgt
voor onnodig veel praktische problemen en onnodig veel kosten bij de
binnenvaartsector en de industrie die afhankelijk is van de
binnenvaart. Vandaag hoorde ik dat de Rijn nog twee weken gestremd zal
zijn. Dat is onacceptabel lang."
Daarbij komt dat de Rijnoeverstaten naar aanleiding van het ongeluk op
de Rijn met de Excelsior, vier jaar geleden toen de Rijn vijf dagen
volledig gestremd was, afspraken hebben gemaakt om er voor te zorgen
dat elk stroomgebied een calamiteitenplan en adequaat bergingsmaterieel
voorhanden heeft. Van Dalen: ,,Nu blijkt dat het stroomgebied waar de
Lorelei zich bevindt, de Midden-Rijn, geen calamiteitenplan heeft en
evenmin beschikt over bergingsmaterieel. Dat moet onmiddellijk
veranderen. Mannheim is bij uitstek een geschikte plaats om
bergingsmaterieel neer te leggen. Dan hoeft het materiaal niet helemaal
uit het stroomafwaartse Duisburg en Rotterdam te komen. Dat duurt
allemaal onnodig lang en kost de binnenvaart en de industrie die van de
binnenvaart afhankelijk is, veel te veel geld."
Verder wil Van Dalen dat er specifiek bergingsmaterieel wordt
ontwikkeld voor de binnenvaartsector. ,,Het huidige materieel houdt
onvoldoende rekening met de aard van de binnenvaart. Bergingsmaterieel
voor de binnenvaart moet rekening houden met de diepte van de Europese
binnenwateren en de hoogte van bruggen. Anders heb je er nog niets aan.
Ik wil daarom dat de Europese Commissie en de Europese lidstaten, in
nauwe samenwerking met de industrie, specifiek bergingsmaterieel voor
de binnenvaart gaan ontwikkelen. En dat materieel moet op alle
strategische binnenvaartplekken worden gestald. De Waldhof-stremming is
nu al de langstdurende Europese binnenvaartstremming in meer dan 60
jaar. Laten we die zo spoedig mogelijk oplossen en voorkomen dat er
binnenkort weer een dergelijke stremming ontstaat. Het gaat hier immers
niet om de Noordervaart maar om de Rijn, de drukst bevaren en
belangrijkste rivier in Europa!"